Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol
Opprinnelig lagt inn av Libra, her.
Det er nettopp det som er poenget mitt, alkohol og alkoholforbruk kan være rimelig sensitivt. Derfor synes jeg at det er teit at man spør. En som sier nei takk til kaffe får sjelden spørsmål om hvorfor en ikke drikker kaffe. Det er mer vanlig at man spør om personen da vil ha te eller noe annet.
Hvorfor må man ofte forklare seg hvis man takker nei til alkohol eller kake/sjokolade?
Prøv å takke nei til både te og kaffe. Da vet ikke folk helt hva de skal gjøre og det blir ganske pinlig en liten stund. Jeg tvang meg til å lære å akseptere tesmak av den grunn.
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg er prinsipielt helt enig i det. Men jeg skjønner likevel at folk kan bli skuffet hvis de har planlagt eller sett frem til å dele en opplevelse, og så er den andre (eller de andre) ikke interessert likevel. Jeg ville blitt skuffet i din situasjon som du fortalte om, da middagsgjestene hadde spist før du kom - ikke rasende eller dypt såret, men litt skuffet og veldig overrasket. Og jeg ville blitt skuffet hvis vi hadde planlagt å se en film sammen, men den andre personen satt og spilte Candy Crush i stedet for å se på filmen. Jeg har selvsagt ikke noe med om noen andre ser en film eller ikke, men i en slik setting ville jeg likevel blitt skuffet, fordi den mer eller mindre eksplisitte planen/avtalen ble endret, og dette var noe jeg hadde sett frem til.
Jeg vet det har vært en side til med svar, men jeg må si jeg ikke akkurat synes det er sammenlignbart med å spille candy-crush på kino altså. For hvis man ikke er sånn kjempeglad i vin kan det være at vinen ikke gjør noe positivt for totalopplevelsen/matopplevelsen for den personen, kanskje til og med motsatt. Det blir mer som å spandere på noen museumsbesøk med guide hvorpå vedkommende sier at hun foretrekker å gå rundt og lese på skiltene istedenfor. Kanskje.