Vis enkelt innlegg
Gammel 20-02-16, 13:47   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Å abortere det ene fosteret vil også sette det andre i fare. Da har man en annen situasjon enn om man aborterer et foster et år og velger å beholde et nytt året etter.

Det er det. Og den risikoen må naturligvis den gravide forholde seg til, på samme måte som man må forholde seg til abortrisikoen ved fostervannsprøve - som også er noe man (eventuelt) velger å gjennomføre fordi man muligens ønsker å velge bort graviditeten.

(Sånn bortsett fra det, så synes jeg denne typen medisinske vurderinger er relevante innvendinger, mens "du får ikke lov til å velge bort bare det ene fosteret fordi jeg synes det er moralsk tvilsomt" ikke er det.)

Det er altså ikke sånn at man "må være for selvbestemt abort eller ikke" uten at det legges premisser til grunn. Det finnes premiss om hvor mange uker fosteret kan være når abort gjennomføres, og på samme måte kan det selvfølgelig legges føringer for om abort av én tvilling er akseptabelt eller ikke.

Det synes jeg er helt forskjellige typer premisser. Alderen på fosteret er en begrensning som skyldes at den "juridiske statusen" til fosteret varierer med alder - et foster som nærmer seg termin, er juridisk sett en person med krav på beskyttelse fra loven, mens et foster i begynnelsen av svangerskapet ikke er en person, juridisk sett. Loven om selvbestemt abort gjør det klart at et foster på under 12 uker ikke har noen "rettigheter", at den gravide har rett til å bestemme om hun vil bære det frem eller ikke. Jeg synes det å innføre en ny regel, om at fosteret skal ha "rettigheter" basert på om det er flere av dem eller ikke, er noe helt annet enn å se på alderen på fosteret.

Når det er tillat med abort av en tvillling, nærmer vi oss "abort fordi det ble jente", og det er ikke en diskusjon man kan legge lokk på med en "er man for selvbestemt abort så...." argumentasjon.

Det er ingen som legger lokk på noen diskusjon her. Men siden du nevner dette: Mener du at man ikke skal ha lov til abort dersom grunnen er at det er et jentefoster? Hvordan mener du at dette i så fall skal kunne håndheves?