|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?
Jeg har lært at man ikke skal sitte fastspent når man kjører ombord, eller av, en ferge. Og hadde jeg da hatt et lite barn, så hadde jeg nok tatt det på fanget jeg også troooooor jeg. Så sant jeg hadde vært alene i bilen med barnet. Hvis ikke hadde en av de voksne satt seg bak.
![]() |
![]() |
#62 |
Epikur
|
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Det hadde nok blitt skikkelig klein stemning i familien om kule tante Rine hadde knekt nakken på niesen sin med å ha henne på fanget i førersetet. Jeg hadde hatt store problemer med å forholde meg til søsken eller svoger/svigerinne om noe sånt hadde skjedd. En ting er uflaks, men noe annet er total idioti og manglende risikovurdering.
![]() |
#63 |
Shake it out!
|
Jeg er også der. Jeg har kjørt med unge på fanget opp til hytta (altså de siste metrene etter grinden på grusvei), men det var i en gammel bil før airbag. Jeg er restriktiv som fy ellers og ingen unger får sitte foran med mindre de er høye nok.
![]() |
#64 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Nei, ikke av en hump i veien.
![]() |
#66 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Ja, jeg lurer også på hva "relativt små smeller" og "ganske lite dunk" betyr. Vi har kjørt i veldig mange år med airbag, og den har aldri blitt utløst. Men jeg er usikker på om vi har opplevd noe som regnes som små dunker og smeller i denne sammenhengen. Men det kan ikke være så veldig enkelt å få utløst en airbag, hvis den fungerer som den skal.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-11-15 kl 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Før tok vi av beltet når vi stilte oss opp i fergekøen, ofte tok vi de små på fanget for de hadde vært lenge i biletet og vi skulle likevel ut på fergen.
![]() |
![]() |
#68 |
Borte
|
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Airbagen utløses på normale biler bare om det er kraftige sammenstøt. På mine foreldres bil ble den ikke utløst da de kjørte i betong-autovern i 30-40 km i timen (nyere volvo XC60 i vinter), bilen måtte skifte forstilling. Jeg tror ikke den ble utløst da mannen min ble påkjørt for noen år siden heller, da ble han truffet av en bil som kjørt i 80-90 km/t mens han selv sto nesten stille (hadde bremset helt ned), da ble hele understellet forskjøvet.
![]() |
#69 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Det er mitt argument også. Lovlydighet selv om man selv har en annen overbevisning, og pga signalet lovbrudd gir egne og ikke minst andres barn.
![]() |
#70 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Oisann. Eg må seie at eg blei litt overraska over uttalelsane dine i denne tråden, rine! Nesten som om eg trur at du berre tullar litt for få i gang litt action her inne
![]() |
#71 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Jeg synes det er kjempebra at du ringte, Divine, og tenker også at de sannsynligvis har det som vane. Det har mine naboer, dessverre. Jeg observerer dem stadig kjøre til og fra barnehagen med barn i fanget. Vi bor for tett til at jeg vil ringe politiet, men jeg påpeker stadig for de av mine barn som ser dette at det ikke er trygt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Halloen!
Akkurat. Da vil jeg heller oppfordre de som er veldig opptatt av airbagen til å kjøpe seg en normalfungerende bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Semiaktiv
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Går litt mot strømmen jeg da, og klarer ikke å bli rystet over rine, kjenner jeg. Jeg ville ikke gjort det selv (selv ikke om jeg hadde lappen
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-11-15 kl 13:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Guardian of the galaxy
|
Jeg kalte situasjonen/avgjørelsen idiotisk ,Rine, og ville aldri kalt deg det, tror jeg.
![]() |
#75 |
Halloen!
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Jeg siktet til alle som har kalt avgjørelsen idiotisk, og er selvsagt også uenig i at det var en idiotisk avgjørelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Når jeg var liten fikk vi ligge i bagasjerommet på bilen når vi var på besøk hos tante og onkel på landet. Og sitte i traktorskuffen. Vi klarte helt fint å skjønne at dette ikke var greit hjemme. Var forsåvidt ikke greit på landet heller, de kjørte jo mye fortere der enn vi gjorde hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Halloen!
![]() Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?Jeg synes jo heller ikke det er spesielt lurt, men jeg synes heller ikke det er spesielt risky. Jeg har tilbrakt hele somre i traktorskuffen (så og si |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
Akkurat der er jeg ikke enig. Mine lærte veldig fort at man sitter i bilstolen, og noe annet er ikke lov. Særlig i den alderen da de var "ramme" på å ta armene ut av selen i setet. Når jeg som forelder jobber for å få de til å bli sittende så blei jeg rimelig sur på den i familien som tok de med på en kjøretur foran rattet altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Semiaktiv
Jeg tror likevel de klarer å forstå forskjellen på dette med å sitte i bilsete når man skal ut på kjøretur, og en gang få sitte på fanget og "styre" for moro skyld, inne på en gårdsplass eller en avkjørsel. De aller, aller fleste skjønner at det ikke er noe man gjør til vanlig. Som sagt har alle mine tre fått sitte på fanget til bestefaren opp gårdsveien, og styre bilen hver sin gang, men det har aldri vært vanskelig å få dem til å forstå at de må sitte i barnesete og ha på belter i bilen.
![]() |
|
|