Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoser

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-14, 12:23   #21
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoser

Skole med tilknyttet spesialavdeling er det beste alternativet for mange. Inkludering og integrering høres fint og flott ut, men det er mange barn med spesielle behov som betaler prisen for politiske fine illusjoner. Mye ensomhet og annerledeshet, selv om det faglig er noenlunde tilrettelagt.

Her hvor jeg bor er det heller ingen spesialavdelinger for barnehagebarn. Store avdelinger med multifunkdjonshemmede barn og knappe voksenressurser er en skam. Har personlig erfaring med et overstimulert, stresset og smertepreget multibarn. Alt det medisinske som tok flere timer av dagen ble overlatt til barnehagen. Inkludering liksom.

Gammel 21-10-14, 12:28   #22
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Skole med tilknyttet spesialavdeling er det beste alternativet for mange. Inkludering og integrering høres fint og flott ut, men det er mange barn med spesielle behov som betaler prisen for politiske fine illusjoner. Mye ensomhet og annerledeshet, selv om det faglig er noenlunde tilrettelagt.

Samtidig bor mange så grisgrendt til i Norge, at fagmiljø og nok barn blir en utfordring. Jeg bor urbant og har litt erfaring med både spesialskole, spesialavdeling og inkludering i nærskole. Sistnevnte var trist, fordi barnet som skulle integreres ikke nyttiggjorde seg slik inkludering. Der tror jeg å gå på en spesialavdeling/spesialskole med barn man faktisk kan bli venner med og stort fagmiljø hadde vært ca 1000 ganger bedre. Som en forelder på en slik skole sa til meg; endelig er det ting som mitt barn også er best i!

Gammel 21-10-14, 12:29   #23
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Du kan jo si akkurat det samme om personer med asperger syndrom. Neurodiversity movement har jo mange av de samme argumentene som forkjemperne for døvekultur.

Men de hørselshemmede utgjør et eget språksamfunn. Det er det ingen andre diagnosegrupper som gjør.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 12:53   #24
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Men altså. Spesialskoler og spesialskoler er egentlig to forskjellige ting. De "gamle" spesialskolene med internat og greier er ikke noe jeg ønsker tilbake. Ikke ti ville hester hadde fått meg til å sende bort ungen min, samme pokker.

Til informasjon så tråkker du hardt og brutalt på mine tær nå. Min unge skal har opphold på internatskole 2-4 uker i året fra 4.-5. trinn. Det er et bevisst valg, jeg har snakket med temmelig mange andre foreldre, og jeg er overbevist om at det er det beste for henne. Kjenner også foreldre som har sendt ungdomsskoleunger på internatskole fulltid, etter mye samtaler med pedagoger, psykologer og innad i familien. Det finnes fortsatt internatskoler, vi kjemper hardt for å få beholde dem, og de er ekstremt viktige for den lille gruppen som trenger dem.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men de hørselshemmede utgjør et eget språksamfunn. Det er det ingen andre diagnosegrupper som gjør.

Nå er vi ikke i flisespisserforumet, men jeg spikker likevel. Hørselshemmede og døve har ikke eget språksamfunn, men Døve har det. Det er litt varierende begreper ute og går, men jeg foretrekker dette definisjonsskillet mellom døv og Døv: en døv person har lite eller ingen hørsel, mens en Døv person har tegnspråk som førstespråk. En person uten hørsel kan dermed være både døv og Døv, mens en hørende person kan være Døv, men ikke døv. Det finnes mange ikke-hørende som ikke kan tegnspråk, de vil her defineres som døve, men ikke Døve. Det er særlig hørende barn av døve foreldre (CODA) som blir inkludert i Døvesamfunnet når man bruker denne definisjonen. Det gir dem rettigheter til opplæring i og på sitt morsmål, noe som er viktig både for å ivareta kultur, familiebånd og språket. Norsk tegnspråk er et minoritetsspråk som Norge er forpliktet til å ta vare på, på linje med samisk og kvensk.

Gammel 21-10-14, 12:55   #25
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

gajamor - 2-4 uker i året er ikke akkurat det jeg tenkte på. Jeg tenkte på de "gode gamle" internatskolene, der ungene var fra de var 6 år til de blir 18 år, og var knapt hjemme på ferie.

Det du skisserer er IKKE det jeg tenkte på.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 12:56   #26
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Og til de som prøver å lese opp teksten over muntlig og mener det gir lite mening, så vil jeg anbefale å si den på tegnspråk istedenfor. Da blir distinksjonene helt tydelige.

Gammel 21-10-14, 12:57   #27
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

gajamor - 2-4 uker i året er ikke akkurat det jeg tenkte på. Jeg tenkte på de "gode gamle" internatskolene, der ungene var fra de var 6 år til de blir 18 år, og var knapt hjemme på ferie.

