Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?
Går litt mot strømmen jeg da, og klarer ikke å bli rystet over rine, kjenner jeg. Jeg ville ikke gjort det selv (selv ikke om jeg hadde lappen ) på trafikkert veg, men tenker ganske likt angående risiko. Som sagt i en annen tråd har jeg også forlatt sovende barn i huset uten tilsyn i noen minutter, for å ta en snartur på butikken (noe folk har blitt forumbombet for mer enn en gang). Det er en teoretisk mulighet for at noe kan skje, men sannsynligheten er veldig lav, og da er risikoen liten.
Litt annen situasjon på grunn av at det ikke involverer lovbrudd selvsagt, men jeg synes også det blir for kategorisk å si at en toåring lærer at det er greit å bryte loven ved en gang å få sitte på fanget og "styre" bilen. En toåring har neppe særlig koll på trafikkreglene uansett, og på den tida den begynner å få det har barnet glemt episoden for lenge siden.
Jeg har ellers stor tro på barns intelligens og evne til å skille situasjoner fra hverandre. Jeg tror ikke barn læres opp til at det er greit å tigge ved dørene selv om de får gå knask eller knep på halloween (har faktisk sett det argumentet), eller at det er greit å lyve fordi vi gjør det på 1.april. Jeg tror heller ikke barn læres opp til at vi blåser i trafikkreglene fordi de en gang, i toårsalderen, fikk sitte på fanget til tanta i lav hastighet i en distanse på 50 meter, selv om de skulle huske på hendelsen. Jeg tror de er smarte nok til å forstå at det er et sjeldent unntak. Og jeg synes det er litt drøyt å konkludere med at 10-åringen som stakk av i bil hadde fått sitte på fanget og styre som liten.
Hva som har gått galt i dette tilfellet er jeg dog ikke sikker på ... Muligens dårlige rollemodeller og lemfeldig omgang med lover og regler i bardommen, men sannsynligvis litt mer enn bare en enkeltepisode med å sitte på fanget noen meter i toårsalderen.
Sist redigert av My : 13-11-15 kl 13:00.
|