Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-07, 20:30   #93
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

En skal selvfølgelig få lov til å bruke sin kunnskap og definitivt dele den med andre. Det jeg prøver å si er at man ikke skal være arrogant og hoverende overfor andre. Da mener jeg at man har mistet noe på veien. Selvom man har utdanning så betyr det ikke at man sitter med alle sider av en sak f.eks. Faktaopplysninger er jo gjerne kun et svar, men i andre sammenhenger der det kan være flere måter å se ting på.

En vanlig misforståelse er at historikere kan masse faktating. Det gjør vi ikke. Vi vet hvor vi kan slå opp faktatingene. Det vi derimot lærer er å være gjennomgående kritiske til det aller meste som serveres, noe du kanskje har fått merke i mange diskusjoner. Ingenting er god fisk før det kan bevises eller være overveiende sannsynlig. Ikke dveler vi ved gamle sannheter heller, dersom det kommer nye opplysninger på banen.

Jeg har fått flere måter å se ting på etter at jeg studerte, og har nå mange flere perspektiver enn før jeg begynte å studere. Det betyr ikke at jeg er arrogant og hoverende. det betyr bare det det betyr. At jeg har fått flere perspektiver og sider å se saker fra. Mer kunnskap og fler begreper å henge det jeg ser på.

Før jeg studerte reflekterte jeg ikke så mye på hvorfor ting var som det var, selv om jeg likte bøker, særlig leksikon, faktabøker og historie i tillegg til romaner og gjennompløyinger av familiens samling av National Geographic.

Jeg har mange i familien som er uten høyere utdanning. Og de er ikke dumme. Flere er svært belest og følger godt med. Men samme hvordan du snur og vender på det så er ikke mine mange år på universitetet bortkastet og jeg vet og kan noe som de ikke vet. Slik de kan og vet ting jeg ikke kan og vet.

Jobben jeg har nå og min neste har jeg ikke fått så mye pga HVA jeg har studert, som AT jeg har studert. Man ville ikke fått denne typen jobber dersom man ikke hadde høyere utdanning, i hvertfall ikke min neste. Høyere utdanning kreves fordi man er i stand til å ta til seg ny kunnskap fort. At man er fleksibel, kjapp og i stand til å lære.

Jeg har også fått de jobbene pga ting jeg gjorde frivillig og lønnet ved siden av studiene. Som man ikke får mulighet til å gjøre dersom man jobber. Hvordan kan men ellers få mulighet til å leke bedriftsleder for studenthus, lede store organisasjoner, arrangere konserter fra booking til billettsalg og backline og ridere og pelle ut gule nonstop, få massiv ledererfaring, osv osv. Ikke få av folk som driver med lys, lys, booking, agentbyrå, mangament osv i musikkbransjen er studentavhoppere eller ferdige kandidater som forfulgte hobbyen sin fra studenthusenes bookinggrupper. Man får mye selvtillit av å prøve store ting i en trygg lekegrind. Jeg har hatt stor nytte av organisasjonserfaringen jeg ervervet gjennom studietiden.

Nåvel. Nok om meg... Jeg synes det er synd at du har opplevd deg slått i hodet av noen som hadde lang utdanning og prydet seg med den, fremfor å møte deg på en skikkelig måte, slik alle høyt utdannede damer jeg kjenner i denne tråden ville gjort.