Sv: Støtter du lærerstreiken?
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
. Det er ikke sånn at alle metoder fungerer like godt. Jeg synes det er rart at en yrkesgruppe som nå snart skal få en femårig utdanning vektlegger denne friheten så sterkt. Og jeg har inntrykk av at denne friheten strekkes lengre og lengre jo høyere opp i utdanningssystemet man kommer. Det er verken elever eller studenter tjent med.
Som mor er jeg veldig glad for å se at vår skole jobber systematisk ut fra prinsipper som forskning viser at virker. Det er ikke opp til den enkelte lærer å avgjøre hva han eller hun vil gjøre.
Om skoleeiere og -ledere har de muligheter de trenger i dag for å drive skoleutvikling har jeg ikke god nok kjennskap til. Derfor vet jeg ikke helt hva jeg mener om streiken.
Det er mye mer fokus på utviklingsarbeid i skolen i dag enn det var for bare et tiår tilbake, og jeg opplever at skoleledere (i alle fall på min skole og flere jeg kjenner til) i stor grad baserer seg på forskning når de velger utviklingsområder for skolene. Vi jobber med disse tingene i den bundne tiden, og selv om vi også har noen få lærere som mumler surt i krokene og tenker at "jeg gjør nå som jeg vil i mitt klasserom uansett..." ville det ikke hjulpet om man tvang alle lærerne til å være på kontoret til 15.30. Er man først dum og trangsynt, vil man dessverre være det uansett hvilken arbeidstidsavtale man har.
|