Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Men seriøst, om man blir flau/ukomfortabel/skuffet over hva andre velger å spise/drikke, da er man i så fall den soleklare eneeier av det problemet. Det blir helt sprøtt for meg å tenke at andre skal tilpasse mat/drikkeinntaket sitt til mine preferanser.
Jeg er prinsipielt helt enig i det. Men jeg skjønner likevel at folk kan bli skuffet hvis de har planlagt eller sett frem til å dele en opplevelse, og så er den andre (eller de andre) ikke interessert likevel. Jeg ville blitt skuffet i din situasjon som du fortalte om, da middagsgjestene hadde spist før du kom - ikke rasende eller dypt såret, men litt skuffet og veldig overrasket. Og jeg ville blitt skuffet hvis vi hadde planlagt å se en film sammen, men den andre personen satt og spilte Candy Crush i stedet for å se på filmen. Jeg har selvsagt ikke noe med om noen andre ser en film eller ikke, men i en slik setting ville jeg likevel blitt skuffet, fordi den mer eller mindre eksplisitte planen/avtalen ble endret, og dette var noe jeg hadde sett frem til.