Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.
Hvorfor er det alltid nødvendig å bli ufin og å håne folk som spør for å få en forklaring, og kanskje dermed bli i stand til å forstå saken bedre?
Dere våknet ikke en dag dere heller, og bare bestemte dere for at neger plutselig var et forferdelig ord. Noen har måttet fortelle dere at dette blir oppfattet negativt, og hvorfor. Ikke sant?
Det er ikke nødvendig å bli ufin. Det er et av de aller mest negative trekkene med en nettdiskusjon, nemlig at man ikke "stopper" i tide. Men det skjer nå likevel med de fleste av oss.
Jeg er uenig i det siste du sier. I min familie har jeg vokst opp med en viktig leveregel - og det er at man "slarver" ikke om andre mennesker. Hvis vi hadde vært mer opptatt av å snakke om mennesker enn å slarve om hvordan de er, tror jeg mye av denne diskusjonen hadde vært unødvendig.
Spør deg selv - i hvilke sammenhenger har du behov for å fortelle om at noen er svart i huden? Hvis jeg omtaler et annet menneske så dreier det seg som oftes om å fortelle om det er en hun eller han, hva slags utdanning/jobb denne har eller andre kvaliteter med mennesket som er viktig. Såklart man "fort" toucher inn på nasjonalitet - men ikke sekkebetegnelser som "neger" eller "svart". Da synes jeg det er viktig å kunne si noe om hvilket land eller ihvertfall hvilket kontinent.
Hva er egentlig en "neger" - er det en sekkebetegnelse på alle mørkhudete mennesker? Har vi et behov for en slik betegnelse fordi vi ønsker å distansere de fra oss? Eller er det bare en gammel, dårlig vane som vi alle bør bestrebe oss på å bli kvitt?
|