Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-14, 18:46   #7
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoser

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Spesialskoler er egentlig avviklet i Norge, men det er flere elever som er i segregerte tilbud nå (5000 elever) enn da vi hadde spesialskoler på 80-tallet (3000 elever). I tillegg kommer de som blir tatt ut av klassen for å få spesialundervisning. For de som har tilgang til Morgenbladet på nett, er artikkelen Skolene som ikke skulle finnes verd å lese. Den viser noen av utfordringene ved det systemet vi har i dag, der det er uklart hva som gjør at barn tas ut av vanlig skole, og det er dårlig oversikt over det tilbudet de får i segregerte skoler. Det som kan være helt riktig for en del elever, kan være veldig ødeleggende for andre.

Som det står i artikkelen:

Jeg tror det er viktig å satse mye på det vanlige skoletilbudet, slik at det passer for flest mulig. Fra artikkelen:

Jeg synes det ser ut til at enkelte grupper/barn har det best i segregerte tilbud, men for de aller aller fleste skal den vanlige skolen være beste alternativ. Jeg tror at en økt satsing på spesialskoler gir en utvikling der barn som egentlig kan integreres og inkluderes blir sendt vekk, i stedet for at man arbeider med kvaliteten i vanlig skole.

Helt enig! Der det er tilbud blir det etterspørsel. Jeg har dessverre erfart at mange skolefolk har brukt sterke krefter på å forsøke å overbevise foreldre og ppt om å søke spesialtilbud til elever som absolutt ikke burde tas ut av det ordinære. Det koster store penger å tilpasse og integrere, noe som dessverre får mange til å handle uetisk. De som har glemt historien bør lese Jonas en gang til.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat