Vis enkelt innlegg
Gammel 26-02-14, 14:19   #37
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtatt

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Definisjonen på voldtekt er vel noe sånn som penetrering uten samtykke?

Ja, den er kanskje det, men jeg har opplevd litt ulike definisjoner rundtom som såklart vil påvirke svaret på en slik undersøkelse. Jeg hadde feks sex som dritings 16-åring på fest, med en person som visste at jeg ikke ville ligge med ham (et tema som ofte kom opp, for å si det sånn). Fordi vi var venner, sa jeg ikke noe (ville ikke såre ham, var flaut med andre i rommet ved siden av) og lot det skje (jeg lå og sov og ble vekket av ham mens han var delvis i gang med diverse), etter at jeg en gang dyttet ham mildt unna. I noen sammenhenger blir dette regnet som en voldtekt, andre ganger ikke.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette må jo nødvendigvis være hva den som opplevde det følte hva det var. (Jeg forsto det også dithen at dette var seksualiserte overgrep ut fra artikkelen og ikke voldtekt, som jeg i alle fall opplever som en mer "fast betegnelse")

Overgrep og voldtekt er jo også ofte to VIDT forskjellige ting, hvis man skal gå høyt ut med tall i offentlig debatt. Selv føler jeg feks ikke at jeg ble voldtatt i forhold til hendelsen over. Andre mener kanskje at det var voldtekt og ville slitt i etterkant. Kan man la et så viktig begrep som voldtekt bli basert på føleleri?

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat