Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Hvordan kan du være så bastant på det? Hvordan vet vi at det ikke hjelper på mobbing?
Da jeg gikk på skolen ble folk som ikke hadde Ball-bukser eller Poco Loco gensere mobbet. På skolen til barnet mitt er det "hun som har fake UGGS og fake Converse". Tenker det hadde vært kjekt for alle barna som ikke kan gå med Fjallreven jakke eller ekte UGGS at det var uniform.
Noen ganger er det nyttig å prøve å sette seg inn i andres sin situasjon. Det er sikkert kjekt for hun mora med tre unger og 7200 kr å leve på i mnd å slippe evige maset om klær fra x, y og z av unga tenker jeg.
Så igjen, om mobbing ikke handler om klær kan det jo være en årsak i et sammensatt bilde som bidrar til at barn ikke er med i den "kule" gjengen. Det er mange koder for å være innenfor og klær er definitivt en av dem, nå og før.
Å fjerne merkeklær kan kanskje hjelpe dem som blir mobbet for mangelen av dette (men ikke dem som blir mobbet av andre grunner) på kort sikt. Jeg tenker først og fremst at det hadde vært kjekt for alle barna som ikke kan gå med Fjellraven jakke eller ekte UGGs at mobberne ble tatt tak i og stilt til ansvar. I ytterste konsekvens at mobberne ble fjernet fra skolen og tatt ut av sitt miljø. At de som ikke tør å si fra og stå opp mot mobberne, men som stilltiende ser på og aksepterer, også blir stilt til ansvar.
Jeg gikk også på skolen da det var kult med Ball og Poco Loco, og Millet dunjakker, noe jeg aldri fikk. Jeg ble ikke ertet for dette. Det tror jeg heller ingen andre ble, på min skole. Jeg ble ertet fordi jeg hadde en annen dialekt enn resten. Lurer på hvordan uniformering skulle hjulpet meg med dette.
Alle trenger ikke være med i den "kule" gjengen. Det trenger absolutt ikke å være noe mål i seg selv. Jeg ønsket ikke engang å være en del av den gjengen, jeg likte dem ikke, og hadde det gøy med mine ukule venner. Jeg ser at min datter som nå går i tredje også distanserer seg fra de "kule" jentene, og ønsker ikke å være som dem, være kledt som dem eller gjøre det samme som dem. Men utestenging og mobbing er ikke greit, uansett om grunnen er klær, dialekt eller noe annet. Å innføre like klær tar kanskje bort muligheten å mobbe eller utestenge på grunn av klær. Men det lærer ikke mobberne noe som helst. Tvert om, det signaliserer heller at det er viktig å være likt kledt for å bli akseptert.
Vi skal ikke fjerne ulikheter for å unngå mobbing. Vi skal lære barna å akseptere ulikheter.