Det du skisserer er IKKE det jeg tenkte på.

Det heter fortsatt internatskole, det er fortsatt folk som jobber for å legge dem ned, og vi må fortsatt forklare og forsvare våre valg til alle og enhver vi snakker med.

Gammel 21-10-14, 12:58   #28
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det heter fortsatt internatskole, det er fortsatt folk som jobber for å legge dem ned, og vi må fortsatt forklare og forsvare våre valg til alle og enhver vi snakker med.

Den ser jeg.
Og det var sleivete av meg, og jeg burde presisert på en annen måte, men jeg tenkte ikke så langt i farta.
Jeg så for meg spesialskolen som lå i nabobyen i hodet mitt, og alt det der, og tenkte ikke over det som finnes i dag. Jeg tenkte også ut fra min unge, som nok hadde blitt plassert der for 50-60 år siden.

Lillesøster 09
Gammel 21-10-14, 13:09   #29
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spesialskoler er egentlig avviklet i Norge, men det er flere elever som er i segregerte tilbud nå (5000 elever) enn da vi hadde spesialskoler på 80-tallet (3000 elever). I tillegg kommer de som blir tatt ut av klassen for å få spesialundervisning. For de som har tilgang til Morgenbladet på nett, er artikkelen Skolene som ikke skulle finnes verd å lese. Den viser noen av utfordringene ved det systemet vi har i dag, der det er uklart hva som gjør at barn tas ut av vanlig skole, og det er dårlig oversikt over det tilbudet de får i segregerte skoler. Det som kan være helt riktig for en del elever, kan være veldig ødeleggende for andre.

Som det står i artikkelen:

Sitat:

I Oslo er det et rikt tilbud av adskilte spesialgrupper. I grisgrendte strøk nesten ingenting – befolkningstettheten er ikke stor nok. Men det vi ser, er at alle segregerte tilbud som blir opprettet også blir fylt opp. Hvis rektor vet om et spesialtilbud, så vil han finne elever å sende dit. Tilbud skaper etterspørsel.

Jeg tror det er viktig å satse mye på det vanlige skoletilbudet, slik at det passer for flest mulig. Fra artikkelen:

Sitat:

Det går fint an å satse på faglig utvikling og en inkluderende skole samtidig. De skolesystemene med best resultater i verden er inkluderende. Skoler med segregerte tilbud er ofte de dårligste.

Jeg synes det ser ut til at enkelte grupper/barn har det best i segregerte tilbud, men for de aller aller fleste skal den vanlige skolen være beste alternativ. Jeg tror at en økt satsing på spesialskoler gir en utvikling der barn som egentlig kan integreres og inkluderes blir sendt vekk, i stedet for at man arbeider med kvaliteten i vanlig skole.

Sist redigert av noen : 21-10-14 kl 13:15.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 18:07   #30
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Og til de som prøver å lese opp teksten over muntlig og mener det gir lite mening, så vil jeg anbefale å si den på tegnspråk istedenfor. Da blir distinksjonene helt tydelige.

Det er interessant å lese det du skriver. 1. klassingen min "lærer" tegnspråk nå, hele klassen lærer dette på lik linje med f.eks engelsk (tror man kan sammenligne det med å ha et ekstra fremmedspråk) siden det er to barn i klassen som er hørselshemmet og lærer bruker tegn i tillegg.

Når det gjelder spesialskoler, så syns jeg det er vanskelig å mene så mye, siden jeg ikke kjenner så godt til dette, men jeg har også observert det som flere har skrevet over at det er ikke alle som man kan integrere i nærskolen både sosialt og ifht opplæring, og da er kanskje spørsmålet hva er best for eleven?

Gammel 21-10-14, 18:46   #31
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Spesialskoler er egentlig avviklet i Norge, men det er flere elever som er i segregerte tilbud nå (5000 elever) enn da vi hadde spesialskoler på 80-tallet (3000 elever). I tillegg kommer de som blir tatt ut av klassen for å få spesialundervisning. For de som har tilgang til Morgenbladet på nett, er artikkelen Skolene som ikke skulle finnes verd å lese. Den viser noen av utfordringene ved det systemet vi har i dag, der det er uklart hva som gjør at barn tas ut av vanlig skole, og det er dårlig oversikt over det tilbudet de får i segregerte skoler. Det som kan være helt riktig for en del elever, kan være veldig ødeleggende for andre.

Som det står i artikkelen:

Jeg tror det er viktig å satse mye på det vanlige skoletilbudet, slik at det passer for flest mulig. Fra artikkelen:

Jeg synes det ser ut til at enkelte grupper/barn har det best i segregerte tilbud, men for de aller aller fleste skal den vanlige skolen være beste alternativ. Jeg tror at en økt satsing på spesialskoler gir en utvikling der barn som egentlig kan integreres og inkluderes blir sendt vekk, i stedet for at man arbeider med kvaliteten i vanlig skole.

