Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-16, 20:57   #61
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Jeg synes at folk som skaffer seg dyr, skal ha kontroll på dem. Å holde hunden sin i bånd der forlk ferdes, er en slevfølge. Hunden vår er bare løs i hagen. Hun er forøvrig en liten sak om ikke jager hverken det ene eller det andre, og hennes største skrekk er å miste folka sine.

Jeg synes man skal la være å lufte hunder i barnehager - hva ER det for noe? Det må da finns andre inngjerdede steder de kan løpe fra seg på?

Jeg plukker opp etter henne - alltid. Rundt her vi bor, synes jeg folk er flinke til å plukke opp etter hundene sine. Jeg synes egentlig ikke man bør ha dyr i tettbygde strøk hvis man ikke har sjekk på hvor de er og hvor de gjør fra seg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-16, 21:06   #62
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes ikke uansett ikke barnehageområder skal brukes til hundelufting.

Nei, kan ikke se at hunder har noe å gjøre i en bhg i det hele tatt.

Gammel 10-04-16, 21:08   #63
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes egentlig ikke man bør ha dyr i tettbygde strøk hvis man ikke har sjekk på hvor de er og hvor de gjør fra seg.

Enig! Har funnet masse hundebæsj i hagen min nå i vår, flere steder. Vet ikke hvilke hund det er, men har jo en mistanke. Ganske irriterende og ekkelt for min sønn leker masse i hagen og synes ikke det er gøy å plutselig tråkke i det.

Gammel 10-04-16, 21:43   #64
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Tenker du i forhold til båndtvangen?
For ja, det er helt innafor. Bikkja er under kontroll og utgjør ingen belastning overhode på dyreliv.

Det er jo ikke innafor i båndtvangperioden, jf paragraf 6 i hundeloven. Eneste extraretten dere som grunneiere har er tiltak overfor andres hunder, jf paragrafene 13 og 14.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-16, 21:51   #65
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Det skal da ikke være nødvendig å sette opp skilt på port/gjerde til barnehagene om at lufting av hund er forbudt! Man lufter ikke hunden i barnehagene, samme søren hvor snille/ferdig tissa/løpetrengte de er.
Da finner man en annen inngjerdet plass hvor de kan løpe. Jeg trodde de fleste byer hadde "hundeplasser" hvor det er inngjerdet så hundene kan leke/løpe?

Jeg slipper også løs bikkja, om det ikke er folk eller dyr i nærheten. Og selvsagt ALDRI i båndtvang-tiden. Jeg ser det som en selvfølge at andre mennesker ikke skal bli plaget av mitt dyr, uansett hvor snill og lydig jeg mener han er.

Gammel 10-04-16, 21:56   #66
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan jo føye til noe i irritasjonen over løse hunder... Det er like irriterende når hundeeiere lar bikkja si (gjerne i bånd, spiller ingen trille) gå inn i hagen som ligger langs turveien, og lar den gjøre fra seg før de nonchalant går videre UTEN å plukke opp!
Min mor har stor hage som ikke har gjerde mot gata (men det er åpenbart at det er hage, altså) og jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har gitt skarp beskjed til hundeeiere om at hagen ikke er hundenes private toalett! Og det verste er at 80% av dem som får beskjed, blir skikkelig sure og snurte. Et par har vært så ufine at jeg har spurt om hvor de bor så jeg og min hund han bruke terrassen deres som do! Knurr.

Gammel 10-04-16, 22:00   #67
millact

Standard

Samme problem her, Taien. På deler av min tomt er det busker og gress, og det er visst et veldig fint sted for hundene å gå på do. Ingen plukker opp, dvs jeg gjør det jo, nødt til det. Setter nok opp skilt med en eller annen stygg tekst.

Gammel 10-04-16, 22:12   #68
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Enig! Har funnet masse hundebæsj i hagen min nå i vår, flere steder. Vet ikke hvilke hund det er, men har jo en mistanke. Ganske irriterende og ekkelt for min sønn leker masse i hagen og synes ikke det er gøy å plutselig tråkke i det.

Sikker på at det ikke er fra katter? Det har vi masse av her. På lekeplassen OG i hagen. Jeg kan stå å se de bæsje i hagen vår.

Har lyst til å tilføye at jeg lufter ikke hundene mine i barnehager. Jeg går tur med de. Lange turer til og med. Det har hendt de har fått løpe i barnehage noen ganger, nettopp av hensyn til andre. Nå er det sikkert et par år siden sist det skjedde.

Ellers takker jeg for meg i denne tråden. Og lignende. Jeg er skikkelig dritlei av å være en hensynsfull og ansvarsfull hundeeier og likevel få pes for alt man sier (ikke gjør! Det har aldri skjedd). Jeg lar ikke hundene mine løpe løs blant folk, de har aldri løpt bort til noen, det har aldri skjedd at de har tisspet på en benk/lyktestolpe eller ikke blitt plukket opp etter de. Jeg irriterer meg akkurat like mye som dere over løse hunder (selv om jeg sjelden ser de!), bæsj i veikanten og tiss oppetter vinduer, søppelkasser og benker i sentrum (ja, jeg ser det HVER uke).

