Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.
Å fjerne merkeklær kan kanskje hjelpe dem som blir mobbet for mangelen av dette (men ikke dem som blir mobbet av andre grunner) på kort sikt. Jeg tenker først og fremst at det hadde vært kjekt for alle barna som ikke kan gå med Fjellraven jakke eller ekte UGGs at mobberne ble tatt tak i og stilt til ansvar. I ytterste konsekvens at mobberne ble fjernet fra skolen og tatt ut av sitt miljø. At de som ikke tør å si fra og stå opp mot mobberne, men som stilltiende ser på og aksepterer, også blir stilt til ansvar.
Jeg gikk også på skolen da det var kult med Ball og Poco Loco, og Millet dunjakker, noe jeg aldri fikk. Jeg ble ikke ertet for dette. Det tror jeg heller ingen andre ble, på min skole. Jeg ble ertet fordi jeg hadde en annen dialekt enn resten. Lurer på hvordan uniformering skulle hjulpet meg med dette.
Alle trenger ikke være med i den "kule" gjengen. Det trenger absolutt ikke å være noe mål i seg selv. Jeg ønsket ikke engang å være en del av den gjengen, jeg likte dem ikke, og hadde det gøy med mine ukule venner. Jeg ser at min datter som nå går i tredje også distanserer seg fra de "kule" jentene, og ønsker ikke å være som dem, være kledt som dem eller gjøre det samme som dem. Men utestenging og mobbing er ikke greit, uansett om grunnen er klær, dialekt eller noe annet. Å innføre like klær tar kanskje bort muligheten å mobbe eller utestenge på grunn av klær. Men det lærer ikke mobberne noe som helst. Tvert om, det signaliserer heller at det er viktig å være likt kledt for å bli akseptert.
Vi skal ikke fjerne ulikheter for å unngå mobbing. Vi skal lære barna å akseptere ulikheter.
Enig i det du sier men så er det dette med den virkelig verden, slik ting er, og hvordan det burde være slik du beskriver. Mobbere blir ikke utvist fra skolen osv.
Mitt barn har de klærene som er "innafor" men mange ganger tenker jeg på hvordan det er for alle de jentene på trinnet som må svare "nei, de er falske" når de blir spurt om det er "ekte" Converse eller ikke. Så fint det hadde vært om de alle måtte gå med samme svarte skoene så hadde ingen brydd seg om den fordømte "ekteheten" på skoene tenker jeg da samtidig som jeg er hundreprosent bevisst på at jeg er del av problemet i den grad min egen unge går med klær som er de populære merkene.
Akkurat nå er det f.eks Kånken ryggsekk som er det store og dette er altså en dårlig tøysekk til 700-800 kroner som "alle" skal ha. Jeg visste akkurat hvilke jenter som fikk dette i julegave og ikke. Det er virkelig grotesk hvor synlig dette er på trinnet synes jeg og igjen, jeg er ikke for uniform, men ser absolutt hvor fint det måtte ha vært for veldig mange som aldri får ha det de gjerne skulle ønske seg. (Ja, jeg vet disse jentene også ønsker seg disse tingene).
Sist redigert av Lisa : 10-02-14 kl 16:48.
|