Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Opprinnelig lagt inn av Java, her.
Vel, jeg har aldri sagt at jeg synes kulturfagene skal ut av skolen, så jeg skjønner ikke hva du egentlig er så uenig i. Det jeg sa var at statusen til realfag har vært synkende i Norge. Det er ikke "in" å være god i realfag, det blir oppfattet som nerdete og kjedelig. Det var ikke antall timer i skoleverket jeg snakket om.
Jeg påsto da heller ikke at du hadde sagt det. Når vi snakker om "status" så regnet jeg med at vi snakket på samfunnsnivå. I Norge i dag satser man enormt på realfag, på bekostning av kulturfag. Kulturfag blir støtt og stadig snakket ned og omtalt som unødvendige, og at "ikke alle kan bli skuespillere". Å ha kulturfag i skolen handler selvsagt ikke om at alle skal bli skuespillere, men at alle skal allmenndannelse. I tillegg ser man at skoler som har et godt tilbud innen estetiske fag, også gjør det bedre i realfag.
I Norge blir det veldig enten/eller. Man setter inn alle kluter for å bedre mattekunnskaper, men på en svært lite kreativ måte. Man regner med at den kulturelle skolesekken med sine kulturbesøk skal dekke opp for manglende undervisning i kunst og kultur-fag. Skolen syns ikke det er viktig at det undervises av lærere med fagkompetanse i kulturfag, og lærerne generelt sier "Ja, jeg kan jo ikke så mye om film/teater/moderne kunst" og lar også være å sette seg inn i det. Det hadde ikke holdt i matte.
Så jeg er ehelt uenig i at realfag har lav status.