Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Jeg liker ikke slike svar til meddebattanter. Jeg liker heller ikke annen form for mobbing eller hersketeknikk. Jeg liker heller ikke rasisme. Så ja, du har rett, jeg ble provosert av svaret ditt, for det kommer tydelig frem i denne tråden at ikke alle er like oppdatert og kunnskapsrik på hvilket eller hvilke ord som er best å bruke for å beskrive et mennesker med afrikansk mørkhudet utseende.
Jeg mente ikke å slenge dritt til deg, bare reagere.
Jeg er enig i at hersketeknikk ikke er bra. Det var derfor jeg reagerte på ditt motsvar til meg, fordi det å grunnløst anklage meg for å ikke vite hva rasisme er var en måte å prøve å få meg til å se dum ut. Som jeg opplever som hersketeknikk. At du ikke mente noe slikt kan jeg dog tro på, da jeg vet hvordan det er å bli provosert og så slå kjapt tilbake uten å tenke på hvordan.
At det å bruke et negativt ladet begrep ikke bekjemper rasisme alene er jeg så klart enig i. Jeg velger å nok en gang sitere Afrikan Youth:
Sitat:
Å ta et oppgjør med en rasistisk praksis fjerner nødvendigvis ikke rasisme som fenomen. I et demokratisk samfunn er det allikevel et uttalt mål å bekjempe diskriminering. Afrikanere tror ikke at rasisme forsvinner dersom man fjerner et begrep, men anser det som et skritt i riktig retning.
Altså: Et skritt i riktig retning. Havet består som kjent av mange dråper.
|