Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 21:14   #1
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Dixie er litt kul
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Visst er det lov.

Og jeg mener at det er helt greit å betegne mennesker som sier "negresse" for uintelligente nek.

Hvorfor er det alltid nødvendig å bli ufin og å håne folk som spør for å få en forklaring, og kanskje dermed bli i stand til å forstå saken bedre?

Dere våknet ikke en dag dere heller, og bare bestemte dere for at neger plutselig var et forferdelig ord. Noen har måttet fortelle dere at dette blir oppfattet negativt, og hvorfor. Ikke sant?

Når, og hvordan resten blir klar over dette, er da vel ikke det tellende her?

Dixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:26   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.

Dere våknet ikke en dag dere heller, og bare bestemte dere for at neger plutselig var et forferdelig ord. Noen har måttet fortelle dere at dette blir oppfattet negativt, og hvorfor. Ikke sant?

Når, og hvordan resten blir klar over dette, er da vel ikke det tellende her?

Jo, men poenget er at jeg ikke brukte masse tid og krefter på å argumentere for at så lenge jeg ikke mente noe galt med det, var det vel greit?

Mange mennesker blir med rette såret, fornærmet eller forbanna om du sier neger/negresse. Så enkelt er det. Case closed. Hvorfor gidde å gjøre mer ut av det? Bare slutt!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:35   #3
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.

Hvorfor er det alltid nødvendig å bli ufin og å håne folk som spør for å få en forklaring, og kanskje dermed bli i stand til å forstå saken bedre?

Det er ikke nødvendig å bli ufin. Det er et av de aller mest negative trekkene med en nettdiskusjon, nemlig at man ikke "stopper" i tide. Men det skjer nå likevel med de fleste av oss.

Jeg er uenig i det siste du sier. I min familie har jeg vokst opp med en viktig leveregel - og det er at man "slarver" ikke om andre mennesker. Hvis vi hadde vært mer opptatt av å snakke om mennesker enn å slarve om hvordan de er, tror jeg mye av denne diskusjonen hadde vært unødvendig.

Spør deg selv - i hvilke sammenhenger har du behov for å fortelle om at noen er svart i huden? Hvis jeg omtaler et annet menneske så dreier det seg som oftes om å fortelle om det er en hun eller han, hva slags utdanning/jobb denne har eller andre kvaliteter med mennesket som er viktig. Såklart man "fort" toucher inn på nasjonalitet - men ikke sekkebetegnelser som "neger" eller "svart". Da synes jeg det er viktig å kunne si noe om hvilket land eller ihvertfall hvilket kontinent.

Hva er egentlig en "neger" - er det en sekkebetegnelse på alle mørkhudete mennesker? Har vi et behov for en slik betegnelse fordi vi ønsker å distansere de fra oss? Eller er det bare en gammel, dårlig vane som vi alle bør bestrebe oss på å bli kvitt?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.