Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-16, 00:19   #141
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Opprinnelig lagt inn av Bamsemums, her.

Ser jo her at nei, det e kanskje ikke så rart vi hundeeiere får et dårlig rykte, når man ser hvor lite hensyn enkelte tar til andre... Skjerp dåkker... Vår hund, vårt ansvar. Andre skal faktisk slippe forholde seg til den om dem ikke ønske det...

Det er ikke rart hundeeiere har dårlig rykte nei. Det være seg med hundePOSER som henger i trærne. Hva ER greia? Plukke opp driten for så å hive posen opp i ett tre?? REALLY dont get it.

Og det er løse hunder som leker apekatter, med eiere som har "full" kontroll på den apekatten som hopper, bjeffer og er klar for å leke.

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Lufting i barnehage synes jeg er en annen uting. I vår står det oppslag om at det ikke er lov. Det er nemlig ikke alle som skjønner at de må plukke opp etter seg...

Lufting i barnehage skjønner jeg ikke greia med, men samtidig tror jeg noen blir litt smådesperate på å få la hunden løpe. Det er dessverre få kommuner som har oppretter hundeparker, og kunne ønske de var flinkere til det.

Ikke som forsvar for barnehagelufting, for det er IKKE greit.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Og nettopp fordi vi har mynder hender det at vi går inn i barnehager (eller andre inngjerdede områder). De får løpt fra seg, uten at de eller andre kommer til skade.

Har dere ikke hundepark eller noe i området?
For ja, det er faktisk viktig at de får løpe, ikke bare mynder men alle raser. Hunder har godt av å få løpe litt fritt, selv om det er båndtvang.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Ellers takker jeg for meg i denne tråden. Og lignende. Jeg er skikkelig dritlei av å være en hensynsfull og ansvarsfull hundeeier og likevel få pes for alt man sier (ikke gjør! Det har aldri skjedd). Jeg lar ikke hundene mine løpe løs blant folk, de har aldri løpt bort til noen, det har aldri skjedd at de har tisspet på en benk/lyktestolpe eller ikke blitt plukket opp etter de. Jeg irriterer meg akkurat like mye som dere over løse hunder (selv om jeg sjelden ser de!), bæsj i veikanten og tiss oppetter vinduer, søppelkasser og benker i sentrum (ja, jeg ser det HVER uke).

Tror det blir litt sånn fordi idiotene som aldri plukker opp, som lar bikkjene fly ned etthvert begevelig mål de sier aldri noe, de innrømmer jo aldri at de gir pokker i andre mennesker. Ergo får hundeeiere som faktisk bryr seg å prøver å forsvare at ikke alle er dumme i hue Vel ja de får kjeft.

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er fersk hundeeier, og har egentlig aldri tenkt på mye av dette før. Akkurat nå provoserer det meg sykt med all den hundebæsjen som folk IKKE plukker opp etter seg. Folk lar jo hundene sine bæsje midt i innkjøringen til folks hus. Jeg må hele tiden passe på at doggen min ikke tråkker i bæsj, eller tar seg et jafs. Det er altså så motbydelig. Og det er jo selvsagt vi som plukker opp bæsjen som får skylda.

Ja, dette er problem spesielt hver eneste vår når snøen smelter.

For du skjønner, når det snør, da trenger man ikke plukke opp bæsj, for den forsvinner jo under snøen. :dum: og når snøen blir borte, vel ja da er jo ikke jeg der likevel. :sarkasme: Folk skulle hatt juling.

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er heller ikke spesielt artig å være på tur med en gruppe barnehagebarn, ha satt seg ned i et hyggelig skogholt for å spise nistepakka, og så oppleve at to hunder kommer brasende midt inn i barneflokken, hvorav en snapper brødskiva ut av hendene på en treåring. Hadde jeg funnet eier av de to bikkjene da...

Før vi fikk hund selv, hadde jeg en LIVREDD unge. Altså hun hadde hatt ett litt uheldig møte med en hund i Spania, og det hadde skremt vannet av hun.

Jeg hadde liksom aldri tenkt på å nevne dette i barnehagen, for vel ja jeg så liksom ikke for meg at det skulle være nødvendig.

En dag hadde de vært på tur i skogen, skulle grille og kose seg. Og det gjorde min datter. Helt til det noen meter unna, kom 2 labradorer STORMENDE i 50km/t. Altså de som har labradorer, eller har sett en vet at DETTE er matglade stort sett alltid overvektige hunder.

