Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-14, 11:53   #1
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, jeg er jo enig i at det eksisterer trender/moter etc men en del objekter (utdanning, hva man drikker, hvilken musikk man hører på) er jo også klassemarkører. Akkurat hva som er markører for klasse vil jo også endre seg, men i en annen takt og retning enn rene trender. Slik er det jo med feks klær også, selv om det er moter, så eksisterer det også klassiske snitt.

Jeg skjønner ikke helt relevansen til trender/moter i denne diskusjon. Hvilket poeng er det som har gått meg hus forbi?

Jeg dro det inn fordi jeg oppfattet figuren som ble tonegivende for diskusjonen mer som trender enn egentlig en definisjon av klasse.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jeg helt, helt uenig i. Kulturfag er omtrent kuttet vekk fra skolen til fordel for realfag. Dessverre, fordi det går ut over realfagene også. Jeg opplever at det er et massivt press og fokus på realfag, liten forståelse for vitsen med kulturfag og virkelig null forståelse for at begge deler er viktig for hverandre. Det at Norge har lav kulturell kapital gjør at realfagene sliter også.

Vel, jeg har aldri sagt at jeg synes kulturfagene skal ut av skolen, så jeg skjønner ikke hva du egentlig er så uenig i. Det jeg sa var at statusen til realfag har vært synkende i Norge. Det er ikke "in" å være god i realfag, det blir oppfattet som nerdete og kjedelig. Det var ikke antall timer i skoleverket jeg snakket om.

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det tror jeg blir å gi FP mer påvirkningsmakt enn det har altså.

Jeg kjenner ingen fra mitt opprinnelige IRL som henger på FP, men de aller fleste jeg kjenner har allikevel fått med seg at Champagne, Prosecco og Cava er noe man bør drikke for tiden. Jeg tror dog ikke de har sluttet med rødvin.

Jeg snakket om hva man skriver om på forumet, ikke nødvendigvis hva man drikker på kvelden. Men ja, jeg er enig i at det kunne høres ut som jeg gir FP stor påvirkningskraft. Det var kanskje et dårlig eksempel.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 12:03   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg dro det inn fordi jeg oppfattet figuren som ble tonegivende for diskusjonen mer som trender enn egentlig en definisjon av klasse.

Ja, OK. Da skjønte jeg hva du mente.

Gammel 20-03-14, 12:07   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Vel, jeg har aldri sagt at jeg synes kulturfagene skal ut av skolen, så jeg skjønner ikke hva du egentlig er så uenig i. Det jeg sa var at statusen til realfag har vært synkende i Norge. Det er ikke "in" å være god i realfag, det blir oppfattet som nerdete og kjedelig. Det var ikke antall timer i skoleverket jeg snakket om.

Jeg påsto da heller ikke at du hadde sagt det. Når vi snakker om "status" så regnet jeg med at vi snakket på samfunnsnivå. I Norge i dag satser man enormt på realfag, på bekostning av kulturfag. Kulturfag blir støtt og stadig snakket ned og omtalt som unødvendige, og at "ikke alle kan bli skuespillere". Å ha kulturfag i skolen handler selvsagt ikke om at alle skal bli skuespillere, men at alle skal allmenndannelse. I tillegg ser man at skoler som har et godt tilbud innen estetiske fag, også gjør det bedre i realfag.

I Norge blir det veldig enten/eller. Man setter inn alle kluter for å bedre mattekunnskaper, men på en svært lite kreativ måte. Man regner med at den kulturelle skolesekken med sine kulturbesøk skal dekke opp for manglende undervisning i kunst og kultur-fag. Skolen syns ikke det er viktig at det undervises av lærere med fagkompetanse i kulturfag, og lærerne generelt sier "Ja, jeg kan jo ikke så mye om film/teater/moderne kunst" og lar også være å sette seg inn i det. Det hadde ikke holdt i matte.

Så jeg er ehelt uenig i at realfag har lav status.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.