|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenDe skal nå diskutere muligheten for skoleuniform i skolen med skolene og FAU, før de eventuelt kommer med et forslag til bystyret, står det i Drammens Tidende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg ville i hvert fall stemt for et sunt måltid hver dag lenge før skoleuniform.
![]() |
#3 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenDet var en runde om dette oppe i kommunestyret i Asker nettopp. Det ble nedstemt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Audacious
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
![]() |
#6 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenMinske mobbing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenMin erfaring fra England tilsier at det ikke er kommunen som skal dekke utgiftene til skoleuniform, men foreldrene. Man får beskjed om hva slags klær som er akseptable, og så må man sørge for at ungene har det til enhver tid nødvendige utstyret til å gå uniformert på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Jeg har null tro på dette for å minske mobbing, ei heller merkepress. Ungene er sammen utenfor skolen også, og på skolen kommer dette bare til å flytte seg til andre produkter, som for eksempel sko, hårpleie, smykker, undertøy, tilbehør osv. Jeg syns det er en unødvendig utgift som de heller kunne brukt på ulike sosiale tiltak i skolen for å få bukt med mobbingen. Når det er sagt er det få andre steder jeg har sett folk så nyrikt opptatt av merkeklær som i Drammen. Jeg tror ikke det var tilfeldig at det var en artikkel om en butikk i Drammen som satte i gang høstens debatt om merkeklær til småbarn.
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg synes det blir for lettvint å tenke "ok, barn mobber, slik er det med den saken, det får vi ikke gjort noe med, så da får vi heller kle dem likt".
![]() |
#11 |
Borte
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg lurer på, av nysgjerrighet, om det er hjemlet i lovverket å gjennomføre et sånt forslag i norsk skole? Hva skjer om man nekter å delta og bare lar barna gå på skolen med vanlige klær? Er det slik at skolen, med loven i hånd, kan ta i bruk hva som helst av sanksjoner om man nekter å delta?
![]() |
#12 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg har heller ingen tro på at skoleuniformer vil hindre mobbing. Jeg bare lurte på om det er noen veldig gode prinsipelle argumenter mot skoleuniformer som jeg har glemt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Audacious
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenMin erfaring fra skole med skoleuniformer var et helsikes press på tennisracketmerker.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
Har du noen gode prinsipielle argumenter for?
![]() |
#15 |
Audacious
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenHovedmerkepresset i ungdoms- og videregående skole er rettet mot ytterjakker og skolevesker. Ingen av delene vil være omfattet av en skoleuniform.
![]() |
#16 |
Fjellpiper
|
Nei, egentlig ikke. Jeg er ikke tilhenger av skoleuniform sånn sett, men jeg er ikke så intuitivt mot det som jeg var før jeg fikk litt erfaring med det. Jeg ser en del praktiske fordeler, naturligvis veldig avhengig av hvordan det organiseres. Men man bør jo absolutt ha noen gode og forskningsbaserte argumenter for det hvis man skal innføre det.
Jeg er litt fascinert av at det automatisk antas at uniformene skal dekkes av kommunen. Det henger naturligvis sammen med gratis-skole-prinsippet. Men i et land der man ikke dekker skolemat må man jo ikke nødvendigvis velge å dekke uniformer heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenHar politikerne som går inn for dette brukt noen andre argumenter enn mobbing? Det virker svakt begrunnet i så fall. Litt sånn quick fix på en komplisert problemstilling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolenJeg tenker at dette blir behandlig av symptomer, i stedet for å ta tak i de egentlige problemene. Grunnene til mobbing er jo mye, men ofte går de jo etter de som skiller seg ut på en eller annen måte. Ja, de kan da velge noen utifra klærne de går i, men det kan like godt være ting man ikke like enkelt kan endre. Som kroppsspråk, utseende, familiebakgrunn osv.... Barn og ungdommer kan være eksperter på å gjenkjenne hva som gjør noen annerledes, selv om det i voksnes øyne er snakk om bitte små forskjeller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Hvis en kommune tvangsinnfører skoleuniformer går jeg ut i fra at de dekker dem ja. Det er tross alt i en noe annen utgiftsklasse enn mat hver dag, syns du ikke? For å ikke snakke om at unger må ha mat, enten de går på skole eller ikke.
![]() |
#20 |
Fjellpiper
|
Veldig godt poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|