Ja og de kom jo da stormende, mens eieren var litt jagende bak og fikk jo IKKE kontroll på de to. Men DET gjorde min datter for han. For hu satt i TIDENES skrik, og skremte vannet av de to labbene. Altså det er ikke greit å le, men jeg husker når barnehagen fortalte det, hehe. Stakkars, de ansatte hadde blitt helt sjokka, bikkjene hadde løpt tilbake til eiere, og eier kom med standard strofen "Jammen de er jo så snill" :GAD: er det mulig.

Jeg har gjort en feil selv en gang. Og uff det var grusomt.
Menge år siden, det er vel nå 5år siden tror jeg.

Har en hund som er snill som dagen er lang, hun elsker mennesker, og driter i andre bikkjer. Det er menneskene som er kule.

Vi lå på hotell, også skulle jeg ut å ta en røyk, hun klarte da å smette ut av døra for hu hadde bestemt hu skulle være med. Ikke nok med det, men i enden på den gangen gikkd ei jente som da ble LIVREDD.

Uff jeg ble helt dårlig. Ropte på kreket mitt og hun kom. Jeg gikk så bort til enden av gangen hvor jenta hadde rom å banka på, og snakket med foreldrene og selvfølgelig beklaget på det sterkeste. Den stakkars jenta var jo så redd. Hun fikk tilbud om å hilse på mens jeg hadde hun i bånd, men det ville hun ikke der og da. Men det er helt greit. Nei syns grådig synd på hu.

Jeg har heldigvis til dagen inngjerda hage hvor mine apekatter får løpt. Det er utrolig viktig for hunder å løpe og ikke bare labbe ved siden av eiere i bånd dag ut og dag inn.

Jeg har også en samojed, som jeg aldri tror jeg kan ha løs. Hu er altfor glad i folk. Folk er kuuuuuuuuuuuuuuuuuuuule. Og de må hilses på. Så etter å ha hoppa oppetter med selvfølgelig møkkete labber, gitt deg en sleik eller to over hele trynet, slenger hu seg på rygg. Nei det er ikke en hund man har løs.

Men jeg har også 7-8kgs hunder, som jeg ikke har løs rundt andre mennesker, siden jeg ikke vet om de er redd for hundene eller ikke. Men når det ikke er båndtvang så har jeg de løs gjerne i sko og mark, med langline så jeg får kjapt kontroll om det skal komme noen.

Men heldigvis er jeg på hundetreff også 1gang i mnd året igjennom, sånn at hundene får løpt og lekt med andre hunder også. Uten å være en plage for andre som ikke liker hund. Da det er inngjerda området.

Gammel 14-04-16, 06:46   #142
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi var på kjempefin tur i skogen i går, med sporline på 15 meter.
Hun gikk løs under kontrollerte former, der det var åpent og god sikt alle veier, fikk hun løpe fritt. Ellers gikk hun slik at linen alltid lå i hånden min(selv om hun i praksis føle at hun gikk løs).
Da hun tok seg en løpetur, ble hun kallt inn flere ganger så hun lettere vil komme hvis (hadde i praksis ikke vært behov, med tanke på hvor hun fikk utfolde seg) det skulle bli behov. Løpeturene var rundt meg og ikke langt unna.
Dette fungerte supert, vi møtte en flokk med barnehagebarn på tur også.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 07:17   #143
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg går mye tur, men har aldri opplevd løse hunder som noe problem. Dels fordi jeg ikke treffer på noen særlig ofte, dels fordi de løse hundene jeg har møtt har oppført seg eksemplarisk. På populære turstier går de som regel klint opp i eieren, ute i terrenget er det ganske vanlig å kalle hunden inn når man ser møtende mennesker (med og uten hund) på litt avstand, og heller spørre om det er ok å slippe den. Når det ikke er båndtvang.

