Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Hvorfor tror du det, Elin? Fordi jeg slenger på en parantes om at "neger" var et uttrykk som ble befestet under lavehandelen? (Som ikke er bak mål.) Eller fordi du blir provosert av svaret mitt, og reagerer ved å forsøke å slenge noe dritt tilbake?
Jeg synes måten du svarte på hentyder i retning av at HI er mindre oppegående og opplyst, og peker også i retning av at vedkommende kan være rasist. Det liker jeg ikke. Her er hva du svarte:
Opprinnelig lagt inn av Monsoon
Jeg blir sjokkert når jeg hører at folk fortsatt ikke har fått med seg at "neger" er et negativt ladet ord (fra slavetiden, er det ikke?). Så jeg sier som Blå at jeg enten antar at man er rasist, eller i beste fall usedvanlig lite oppdatert og ignorant.
Jeg liker ikke slike svar til meddebattanter. Jeg liker heller ikke annen form for mobbing eller hersketeknikk. Jeg liker heller ikke rasisme. Så ja, du har rett, jeg ble provosert av svaret ditt, for det kommer tydelig frem i denne tråden at ikke alle er like oppdatert og kunnskapsrik på hvilket eller hvilke ord som er best å bruke for å beskrive et mennesker med afrikansk mørkhudet utseende.
Jeg mente ikke å slenge dritt til deg, bare reagere. Mange synes å være i den tro at rasismen nærmest blir borte ved bare å slutte å bruke ordet neger. Det er den ikke. Hverdagsrasismen lever i beste velgående uten at vi til daglig tenker over det. Det er mange former for rasisme som vi ganske sikkert ikke vet består og som vi ikke tenker på dersom det ikke foregår i vårt eget land eller at vi har hørt om den. De aller, aller fleste av oss vet altfor lite om bestående rasisme til å kunne si at andre er rasister eller lite oppdatert bare fordi de ikke vet at ordet neger heldigvis er utdøende. Selv ble jeg kalt "kaaskop" (som betyr ostehode - fordi jeg er hvit) for eksempel da jeg bodde på Nederlandske Antiller. Kanskje ikke daglig - men ofte.Først en plystrelyd ,nesten lydløs plystrelyd, for å påkalle min oppmerksomhet, og deretter hviske kaaskop rett opp i trynet på meg. Det er heller ikke greit med slik type rasisme. Den lever i aller beste velgående i den kulturen der borte.
Derfor reagerte jeg blant annet. Ikke verre enn det, Monsoon. No hard feelings