Sv: All inclusive - hva tenker du?
Det er ikke sånn at AI-hoteller i all hovedsak er eid av store reiseselskaper. De eneste hotellene som er eid av reiseselskapene er såvidt jeg vet Sunwing-resortene. De er tvers igjennom sunwing. StarTour sine er lokale hoteller som de har inngått avtale med.
Dette med store resorter er et annet fenomen enn AI, det er to helt uavhengige variabler. Mange små hoteller i for eksempel Tyrkia tilbyr AI helt uavhengig av reiseselskapene. Og det er fullt mulig å bo på et stort resort eid av Ving uten å ha AI-meny. Når man velger å bo på et hotell som tilbyr AI vet man at dette har konsekvenser for næringslivet rundt hotellet. Men det betyr ikke at man ikke støtter lokalt næringsliv, for det gjør man i aller høyeste grad. Man støtter det hotellet man bor på, og de har vunnet konkurransemessig i forhold til de andre som ligger rundt og som ikke tilbyr hotell og restaurant i én pakke. Jeg ser det problematiske i det, men jeg ser ikke helt at det er turistens oppgave å rydde opp i lokale konkurranseforhold. Det er i og for seg sammenlignbart med kjeder her i landet. Ønsker man mangfold bør man støtte opp om de kjedeløse butikkene, overnattingsstedene og restaurantene. Men vi ser jo også her hjemme at det er kjedene som vinner. Det er på en måte synd, men jeg er usikker på om det går an å legge skylda på forbrukeren for at noen taper i konkurransen.