Sv: Plutselig doblet strømforbruk - hvordan finne ut?
Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.
Er det skiftet strømmåler i perioden? Det er de som har fått både økt og minsket årlig forbruk når det har blitt installert AMS-målere. Dette i tillegg til forslagene over er verdt å sjekke ut.
Jeg skal få sjekket det, når disse målerne ble installert.
Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.
Kan det være at strømmåleren ikke ble lest av i 2016 og 2017 og at oppgitte tall er stipulert forbruk? Da kan man få en smell når man til slutt leser av.
Opprinnelig lagt inn av veobra, her.
Det kan skje. Jeg opplevde noe liknende da vi glemte lese av. Totalen ble riktig, men de stipulerte at vi brukte mest strøm om vi teren da strømmen var dyrest. Vi hadde varme sentralt så vi brukte ikke veldig mye mer strøm om vinteren.
Tvilsomt. Min mor bodde der før, hun var både nøysom og nøye. Hun har garantert ikke glemt å lese av strømmåler, i såfall kun som et unntakstilfelle. Dette er jo en trend fra 2018 og utover som vedvarer.
Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.
Er det en moderne leilighet med f. eks vannbåren varme, pumpe e.l? Ved feil på slike systemer dobler gjerne forbruket seg.
Nei, den har ingen av delene.
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Skjedde hos oss noen mnd en sommer. Årsaken var et vindu i luftestilling over en termostatstyrt ovn. På dagtid så alt normalt ut, men ovnen sto på fullt og fyrte for kråka hver natt. En leilighet i et dårlig isolert hus kan også få strømforbruket påvirket av naboleiligheter (om det er varmt eller kaldt hos nabo over/ under, feks.) Ellers støtter jeg også de over som nevner stipulert forbruk kontra avlesing.
Jeg kan ikke se for meg at en panelovn som står på litt for mye skal dra 10000 kWh ekstra i løpet av et år, dette er nok uaktuelt.
Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.
Gamle varmekabler som er noe galt med? Skru av alt og sett på en og en ting. Eller om noen i bygget på fellesareal er koplet til feil måler? Ville hatt en sjekk av elekriker.
Disse to er aktuelle. Det er varmekabler både i bad (20 år gamle) og kjøkken (6-7 år gamle). Og så er det disse el-bil-laderne, da. De er koblet på felles kurs med hver sin måler som avleses manuelt, har jeg fått beskjed om. Men jeg vet jo ikke om noen faktisk kontrollerer at de krever inn fra brukerne faktisk er strøm som går fra felles-strømmen, altså at strømregninga til fellesarealet har blitt større.
Jeg begynner med å spørre nettleverandøren hva de kan bidra med.
|