Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å delt
(Har ikke lest tråden denne kommer fra)
Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.
Det er ikke noe jeg tar lett på. Det er alvorlig for både kvinner og menn som ikke passer inn i det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret, og i dette tilfellet synes jeg kanskje det er enda verre for mennene det gjelder. Det er de som blir ekskludert, akkurat slik kvinner blir på "mannearrangementer". Det er trist, det.
Det jeg synes hadde vært interessant var argumenter for hvorfor folk ikke synes slikt er så viktig, og ikke bare påstander om at det ikke er det.
Jeg synes ikke det er så viktig og det er flere grunner til det:
1) Dette er voksne folk, ergo forventer jeg meg at folk har en trygg og stabil kjønnsidentitet mao at det ikke oppfattes som støtende eller sårende.
2) Det er ikke et forbud. Uten å lest den opprinnelige tråden: Er du mann, kommer på Bohus under "Damenes aften" får du lov å handle (til rabattert pris). Det er med andre ord ikke ett reellt skille som det feks er på lønn, det er et "liksom" skille.
De to argumentene over er virkelig, reelle argumenter og i tillegg har jeg ett som er helt personlig: Da jeg vokste opp var det i realiteten faren min som oppdro meg - og han var totalt kjønnsblind. Tror aldri jeg noensinne hørte noe om at jeg ikke kunne gjøre noe fordi jeg var jente. Jeg har giftet meg med en mann som (selvfølgelig) har noen personlige preferanser på hva han mener jeg bør gjøre og hva han bør gjøre, men aldri basert på kjønn. Jeg jobber i et mannsdominert miljø, jeg har aldri hatt noen som har sagt at jeg ikke kunne gjøre ditt og datt på grunn av kjønn.
Det er klart at det er lettere å ikke bli så veldig berørt av ting som for alle praktiske formål ikke angår meg.