Helt enig! Der det er tilbud blir det etterspørsel. Jeg har dessverre erfart at mange skolefolk har brukt sterke krefter på å forsøke å overbevise foreldre og ppt om å søke spesialtilbud til elever som absolutt ikke burde tas ut av det ordinære. Det koster store penger å tilpasse og integrere, noe som dessverre får mange til å handle uetisk. De som har glemt historien bør lese Jonas en gang til.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 19:39   #32
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

gajamor: Slurvete skrevet av meg, jeg mener selvfølgelig den gruppa som har tegnspråk som hovedspråk. Tror ikke vi er uenige idet hele tatt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 23:00   #33
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er generelt "livredd" segregerte tilbud som spesialskoler. Jeg er derimot veldig for spesialgrupper (selv om det finnes mange med et ufattelig dårlig pedagogisk tilbud). Hver elev trenger individuelle tilpasninger, å "stue likesinnede" sammen fører sjeldent positiv læring. Utagerende barn blir satt i "klasser" sammen med andre utagerende barn og her skjer læring fort. Ofte dessverre i negativ retning. Det er selvfølgelig mange sider med denne debatten, men jeg har troen på at barn bør ha flere muligheter, ja til inkludering på barnets premisser!

Ser flere kommenterer at barn med autisme ofte har vansker med å tilpasse seg det sosiale miljøet på skolen. Det er sant at det ofte er en utfordring for det aktuelle barnet. Det som også er sant er at barn med autisme sjeldent lærer sosiale ferdigheter av andre barn med autisme. Barn trenger tilgang på et "normalt" miljø for å kunne lære. De må ha tilgang på det "normale liv". Hvordan skal de ellers kunne lære seg å være en del av hverdagen?

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-14, 23:39   #34
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

gajamor: Slurvete skrevet av meg, jeg mener selvfølgelig den gruppa som har tegnspråk som hovedspråk. Tror ikke vi er uenige idet hele tatt.

Tror vi er temmelig enige, men regnet også med at du ikke hadde noe mot litt spikking.

Gammel 21-10-14, 23:53   #35
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er veldig delt og veldig i tvil.

I utgangspunktet tenker jeg st det handler om et verdisyn og et læringssyn.
Samtidig vet jeg at "vanlige" skoler sjeldent eller aldri klarer å gi barn med rett til særskild hjelp den hjelpen/støtten de faktiskt trenger pga av resursmangelbog kompetansemangel.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 07:43   #36
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I forbindelse med at ein spesialskule her i Bergen var forslått lagt ned var det mange foreldre og barn som stod fram i media med svært gode argument for å opprettholde skulen.
Det som gjekk igjen var at dei fleste barna hadde fungert greit nok på vanlig skule med assistent opp til ca 10-års alder, men etter det falt dei veldig utanfor sosialt. Dei andre barna raste frå dei i utvikling og var ikkje interessert i å omgås gutten/jenta med spesielle behov. Det var blant anna eit par med ein gutt med aspergers/autisme som fortalte om den opplevelsen. Dei fortalte at gutten hadde blomstra opp når han blei flytta over på ein spesialskule:
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Andr...n-3057854.html

Det er link til ei anna lignande historie i artikkelen, men den må ein betale for å få lese.

Det handlar altså ikkje berre om faglig tilrettelegging, men også sosial integrering som i mange tilfelle kan vere svært vanskelig i ein vanlig skuleklasse. Trist, men sånn er det.

Vi har ein nabo som har eit barn med asperbergers og eit barn med ein anna litt meir alvorlig utviklingsforstyrrelse. Begge har gått på vanlig skule.
Eldste er ferdig med ungdomsskulen no og har begynt i spesialklasse på vidaregåande medan den andre framleis går på ungdomsskulen. Begge har hatt det fryktelig tungt på skulen. Dei har for det meste gått for seg sjølv eller saman med assistenten. Dei andre i klassen er opptatt med sitt og ikkje spesielt interessert i å omgås "han rare". Spesielt ikkje på fritida!

Før eg leste alle historiene frå Tveiterås skule i Bergen og snakka med naboen min hadde eg ein idè om at det var best for alle å integrere barn med spesielle behov i vanlige skuleklassar. No er eg ikkje lengre så overbevist om at det alltid er det riktige.

Gammel 22-10-14, 08:35   #37
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Ser flere kommenterer at barn med autisme ofte har vansker med å tilpasse seg det sosiale miljøet på skolen. Det er sant at det ofte er en utfordring for det aktuelle barnet. Det som også er sant er at barn med autisme sjeldent lærer sosiale ferdigheter av andre barn med autisme. Barn trenger tilgang på et "normalt" miljø for å kunne lære. De må ha tilgang på det "normale liv". Hvordan skal de ellers kunne lære seg å være en del av hverdagen?

