|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det er jo ikke så rart at det helt generelt er lite tjenelig for lokalsamfunn å reise i flokk og legge alle pengene hos en internasjonal aktør. Jeg vil tro at sannsynligheten for det øker på AI og cruise - også kan man selvsagt som enkeltperson i størst mulig grad inngå det selv om man kjøper AI eller drar på cruise. Men det er også min klare erfaring at mange cruiseturister går i gruppe (eller, som på Isla de Muheres, kjører i lang rekke med golfbiler rundt på øya
![]() |
#182 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?
![]() |
#183 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Måtte humre over golfbilene.
![]() |
#184 |
Prettiest mess ever seen
|
Helt sikkert. Også er spørsmålet om det er tjenelig turisme. Isla de Muheres er et godt poeng; egentlig en perfekt, liten øy utenfor turistmaskinen Cancun. På grunn av cruiseskipene som strømmer over øya som gresshopper noen timer om dagen, er det blitt frowned upon også av backpackere. Det er et ingenting; lite charterturister (de drar til Cancun eller Playa del Carmen eller resortene lenger sør), cruiseturistene er bare innom i golfbiler og på delfinfarmen, backpackerne gidder ikke. Ikke vet jeg hvem som drar dit på annet en dagstur; det var veldig enkelt å få hotellrom der på sparket, for å si det sånn.
![]() |
#185 |
Leser
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det vil jo alltid være noen folk som er problematiske - uansett hva grunnlaget er. Synes denne illusterer poenget ganske bra.
![]() |
#187 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() |
#188 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Oi......Eg trur ikkje ho der kan samanliknast med AI-turistar og Cruise-turistar, altså. Ikkje eingang dei mest ekstreme. Det var litt drøyt.
![]() |
#189 |
kamerat
|
Absolutt, Dubrovniks problem er jo langt på vei politisk. De burde skjerpe seg og begrense antall cruiseanløp. Det samme gjelder f.eks. Santorini.
![]() |
#190 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Nå har jeg aldri vært på Capri, men det er vel noe av det samme - en perle som blir helt ødelagt av dagsturister, helt tomt (og idyllisk, om noe rart) på kvelden.
![]() |
#191 |
kamerat
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Ja, Capri by er et helvete på dagtid, men resten av øya er i grunnen levelig hele dagen. Jeg liker Anacapri. (Med forbehold om at jeg ikke har vært der i sommerhøysesong. Det bør man sikkert unngå.)
![]() |
#192 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Nettopp. For tiden baner jeg meg gjennom horder av gruppereisende med buss på vei til jobb hver dag. Og det er reiseledere med flagg, artige hatter, ropert (
![]() |
#193 |
Leser
|
Ups, må vel presisere at jeg ikke sammenlignet vedkommende i tegningen med AI og charter-turister (jeg har reist både på AI og charter selv).
![]() |
#194 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det har tidvis vært kritikk mot tyske bobilturuster som kommer til Norge, har alt de trenger for oppholdet med seg i egen bil og bruker norsk natur og -ressurser uten at de legger igjen noe annet enn fiskeslo etter seg. Det er en turisme som utarmer stedet man reiser til uten at det er noen på stedet som besøkes som har noe igjen for det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?For øvrig reiser vi aldri med fullpensjon (med unntak av i bushen i Sør-Afrika og sånn, men da har vi liksom intet valg hvis vi skal overleve
![]() |
#196 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Vi var på en rask dagstur på Capri for noen uker siden, og jeg likte øya. Jeg kunne tenkt meg tilbake dit, men med overnatting over flere dager slik at vi faktisk fikk sett øya. |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
maler
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Backpackere blir også tidvis kritisert for å gi lite tilbake til de stedene de reiser til, der har det jo ofte vært et poeng å bruke minst mulig penger og finne gratisløsninger.
![]() |
#198 |
maler
|
Ja. Den eneste grunnen til å velge resorter er at man ønsker akkurat den typen ferie. De ligger jo som regel håpløst usentralt, er dyre og har stereotyp mat. Men av og til kan det være fint. Det er omtrent som å leie seg inn på spahotell når det finnes mer sjarmerende muligheter der man får opplevd byen man er i, men av og til er total avslapningspakke det man synes er det man trenger.
![]() |
#199 |
Prettiest mess ever seen
|
Absolutt, og for å menge seg kun med hverandre og tro at de leker locals. Jeg er komfortbackpacker, så jeg slipper å ta på meg den, i hvert fall.
![]() |
#200 |
can-jur
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?For en deilig og forutsigbar tråd.
![]() |
![]() |
|
|