|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Jeg syns det er veldig merkelig at du føler behov for å fremprovosere argumenter. Du sier jo både at du ikke er så veldig i mot, men heller ikke for. Siden du ikke er så veldig i mot så hadde det vært mer interessant om du faktisk møtte motargumentene med noe annet enn å slippe kleskrangler med poden.
![]() |
#22 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJa, for hovedgrunnen til at folk blir mobbet er jo som kjent klærne de har på seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Hvor er logikken i at de ikke skal det?
![]() |
#25 |
Audacious
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg er ikke prinsippielt mot skoleuniform. Men jeg ser ikke at det hjelper på problemet det vurderes innført for å løse.
![]() |
#26 |
Hertuginne
|
Jeg ser heller ikke hvilke problemer skoleuniform kan løse, og dermed ser jeg ingen gode argumenter for å innføre det.
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Fordi foreldre har ansvar for at barna har klær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenKlær har ikke en helt ubetydelig symbolfunksjon i forhold til radikalisering av subkulturer hvor også barn dras inn. Hvorvidt dette er noe man ønsker å forhindre på skolen er jo er spørsmål som jeg ikke vet helt hva jeg tenker om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kommer vel an på hvilke krav som stilles til uniformen. Er det snakk om bare en genser eller vil det være fulle antrekk med yttertøy og sko. Og dersom man først skal være konsekvente må man vel innføre uniform i gym og svømmetimer også. Da er det ikke så lett for de som kanskje har så dårlig råd at de er avhengig av at barna arver eller at man kan kjøpe brukt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Glamorøs
|
Jeg syns det er ganske stor forskjell på å utstyre barnet mitt med det jeg mener har trenger, til den prisklassen jeg mener han trenger/vi har råd til. Her innfører man noe ekstra. Det er snakk om et antrekk som kun kan brukes i skolesammenheng, det gjelder ingen av de andre klærne hans. Kleskoder er jo mye rundere sånn sett, det pålegger ingen å ha bestemte plagg fra bestemte produsenter.
![]() |
#31 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg tenker at alle de praktiske problemstillingene ville kunne løses på en eller annen måte dersom man virkelig ønsket å innføre skoleuniform. For eksempel ville det være mulig å lage en uniform som var tilpasset alminnelig norsk barneklesmote i mye større grad enn det man typisk tenker på som skoleuniformer med slips og blazere og kjoler osv, man måtte selvsagt hatt mange nok skift til at klær kunne bli skitne og ødelagte, osv. osv. Enten det nå var foreldre eller kommune som skulle betale det. Det var derfor jeg etterspurte det prinsipielle ved saken. Gjerne fra både motstandere og tilhengere så klart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenSkoleuniform i den sammenhengen jeg har sett både i Latin Amerika og et sted i USA innebar kleskode og farger, men hvor man kunne handle klærne på hvilken butikk man ville. Altså om kleskoden sa "sorte chinos" så var det likegyldig hvor man handlet disse sorte buksene. Ensfarget collegegenser og t-skjorte i skolens farge kunne også handles hvor som helst. Det gjør at merker fortsatt blir av relevans, men man forhindrer mye av de store symbolforskjellene man kan få om alle går i de klærne man vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenVi hadde barnet vårt på skole med semi-uniformering ett år. Alle klær skulle være i skolefargen, dvs mørkeblått, lyseblått og hvitt. Man kunne velge å kjøpe hvite og lyseblå tennisskjorter og mørkeblå collegegensere med skolelogo, eller bruke andre klær i riktig farge. Jeg syntes ikke det var spesielt fordelaktig på noen måte, ut over det jeg spøkefullt nevnte om å slippe å diskutere antrekket hver morgen, men jeg syntes heller ikke det var noe særlig problem knyttet til det, det var liksom greit nok. Å velge å innføre en slik ordning er selvsagt noe helt annet enn å bare tilpasse seg at det er sånn, så jeg ville nok ikke ha gått inn for det hvis jeg skulle ta stilling som kommunepolitiker eller FAU-medlem, men jeg synes bare ikke det er en så big deal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
Jeg tenker også at det ikke er noen big deal, men hadde kanskje sett fordelen dersom barnet mitt gikk på en skole hvor det var markante subkulturer hvor klesdrakt var en viktig markør. Nå tror jeg ikke det er veldig vanlig her til lands ennå, men det er ganske vanlig i andre land med stor grad av ghettoisering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenHadde vi flyttet og valgt en skole med en eller annen form for uniform så hadde vi selvsagt forholdt oss til det, og sikkert heller ikke følt at det var noen big deal. Men jeg syns det er en big deal å innføre det. Både fordi jeg ikke har noen tro på at det fører noe godt med seg, i form av mindre mobbing og merkepress, og fordi jeg syns det medfører en negativ utgiftspost, enten for familien eller kommunen.
![]() |
#36 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg synes det er en relativt big deal fordi det vil kunne medføre ekstra kostnader til klær for familier som har det trangt økonomisk fra før av. Man mister mulighet til å arve klær, kjøpe brukt eller gjøre kupp på salg med en gang skolen eller kommunen bestemmer seg for type skoleuniform, selv om det holdes til å kunne gjelde hvilke farger som gjelder, og de det går ut over er de som allerede har lite i utgangspunktet. Og for å oppnå hva? Mindre mobbing? Så lenge det er mulighet for variasjon i klesmerke, yttertøy, skolesekk og annet tilbehør så vil det oppstå forskjeller likevel, samt det at man ikke unngår mobbing ved å innføre skoleuniform, man bare flytter fra ett mobbetema til et annet.
![]() |
#37 |
Glamorøs
|
Det er en virkelig godt argument.
![]() |
#38 |
Borte
|
Enig i dette. Som om ikke kravet om likhet er stort nok helt av seg selv. Det er så lite rom for å være annerledes at jeg kan ikke med min beste vilje se at uniformering av småbarn kan føre til noe godt rent samfunnsmessig. Jeg tror det, om noe, vil føre til enda lavere toleranse for at folk er forskjellige.
![]() |
#39 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg har lite sterke følelser for eller imot skoleuniform - men jeg problemer med å forstå hensikten - som om det ene alene er klær som man mobbes for? - Er det ikke det ene, så er det det andre, tenker jeg.
![]() |
#40 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenHva med de familiene som har så dårlig råd at de ikke kan sende barn i bursdag grunnet penger til gave, så dårlig råd at de arver alt av klær, så dårlig råd at mor og far har vondt i magen hver gang det kommer info fra skole om pølse til grilling eller skøytedag eller hva det nå måtte være? De skal bare få det til fordi noen innfører det? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|