Jeg treffer langt flere hunder i bånd som lager problemer. Eller eierne gjør det. Nå er det ikke selve båndet som er problemet, men denne fordømte holdninga at hunder på død og liv skal hilse på hverandre. Jeg har en hund på snart halvannet år, hun er under opptrening og får som hovedregel ikke hilse på andre hunder. Så kommer de svinsende da, disse eierne med hundene i 15 meter langt flexibånd som de slipper ut i full lengde straks de får øye på oss. Og når den oppgira flexihunden på et nanosekund er 3 cm fra min unghund, (som jeg prøver å lære gode manerer) så roper de: Kan de hiiilse?! Too late. Eller de bare slipper opp alt, og når jeg freser at min hund ikke får lov å ha nærkontakt med møtende hunder, så kommer det nærmest sjokkert: Jammen de må jo få hiiilse!! Nei, for tenk de må ikke det. Irriterende uvane. Nå har jeg vært gjennom to valpeperioder, og jeg opplever det langt vanskeligere å oppdra folk til å forholde seg til valpen/hunden på en ok måte, enn selve valpeoppdragelsen. Jadda, off topic så det holder.

Og som sagt så bryter jeg båndtvangen og andre lover innimellom.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 08:40   #144
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Nei, ikke sant, og dette er nok et punkt hvor man faktisk ikke vet... Min hund kan være verdens beste i møte med andre hunder, men hva når møtende hund ikke er det, og dens eier faktisk har valgt å holde hunden i bånd pga dette? Hjelper fint lite da, når en løs hund kommer...

Mine foreldres siste hund var ikke særlig begeistret for andre hanner. Dette var vi klar over, og han gikk alltid i bånd eller langline, og i møte med andre hunder ble han tatt inn, og holdt på avstand fra møtende hund. Det var null problem, for det var i fysisk kontakt med andre at han kunne sette den harde siden til. Noe som langt på vei er normalt hanner i mellom. Problemet var at våre forhåndsregler var null verdt når møtende hund var løs.

Jeg har nå verdens snilleste goldentispe boende hos meg. Hun gjør ikke en flue vondt. Men her også tar vi forhåndsregler. Hun kan fint gå løs, men vi gjør det ikke. For vi vet aldri, og vi vet heller ikke hva og hvem vi møter på vår vei.

i dag var vi på tur, og vi gikk innom barnehagen jeg jobber i. Stor stas for ungen at jeg kom med hund. Hunden er vant med unger, og elsker kos, så null problem. Men jeg var veldig tydelig både til henne og ungene. JJeg fikk henne til å sitte ned, og jeg satte meg på huk ved siden av henne, mens jeg klappet og strøk henne på hode og hals, klar til å gripe inn OM noe skulle skje. Ungene koste, og jeg hold oppsyn med dem OG hunden. Jeg vet hun ikke gjør noe, men jeg vet også at hun er en hund. Og unger er unger.

På vei inn gata her så møtte jeg også en nabo med en 4 åring som er redd hunder. Redd, samtidig som hun er nysgjerrig. "Min" hund var en perfekt hund å møte, sånn sett. Glad i unger, rolig, kjælen, etc. Og det ble et nydelig møte. Men jeg passet på. Hele tiden. For man vet aldri...

Floksa...du har helt rett. Man kan aldri vite. Jepp, mannen min kan kjøre i fylla med ungene i bilen. Og da hadde det blitt bråk. Jeg hadde ikke godtatt det om det aldri så mye var på egen mark, inngjerdet eller ikke, og heller ikke fordi at han er verdens beste sjåfør.

Og jada, armageddon kan komme i morgen. Da legger jeg inn årene åkke som, for der hjelper det fint lite å klage på lover, regler og sikkerhet.

Poenget er jo at vi er helt enige i.
Men folk ser helt svart uansett. Det spiller ingen rolle med konteksten. Slipper man hunden så er man visst en av idiotene. Uansett. Og det blir for dumt altså.
Jeg har også hatt mange fine barn/hund møter. Men jeg slipper aldri hunden og dens språk av syne. Jeg står alltid slik at jeg kan gripe inn. Og i forkant om noe skulle skje. Jeg har n snill hund. Men han er fortsatt en hund. Men jeg vet faktisk at han ikke jager vilt. Fordi han ikke reker rundt på egenhånd. Han er 5-7 meter fra meg. Ikke alle løse bikkjer får lov å søke ut og ikke alle løse bikkjer ønsker å søke ut.
Jeg har en liten dott av hund. Prøv å gjett hva jeg synes om løse, ukontrollert hunder? I påsken ble en hund av min rase drept av en stor hund. Og da var den store til og med i bånd. Ting kan skje. Men vi står opp og går på jobb hver dag fordiom...

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.