|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoserSkole med tilknyttet spesialavdeling er det beste alternativet for mange. Inkludering og integrering høres fint og flott ut, men det er mange barn med spesielle behov som betaler prisen for politiske fine illusjoner. Mye ensomhet og annerledeshet, selv om det faglig er noenlunde tilrettelagt.
![]() |
#22 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoser
![]() |
#23 |
kamerat
|
Men de hørselshemmede utgjør et eget språksamfunn. Det er det ingen andre diagnosegrupper som gjør.
![]() |
#24 |
Travelt opptatt
|
Til informasjon så tråkker du hardt og brutalt på mine tær nå. Min unge skal har opphold på internatskole 2-4 uker i året fra 4.-5. trinn. Det er et bevisst valg, jeg har snakket med temmelig mange andre foreldre, og jeg er overbevist om at det er det beste for henne. Kjenner også foreldre som har sendt ungdomsskoleunger på internatskole fulltid, etter mye samtaler med pedagoger, psykologer og innad i familien. Det finnes fortsatt internatskoler, vi kjemper hardt for å få beholde dem, og de er ekstremt viktige for den lille gruppen som trenger dem.
Nå er vi ikke i flisespisserforumet, men jeg spikker likevel.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnosergajamor - 2-4 uker i året er ikke akkurat det jeg tenkte på.
![]() |
![]() |
#26 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoserOg til de som prøver å lese opp teksten over muntlig og mener det gir lite mening, så vil jeg anbefale å si den på tegnspråk istedenfor. Da blir distinksjonene helt tydelige.
![]() |
#27 |
Travelt opptatt
|
Det heter fortsatt internatskole, det er fortsatt folk som jobber for å legge dem ned, og vi må fortsatt forklare og forsvare våre valg til alle og enhver vi snakker med.
![]() |
#28 |
|
Den ser jeg.
![]() |
![]() |
#29 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoserSpesialskoler er egentlig avviklet i Norge, men det er flere elever som er i segregerte tilbud nå (5000 elever) enn da vi hadde spesialskoler på 80-tallet (3000 elever). I tillegg kommer de som blir tatt ut av klassen for å få spesialundervisning. For de som har tilgang til Morgenbladet på nett, er artikkelen Skolene som ikke skulle finnes verd å lese. Den viser noen av utfordringene ved det systemet vi har i dag, der det er uklart hva som gjør at barn tas ut av vanlig skole, og det er dårlig oversikt over det tilbudet de får i segregerte skoler. Det som kan være helt riktig for en del elever, kan være veldig ødeleggende for andre.
Jeg tror det er viktig å satse mye på det vanlige skoletilbudet, slik at det passer for flest mulig. Fra artikkelen:
Jeg synes det ser ut til at enkelte grupper/barn har det best i segregerte tilbud, men for de aller aller fleste skal den vanlige skolen være beste alternativ. Jeg tror at en økt satsing på spesialskoler gir en utvikling der barn som egentlig kan integreres og inkluderes blir sendt vekk, i stedet for at man arbeider med kvaliteten i vanlig skole.
Sist redigert av noen : 21-10-14 kl 13:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Ute på tur
|
Det er interessant å lese det du skriver. 1. klassingen min "lærer" tegnspråk nå, hele klassen lærer dette på lik linje med f.eks engelsk (tror man kan sammenligne det med å ha et ekstra fremmedspråk) siden det er to barn i klassen som er hørselshemmet og lærer bruker tegn i tillegg.
![]() |
#31 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig! Der det er tilbud blir det etterspørsel. Jeg har dessverre erfart at mange skolefolk har brukt sterke krefter på å forsøke å overbevise foreldre og ppt om å søke spesialtilbud til elever som absolutt ikke burde tas ut av det ordinære. Det koster store penger å tilpasse og integrere, noe som dessverre får mange til å handle uetisk. De som har glemt historien bør lese Jonas en gang til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnosergajamor: Slurvete skrevet av meg, jeg mener selvfølgelig den gruppa som har tegnspråk som hovedspråk. Tror ikke vi er uenige idet hele tatt.
![]() |
#33 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoserJeg er generelt "livredd" segregerte tilbud som spesialskoler. Jeg er derimot veldig for spesialgrupper (selv om det finnes mange med et ufattelig dårlig pedagogisk tilbud). Hver elev trenger individuelle tilpasninger, å "stue likesinnede" sammen fører sjeldent positiv læring. Utagerende barn blir satt i "klasser" sammen med andre utagerende barn og her skjer læring fort. Ofte dessverre i negativ retning. Det er selvfølgelig mange sider med denne debatten, men jeg har troen på at barn bør ha flere muligheter, ja til inkludering på barnets premisser!
![]() |
#34 |
Travelt opptatt
|
Tror vi er temmelig enige, men regnet også med at du ikke hadde noe mot litt spikking.
![]() |
#35 |
awesom
|
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoserJeg er veldig delt og veldig i tvil.
![]() |
#36 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoserI forbindelse med at ein spesialskule her i Bergen var forslått lagt ned var det mange foreldre og barn som stod fram i media med svært gode argument for å opprettholde skulen.
![]() |
#37 |
Textrovert
|
Nemlig. Jeg har en sjuendeklassing med autisme. Vi har vært så heldige og fått et "Rolls Royce-tilbud" som rektor kaller det, nemlig plass på nærskolen, men med ressurser fra fagpersoner på Haug, spesialskolen i Bærum. Sønnen min har gått på vanlig nærskole hele barneskolen, men har hatt én dag i uka inne på Haug.
![]() |
#38 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoserJeg føler at man diskuterer ut fra litt ulike perspektiver her..? Når folk sier det beste er inkludering på nærskolen - mener dere da også barn som er svært inadvendte, som ikke kan prate, som ikke er interessert i andre barn, som sitter og rugger på seg og lager massevis av lyder og må ha alle timer på eget rom?
![]() |
#39 |
|
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoserVi har to gutter i "rugger i en krok og kan ikke snakke" enden på skolen, ikke på B sitt trinn, men litt eldre. Eller, han ene snakker vel litt. Jeg ser de bare på SFO, og da tusler de rundt med sitt.
![]() |
![]() |
#40 |
Textrovert
|
![]() Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoserJeg er enig med deg, Pelle. Tidligere hadde Bærum en slik "Rolls Royce"-ordning på ungdomstrinnet også. Men det fungerte ikke. Det var null integrering. Eldstesønnen min gikk på ungdomsskolen med en slik gruppe, og han sa at de var totalt atskilte fra resten av skolen. De merket at ungdommene følte seg mer isolerte og annerledes på denne måten enn om de hadde gått på spesialskolen. Så ordningen ble avviklet.
![]() |
|
|