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-16, 22:17   #69
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avatar, jeg forstår at det må være frustrerende. Men selv om det er lenge siden du har latt hundene dine løpe løse på et barnehageområdet, så mener jeg helt klart at holdningen din til det, som hundeeier, er med på å tilrettelegge for de hundeeierene du selv irriterer deg over. De ser dine hunder løpe på barneahgeområdet, de lar sine løpe der dagen etter. Og lar dem tisse på lekeapparatene og bæsje bak buskene.

Gammel 10-04-16, 22:22   #70
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er jo ikke innafor i båndtvangperioden, jf paragraf 6 i hundeloven. Eneste extraretten dere som grunneiere har er tiltak overfor andres hunder, jf paragrafene 13 og 14.

Hensikten med loven er at hunden ikke skal kunne jage/plage/drepe andre dyr. Det er ivaretatt. Og bufehunder er unntatt loven.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-16, 22:29   #71
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Sikker på at det ikke er fra katter? Det har vi masse av her. På lekeplassen OG i hagen. Jeg kan stå å se de bæsje i hagen vår.

Ja, alt for stort til at en katt kan ha gjort det.

Gammel 10-04-16, 22:41   #72
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Hensikten med loven er at hunden ikke skal kunne jage/plage/drepe andre dyr. Det er ivaretatt. Og bufehunder er unntatt loven.

Bufehunder som er på jobb er unntatt ja, ikke når den er på vanlig tur. Og selv om hensikten er å hindre unødig skade på dyr er lovens bokstav at bikkja skal holdes i bånd i båndtvangtiden. Resten av året holder det å ha kontroll på den.

Gammel 10-04-16, 23:04   #73
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fersk hundeeier, og har egentlig aldri tenkt på mye av dette før. Akkurat nå provoserer det meg sykt med all den hundebæsjen som folk IKKE plukker opp etter seg. Folk lar jo hundene sine bæsje midt i innkjøringen til folks hus. Jeg må hele tiden passe på at doggen min ikke tråkker i bæsj, eller tar seg et jafs. Det er altså så motbydelig. Og det er jo selvsagt vi som plukker opp bæsjen som får skylda.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 09:08   #74
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I går fikk jeg følge en lang stund langs stien, av en hund som så ut til å tro at det var meg den var på tur med. Den løp ikke i beina mine, og bjeffet ikke eller noe, men halset inn i skogen, tilbake på stien, foran meg, bak meg, inn i skogen igjen. Jeg TROR det var en dame som kom ca 100 meter bak meg som eide den, men det er det jo umulig å vite. Det mest irriterende var egentlig at alle de folkene jeg traff på (veldig populær joggeløype) sikkert trodde det var mi, løse bikkje.

Til slutt ble jeg lei og snudde.

Gammel 11-04-16, 09:17   #75
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes folk som ikke tør å gå tur pga slike løse hunder, har jeg hørt. Hjelper ikke at eieren sier at de er så snill, så.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 10:41   #76
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Har hund selv, og har du ikke kontroll på hunden din, skal den være i bånd. Min er i bånd fordi han stikker av hvis han får sjansen (sånn på ordentlig).

Er det båndtvang skal den være i bånd selv om du har "kontroll".

Å slippe bikkjer til å gå og gjøre fra seg i barnehager er noe j... griseri. Med mindre du ville latt ungen din leke i en sandkasse som er hundedo. I så fall har vi et helt annet problem enn hundehold.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 10:56   #77
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hører ingen ikke-hundeeiere og heller ikke mange hundeeiere si at det er ok å la hunden løpe i en barnehage, men jeg hører enkelte hundeeiere si det er ok selv om hele resten av verden er uenig. Det synes jeg er rart.

Jeg opplever regelmessig løse hunder når jeg går tur eller jogger. Fuglehund i full fart rundt en sving og nærmest rett i fanget på meg, liten gneldrebikkje som går i bena på meg. Eiere som smiler fåret, unnskylder seg patetisk med "prøver å holde kontroll". Sist det skjedde brølte jeg at "hvis du ikke KLARER det så kan du ikke la bikkja gå løs!!!". Når jeg møter tre løse hunder som eieren ikke har kontroll på i løpet av en halvtimes tur (og en som eieren hadde kontroll på) så er det lett å dra den slutningen at flertallet av hundeeiere ikke har kontroll. Sukk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 11:00   #78
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Bufehunder som er på jobb er unntatt ja, ikke når den er på vanlig tur. Og selv om hensikten er å hindre unødig skade på dyr er lovens bokstav at bikkja skal holdes i bånd i båndtvangtiden. Resten av året holder det å ha kontroll på den.

Vel. Jeg bryter den loven.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 11:04   #79
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:

Opphold og ferdsel ved skoler, barnehager og lekeplasser
a) Opphold: Uten tillatelse fra ansvarlig person, har hunder ikke lov til å oppholde seg på skoler, i barnehageområder eller på lekeplasser. Hvis tillatelse gis, gjelder likevel båndtvang, se § 4 d).
b) Ferdsel: Hunder i bånd kan ferdes på turveier eller lignende over skolegårder og uinngjerdete lekeplasser, se § 4 d).

dette gjelder i min kommune.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-16, 11:06   #80
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Vel. Jeg bryter den loven.

Ikke rart viltnemdene rundt om kring river seg i håret av enkelte hundeeiere. Det er ikke noe jeg finner på, bare i min bittelille kommune må det hvert år avlives rådyr pga hundeeiere med din holdning.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.