Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Har du noen gode prinsipielle argumenter for?
Nei, egentlig ikke. Jeg er ikke tilhenger av skoleuniform sånn sett, men jeg er ikke så intuitivt mot det som jeg var før jeg fikk litt erfaring med det. Jeg ser en del praktiske fordeler, naturligvis veldig avhengig av hvordan det organiseres. Men man bør jo absolutt ha noen gode og forskningsbaserte argumenter for det hvis man skal innføre det.
Sitat:
- Det er en enorm utgift for kommunen. Hvor mange skift skal de ha? Hva når de slår hull på kneet på buksa eller søler ett eller annet som ikke lar seg vaske vekk på genseren? Hva med vinterklær vs. sommerklær? Hva hvis noe forsvinner?
- Det er svært sjelden man finner klesplagg som sitter godt på alle kropper (noe alle som har brukt uniform i jobben vet godt).
- Jeg syns barn kan få være like individualister som voksne.
- Jeg har enda til gode å se god forskning som sier noe om positive sider ved uniformsbruk i skolen, som ikke kan veies opp på andre måter.
Jeg er litt fascinert av at det automatisk antas at uniformene skal dekkes av kommunen. Det henger naturligvis sammen med gratis-skole-prinsippet. Men i et land der man ikke dekker skolemat må man jo ikke nødvendigvis velge å dekke uniformer heller. 
|