Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin
Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.
Nei, ikke sant, og dette er nok et punkt hvor man faktisk ikke vet... Min hund kan være verdens beste i møte med andre hunder, men hva når møtende hund ikke er det, og dens eier faktisk har valgt å holde hunden i bånd pga dette? Hjelper fint lite da, når en løs hund kommer...
Mine foreldres siste hund var ikke særlig begeistret for andre hanner. Dette var vi klar over, og han gikk alltid i bånd eller langline, og i møte med andre hunder ble han tatt inn, og holdt på avstand fra møtende hund. Det var null problem, for det var i fysisk kontakt med andre at han kunne sette den harde siden til. Noe som langt på vei er normalt hanner i mellom. Problemet var at våre forhåndsregler var null verdt når møtende hund var løs.
Jeg har nå verdens snilleste goldentispe boende hos meg. Hun gjør ikke en flue vondt. Men her også tar vi forhåndsregler. Hun kan fint gå løs, men vi gjør det ikke. For vi vet aldri, og vi vet heller ikke hva og hvem vi møter på vår vei.
i dag var vi på tur, og vi gikk innom barnehagen jeg jobber i. Stor stas for ungen at jeg kom med hund. Hunden er vant med unger, og elsker kos, så null problem. Men jeg var veldig tydelig både til henne og ungene. JJeg fikk henne til å sitte ned, og jeg satte meg på huk ved siden av henne, mens jeg klappet og strøk henne på hode og hals, klar til å gripe inn OM noe skulle skje. Ungene koste, og jeg hold oppsyn med dem OG hunden. Jeg vet hun ikke gjør noe, men jeg vet også at hun er en hund. Og unger er unger.
På vei inn gata her så møtte jeg også en nabo med en 4 åring som er redd hunder. Redd, samtidig som hun er nysgjerrig. "Min" hund var en perfekt hund å møte, sånn sett. Glad i unger, rolig, kjælen, etc. Og det ble et nydelig møte. Men jeg passet på. Hele tiden. For man vet aldri...
Floksa...du har helt rett. Man kan aldri vite. Jepp, mannen min kan kjøre i fylla med ungene i bilen. Og da hadde det blitt bråk. Jeg hadde ikke godtatt det om det aldri så mye var på egen mark, inngjerdet eller ikke, og heller ikke fordi at han er verdens beste sjåfør.
Og jada, armageddon kan komme i morgen. Da legger jeg inn årene åkke som, for der hjelper det fint lite å klage på lover, regler og sikkerhet.
Poenget er jo at vi er helt enige i.
Men folk ser helt svart uansett. Det spiller ingen rolle med konteksten. Slipper man hunden så er man visst en av idiotene. Uansett. Og det blir for dumt altså.
Jeg har også hatt mange fine barn/hund møter. Men jeg slipper aldri hunden og dens språk av syne. Jeg står alltid slik at jeg kan gripe inn. Og i forkant om noe skulle skje. Jeg har n snill hund. Men han er fortsatt en hund. Men jeg vet faktisk at han ikke jager vilt. Fordi han ikke reker rundt på egenhånd. Han er 5-7 meter fra meg. Ikke alle løse bikkjer får lov å søke ut og ikke alle løse bikkjer ønsker å søke ut.
Jeg har en liten dott av hund. Prøv å gjett hva jeg synes om løse, ukontrollert hunder? I påsken ble en hund av min rase drept av en stor hund. Og da var den store til og med i bånd. Ting kan skje. Men vi står opp og går på jobb hver dag fordiom...