Sv: 17. mai-forberedelser?
Jeg klikket inn på denne tråden mest av alt på grunn av spørsmålet: "17. mai-forberedelser?"
For... for meg er det også et spørsmål. Hva ER 17. mai-forberedelser? Forbereder man seg til 17. mai? I såfall hvordan? Og HVORFOR?
Vi har et meget avslappet forhold til nasjonaldagen. Ennå har vi en i barnehage, og de feirer i dag, så vi har på sett og vis to dager i strekk med 17. mai.
Hva forbereder vi? Jo, vi kjøper noe pent til barna. Men ikke penere enn at de kan brukes til andre anledninger utover sommeren. Å bruke hundrevis og kanskje tusenvis av klær som bare kan brukes en dag, og er fravokst neste år, det gjør jeg bare ikke. Så jo, vi har hatt en tur i butikken og kjøpt kjole og strømpebukse til den ene, bukse og skjorte til den andre. Sko bruker de hva de har til vanlig.
Vi voksne finner fram noe passe pent fra skapene. Flaggene hentes fram. Så handler vi litt mat. Hender vi baker noe.
Så blir det 17. mai. Vi sover så lenge vi kan (inntil vi vekkes av korpsmusikk). Så står vi opp, spiser frokost, pynter oss, og rusler av gårde. Nå har vi skolebarn på 17. mai for første gang, og det krever at vi møter opp litt før barnetoget. Men det går helt fint. Så er det tog, hurra-rop og vinking med flagg. Deretter kjøper vi pølser og is, og rusler hjemover.
|