Nemlig. Jeg har en sjuendeklassing med autisme. Vi har vært så heldige og fått et "Rolls Royce-tilbud" som rektor kaller det, nemlig plass på nærskolen, men med ressurser fra fagpersoner på Haug, spesialskolen i Bærum. Sønnen min har gått på vanlig nærskole hele barneskolen, men har hatt én dag i uka inne på Haug.

Neste år begynner han på ungdomsskolen, og da faller dette tilbudet bort. Da var alternativene vanlig ungdomsskole eller Haug. Selv om spesialpedagogen har vært i tvil, har PPT vært soleklar. Han skal IKKE gå på spesialskolen. Han er ikke psykisk utviklingshemmet, han er høytfungerende og skal etter hvert fungere i samfunnet. Ergo MÅ han gå på skole med "normale" barn og få atferden slipt på det vis. Han ville sikkert fått et knallbra tilbud og følt større mestringsfølelse på Haug, men akkurat nå MÅ den sosiale læringen stå i høysetet.

Når det er sagt, så var det en annen gutt i klassen med samme tilbud. Der har foreldrene allerede flyttet han over til spesialskolen, og de mener at det var et 100 % riktig valg. Så det viktige er at alternativene er der, slik at man kan ta valg etter hva som passer for barnet. Men bare det å ha et alternativ, er jo luksus. :bortskjemt bærumsboer:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 09:11   #38
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg føler at man diskuterer ut fra litt ulike perspektiver her..? Når folk sier det beste er inkludering på nærskolen - mener dere da også barn som er svært inadvendte, som ikke kan prate, som ikke er interessert i andre barn, som sitter og rugger på seg og lager massevis av lyder og må ha alle timer på eget rom?

For jeg har nemlig vært vitne til et slikt tilfelle, og det ble etterhvert ganske trist. De andre 7-klassingene satt ikke og gravde med spade i sanden hele friminuttet og hadde dotrening med faste intervaller, liksom. Alle tok tur i å bytte på å være med barnet i de små friminuttene, men det hjelper jo ikke veldig på integreringen. Barnet ble så ensomt. Og pedagogene var "ensomme", og det hele ble svært sårbart ved feks sykdom.

Slike tilfeller blir jo noe annet enn høytfungerende asperger, barn som gjerne prater og er sosiale, som også gjerne vil være med å spille litt ball i friminuttet eller synge i musikktimen osv.

Gammel 22-10-14, 09:17   #39
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Vi har to gutter i "rugger i en krok og kan ikke snakke" enden på skolen, ikke på B sitt trinn, men litt eldre. Eller, han ene snakker vel litt. Jeg ser de bare på SFO, og da tusler de rundt med sitt.
Han min er jo en skravlebøtte, men det er sjelden at han skravler om det som de andre er interesserte i å skravle om, og han fører strengt tatt ingen samtaler. Jeg ser nå at han trekker mer og mer alene, og kan godt ligge og rulle i "kassa" (en slik sofa med tre vegger rundt) alene og spise på bitesmykket sitt og være verdens lykkeligste med det. Men innimellom leker han med lego og sånn sammen med de andre.

Skolen vår er veldig på intergrering, og alle ungene har veldig tilhøringhet til klassen sin, samme pokker liksom. Og det er jo kjempebra. Men noen ganger får jeg litt vondt i hjertet mitt, sånn som når de dro med seg han som er mulithandicapet opp på julekonserten, han måtte sitte på fanget til en voksen, og hele ungen viste med hele kroppen at dette var skummelt og ikke et sted han ville være.
Og på samme julekonsert satt jeg også med vondt i magen, fordi at det ble så veldig tydelig at min guttunge ikke var som alle andre, der han sto oppe på scenen med øreklokker på, og ristet på hendene.
Men tanken er god - for all del. Men mange ganger føler jeg at det kanskje blir gjort fordi at man "skal" og en misforstått "men foreldrene vil nok se at deres barn også deltar" Og noen foreldre setter sikkert pris på det? Jeg kan jo bare snakke ut fra meg selv.

Lillesøster 09
Gammel 22-10-14, 09:17   #40
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg, Pelle. Tidligere hadde Bærum en slik "Rolls Royce"-ordning på ungdomstrinnet også. Men det fungerte ikke. Det var null integrering. Eldstesønnen min gikk på ungdomsskolen med en slik gruppe, og han sa at de var totalt atskilte fra resten av skolen. De merket at ungdommene følte seg mer isolerte og annerledes på denne måten enn om de hadde gått på spesialskolen. Så ordningen ble avviklet.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.