Sv: Hva er en araber? Og hvilken etnisk gruppe tilhører nordmenn?
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Jeg leste at Palestinere er et eget folkeslag (ja, Israel er jo selvfølgelig ikke enig i det da), og altså ikke arabere. Dette er litt forvirrende.
Diskusjonen om hvorvidt palestinere er et eget folkeslag er en diskusjon som sannelig ikke er lett, og i grunnen er det trist at det med folkeslag skal ha så mye å si i det hele tatt.
Noen hevder at palestinere er etterkommer etter folkeslaget filistere. Det er yndet å hevde dette fordi man kan vise til en lang historie. Noe av problemet med å lete etter slike røtter til folk i et område hvor folkegruppene har flyttet mye er at blodlinjer tilbake er vanskelige å finne, særlig når det er snakk om å lete tilbake til over 2500 år gamle røtter. Mennesker i midtøsten har flyttet mye rundt og det som dagens palestinere har mest til felles er at de bodde i palestina før staten Israel ble dannet. Hvorvidt det har vært jordanere, libanesere eller andre som har slått seg ned, eller om noen kan vise til filisterlinjer tusenvis av år tilbake burde være lite relevant, men blir gjort til en big deal i midtøsten. Med all reisevirksomheten i midtøsten er alt snakk om "rene" linjer helt håpløst å snakke om.
Jeg tror ordet araber blir brukt litt forskjellig. Palestinere blir kalt arabere og kaller seg også selv arabere. Det kommer ikke i konflikt på noe vis. Drusere og samaritanere som også har bodd i Palestina i årtusener kaller seg ikke arabere. Disse folkegruppene har en sterk kulturell og religiøs egenart og historie som skiller dem ut fra de andre.
Noen setter likhetstegn mellom araber og muslim. Det blir feil fordi det også er flere millioner arabere som er kristne+ at noen er ateister og andre tilhører andre religioner.
Jeg er usikker på om det finnes klare "regler" for hvem som kan kalles hva.
I forhold til jødedommen er dette et kjempeproblem som skaper store problemer i forhold til konvertitter. Hvem er etniske jøder og hvem er jøder i forhold til religion og forholdet mellom disse er gjenstand for stor diskusjon.
Her i Norge er jo spørsmålet om etniske grupper i ferd med å vannes ut.. Heldigvis må jeg si.
|