|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#361 |
maler
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det er ikke sånn at AI-hoteller i all hovedsak er eid av store reiseselskaper. De eneste hotellene som er eid av reiseselskapene er såvidt jeg vet Sunwing-resortene. De er tvers igjennom sunwing. StarTour sine er lokale hoteller som de har inngått avtale med.
![]() |
#362 |
Leser
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Synes faktisk at StarTour(!) har en rimelig edruelig beskrivelse av AI (link) . Ble (positivt) overrasket over det.
![]() |
#363 |
Leser
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?
Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener her. Det er jo uten tvil slik at det er forbrukerne som styrer hvem som "vinner frem" av feks matkjedene? (Det eksisterer jo andre markeder, typisk eksempel er jo vinmonopolet, landbruket i Norge etc)
![]() |
#364 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det syns eg også. Men eg er jo litt på den andre sida.
![]() |
#365 |
Lysende norsk flaskekoker
|
I Norge er jo ikke arbeidsinnvandring ett problem, men en ressurs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Har selv vært backpacker noen måneder i sin tid(og om ikke på fellesrom, så med møkkete rom, mus på rommet og littavhvert), og må si at det har for de aller, aller fleste nullniks med lokalbefolkning å gjøre. Det er turistattraksjoner, shopping, forbruk og mingling med andre i-landsungdommer som - når alt kommer til alt - ruller seg i mye mer penger enn de aller fleste de kjøper varer og tjenester av underveis - og som Katta sier - utrolig kjipe på å betale en rupi eller baht "for mye" i samme åndedrag som de kjøper luksusartikler som er helt utenfor rekkevidde selv for forsørgere i full jobb på stedet de oppholder seg. I et ressurs- og fordeligsperspektiv blir jeg egentlig litt kvalm av oss ignorante besserwissere, der vi tråklet oss rundt halve verden. Vil helst ikke tenke på hvordan vi ble oppfattet på veien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Licence to thrill
Oppfattet ikke at det var poenget. Skal vi virkelig ta alle valg i livet basert på prinsipper? Nå oppfattes jeg sikkert av mange som litt av en prinsipprytter IRL, men kameler er regelmessig på menyen. Og noen ganger driter jeg såpass i det at jeg ikke en gang merker at det er en kamel, bare jeg er sulten nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#368 |
Medlem siden: Sep 2007
Eg har også vore på backpacker-ferie før eg fekk barn. Ein gang på interrail og ein gang på øyhopping i Hellas. Og eg kan skrive under på at målet heilt klart var å bruke minst mulig pengar på turen. Hadde til og med medbrakt knekkebrød frå Norge og Toro-supper som vi tilberedte på primus. Restaurant-besøk tillot vi oss kun nokre få gangar. Ein del av plassane der vi overnatta gjekk nok pengane rett i lomma på utleiger også, uten at det blei betalt skatt for det. Så eg veit ikkje om eg ferierte så veldig etisk riktig den gangen heller...Men alternativet hadde vore å ikkje reise i det heile tatt, for vi hadde ikkje så mykje pengar og hadde eit veldig stramt reisebudsjett.
![]() |
#369 |
Licence to thrill
Ingen tvil i boka mi om at det er pengestrømmene som bestemmer, og at det er hver og en av oss som styrer gjennom lommeboka. F.eks. den tyske matvarekjeden Lidl som til slutt kastet inn håndkleet i Norge - enda de underveis med boikottrusler pga kontraktene med de ansatte m.v. var veldig høyt på banen med at de aldri hadde måttet gi opp i noe land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Du har rett. Særlig Rema, Joker, noe Rimi er franchise.
![]() |
#371 |
Unik
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Min erfaring med restauranter er at det er mye skattesnusk og kontantstrømmer som unngår beskatning. Meget mulig det er samme problem i typiske turist land. Mon tro hvordan resorter kommer ut av det sammenliknet med de små og autentiske stedene. Vet ihvertfall at noe av krisen i Hellas bla skyldtes at "ingen" betalte skatt. Må være vanskelig å lure unna penger som stort resort.
![]() |
#372 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Dette siste er særlig et poeng i forhold til noe med som nevnes på nettsiden om etisk turisme; turisme bør hjelpe på et samfunnsnivå, ikke et individnivå.
![]() |
#373 |
Unik
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det er ihvertfall et poeng som norske myndigheter bruker i sitt bistandsarbeid verden over. At skatt er utrolig viktig for å få et samfunn til å gå rundt. Selv de fattigste i Norge betaler skatt via sine trygdeytelser.
![]() |
#374 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Veldig godt poeng, Pelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#375 |
Yes, we can!!
|
Ja, jeg ble veldig forvirret av det der med kjedebutikker.
![]() |
#376 |
Unik
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg bor i en meget stor kommune, og har god oversikt over hvem som drifter butikker. De aller fleste franchisebutikkene driftes av folk som kun har det ene firmaet, mao lokale folk som ikke drifter mange ting samtidig.
![]() |
#377 |
maler
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Men er vi i mot at næringsdrivende i sydenland skal tilby tjenester som gjør dem mer populære enn de som ligger rundt dem? Det er jo det som er tilfelle. Ikke at det kommer en svær gigant og etablerer et nytt senter som alle vil til.
![]() |
#378 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Vi er imot at BigTravel Inc svopper opp alle turister. Og så er vi imot at pittoreske landsbyer komplett med autentisk lokalbefolkning blir kulisser i iscenesatt ferieeventyr for rike nordboere. Og at BigTravel inc legger beslag på de beste landområdene. NB! Med rik mener jeg rik i verdenssammenheng.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#379 |
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Skal pittoreske og autentiske steder konserveres fordi rike nordmenn skal slippe å bli befengt med bygninger og fenomener som ødelegger idyllen og som lokalbefolkningen vil tjene mer ved? |
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg er veldig enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|