|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtatt
Jeg er enig med deg. Jeg reagerer overhodet ikke på ordbruken og synes ikke artikkelen er respektløs på noen måte.
![]() |
#23 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattJeg vet ikke om du snakker mye med journalister? Jeg gjør det innimellom, og det er helt utrolig hvor rare ting som kan komme ut av munnen, uten at det nødvendigvis betyr at jeg er dum eller tankeløs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattJeg er helt åpen for at jeg overreagerer. Men jeg vil gjerne forsøke å forklare hvor jeg kommer fra. Dette er noe jeg ser skadene av så godt som daglig. Et tema som jeg brenner for og som gjør meg opprørt, engasjert, forbannet,oppgitt og samtidig til tider håpefull. Så ja, dette er et tema som gjør meg veldig emosjonell og muligens overreager jeg
![]() |
#25 |
Sånn passe sane
|
Jeg skjønte hva du mente, jeg skjønner likevel ikke at du reagerer på det i denne konteksten. Men, men.
![]() |
#26 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattJeg forstår ikke hva du reagerer på. Er det ordet "skrittet", som kan tolkes som underliv, eller er det det at det blir forenklet ved at man ""bare skal ta seg sammen og slutte å holde sånt hemmelig, ta steget videre."?
![]() |
#27 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattJeg har forklart hva jeg mener. Jeg skjønner ikke at det er vanskelig å se hva jeg reagerer på. At dere synes jeg overreager er greit, det kan godt være.
![]() |
#28 |
intro
|
Det første.
![]() |
![]() |
#29 |
Glamorøs
|
Ikke sant.
Nei, jeg syns ikke det er sammenliknbart i det hele tatt. Utrykket har ingenting what so ever med "skrittet" som i kroppsdelen, men som i å skritte. Jeg syns det er helt tåpelig å reagere på det som ordvalg altså.
![]() |
#31 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattDet sier jo en del om hvordan ting i hverdagen vår, hva vi jobber og omgir oss med, påvirker hvordan vi leser og ser saker. Interessant, egentlig.
![]() |
#32 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattDet er et skremmende antall ja. Og nesten enda mer skremmende er det å tenke på at det finnes tilsvarende mange menn som er overgripere. Det trenger selvsagt ikke være like mange, for samme person kan godt ha voldtatt flere, men likevel må det være et utrolig høyt antall. Høyt nok til at vil alle sannsynligvis kjenner minst en overgriper, og flere som har blitt voldtatt.
![]() |
#33 |
Guardian of the galaxy
|
Dette er fælt å tenke på.
![]() |
#34 |
Unik
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattHva er definisjonen av voldtekt i undersøkelsen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Leser
|
Dette må jo nødvendigvis være hva den som opplevde det følte hva det var. (Jeg forsto det også dithen at dette var seksualiserte overgrep ut fra artikkelen og ikke voldtekt, som jeg i alle fall opplever som en mer "fast betegnelse")
Så vidt jeg skjønner prøver denne undersøkelsen å se på mørketallene, og det er vel sikkert derfor justisministeren uttaler at det er bekymringsfullt at så få anmelder (personlig opplever jeg jo tallene i seg selv som problemet, selv om det å få ting "frem og opp i lyset" alltid er det beste utgangspunktet for å gjøre noe.)
![]() |
#37 |
Unik
Ja, den er kanskje det, men jeg har opplevd litt ulike definisjoner rundtom som såklart vil påvirke svaret på en slik undersøkelse. Jeg hadde feks sex som dritings 16-åring på fest, med en person som visste at jeg ikke ville ligge med ham (et tema som ofte kom opp, for å si det sånn). Fordi vi var venner, sa jeg ikke noe (ville ikke såre ham, var flaut med andre i rommet ved siden av) og lot det skje (jeg lå og sov og ble vekket av ham mens han var delvis i gang med diverse), etter at jeg en gang dyttet ham mildt unna. I noen sammenhenger blir dette regnet som en voldtekt, andre ganger ikke.
Overgrep og voldtekt er jo også ofte to VIDT forskjellige ting, hvis man skal gå høyt ut med tall i offentlig debatt. Selv føler jeg feks ikke at jeg ble voldtatt i forhold til hendelsen over. Andre mener kanskje at det var voldtekt og ville slitt i etterkant. Kan man la et så viktig begrep som voldtekt bli basert på føleleri? |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Off the map.
|
![]() |
#39 |
Leser
|
Ja, grunnen til jeg sier det er jo på grunn av det du kommenterer over. Dette er de definisjonene som folk selv har satt.
![]() |
#40 |
Unik
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattJeg mener også at det er viktig med slike undersøkelser. Men jeg ønsker klarhet i forhold til begrepsbruk i media i etterkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|