Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 17:39   #1
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Dixie er litt kul
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Men negresse da? Det er vel lov enda? Eller skal jeg nå omstille hjernen til å si afrikanerinne?

Dixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:02   #2
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.

Men negresse da? Det er vel lov enda? Eller skal jeg nå omstille hjernen til å si afrikanerinne?

Hvorfor skulle det på noe som helst vis være bedre å si negresse enn neger?

Gammel 23-08-07, 20:06   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hvorfor skulle det på noe som helst vis være bedre å si negresse enn neger?

Mann og dame funker i min verden.

Gammel 23-08-07, 20:46   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke noe navn, kommer ikke fra noe sted. Jeg bor i din fantasi. Jeg kalles negresse, mulatt, sjokoladepike, bongodame, buskkvinne, svartmerr, lakrismus. Hver gang jeg går ut på byen møter jeg menn som står og sikler på meg. De elsker å se meg danse. Jeg ser det med en gang. Det er noe med blikket. De leter etter noe spesielt. De sier noe til kameratene sine, som snur seg og ser sultent på meg. It's a jungle out there, og de har feber. Jungle Fever.

Slik opnar artikkelen “sjoko-sjokk” som 28 år gamle Asta Busingye Lydersen har skrive i RåTekst, det norske svaret på Fittstim, boka unge, svenske feministar gav ut i vår.

Frå å vere eit “usynleg” barn på grunn av “briller, tannregulering og ei heilt usannsynleg blanding av bolleklipp, afro og hockeysveis”, blei ho Sørlandet sitt svar på Grace Jones i ungdomsåra. Då kom menn på diskotek etter å ha sett “ei jævlig fin negerdame” og ville finne seg ei for kvelden. Då sa Asta Busingye Lydersen “neitakk”, fordi dei ikkje var interesserte i henne som person, men i ei “negresse”.

I artikkelen skildrar ho norske haldningar og refererer dumme spørsmål, som kan få sjølv dei som kallar seg antirasistar til å raudne. Fordommar og mytar sit djupt i den norske sjela.

Kilde:http://www.dagogtid.no/arkiv/1999/34/tomann.html

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:51   #5
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Dixie er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg har ikke noe navn, kommer ikke fra noe sted. Jeg bor i din fantasi. Jeg kalles negresse, mulatt, sjokoladepike, bongodame, buskkvinne, svartmerr, lakrismus. Hver gang jeg går ut på byen møter jeg menn som står og sikler på meg. De elsker å se meg danse. Jeg ser det med en gang. Det er noe med blikket. De leter etter noe spesielt. De sier noe til kameratene sine, som snur seg og ser sultent på meg. It's a jungle out there, og de har feber. Jungle Fever.

Slik opnar artikkelen “sjoko-sjokk” som 28 år gamle Asta Busingye Lydersen har skrive i RåTekst, det norske svaret på Fittstim, boka unge, svenske feministar gav ut i vår.

Frå å vere eit “usynleg” barn på grunn av “briller, tannregulering og ei heilt usannsynleg blanding av bolleklipp, afro og hockeysveis”, blei ho Sørlandet sitt svar på Grace Jones i ungdomsåra. Då kom menn på diskotek etter å ha sett “ei jævlig fin negerdame” og ville finne seg ei for kvelden. Då sa Asta Busingye Lydersen “neitakk”, fordi dei ikkje var interesserte i henne som person, men i ei “negresse”.

I artikkelen skildrar ho norske haldningar og refererer dumme spørsmål, som kan få sjølv dei som kallar seg antirasistar til å raudne. Fordommar og mytar sit djupt i den norske sjela.

Kilde:http://www.dagogtid.no/arkiv/1999/34/tomann.html

Men ingen steder brukes negresse som noe negativt. Jeg er nok bare rett og slett for gammel og iflg Mim, for dum, til å se det negative i disse begrepene.

Negresse har jeg da alltid forbundet med noe vakkert.

Gammel 23-08-07, 20:56   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ingen steder brukes negresse som noe negativt. Jeg er nok bare rett og slett for gammel og iflg Mim, for dum, til å se det negative i disse begrepene.

For gammel til hva? Å ha jærne?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:58   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igjen, som Frost har sitert fra AYIN, så er det ikke DIN assosiasjon eller hensikt dette handler om. Det er dem du beskriver som bør få lov til å definere seg selv.

Gammel 23-08-07, 21:00   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Ingen steder brukes det negativt??? Leste du teksten? Nei vent, DRIT i hva de det angår måtte ha å si om hvor negativt ordet er. Drit i ordets historiske betydning - slaveriet (IKKE negativt )

Det er hva JEG sier og mener som teller, IKKE noen andre. Me, myself and I.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:06   #9
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Dixie er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ingen steder brukes det negativt??? Leste du teksten? Nei vent, DRIT i hva de det angår måtte ha å si om hvor negativt ordet er. Drit i ordets historiske betydning - slaveriet (IKKE negativt )

Det er hva JEG sier og mener som teller, IKKE noen andre. Me, myself and I.

Ja, jeg leste teksten. Var derfor jeg spurte.

Men JEG mener at negresse er en vakker kvinne. Det teller hva jeg mener også. Så lenge JEG ikke mener det som skjellsord, så skjønner jeg ikke hva dere tar slik på vei for?

Tror dere jeg mener noe vondt med det? Det var bare et spørsmål. Et forsøk på å forstå.

Men det er visst ikke lov...

Gammel 23-08-07, 21:09   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men JEG mener at negresse er en vakker kvinne. Det teller hva jeg mener også. Så lenge JEG ikke mener det som skjellsord, så skjønner jeg ikke hva dere tar slik på vei for?

Tror dere jeg mener noe vondt med det? Det var bare et spørsmål. Et forsøk på å forstå.

Visst er det lov.

Og jeg mener at det er helt greit å betegne mennesker som sier "negresse" for uintelligente nek.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:14   #11
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Dixie er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Visst er det lov.

Og jeg mener at det er helt greit å betegne mennesker som sier "negresse" for uintelligente nek.

Hvorfor er det alltid nødvendig å bli ufin og å håne folk som spør for å få en forklaring, og kanskje dermed bli i stand til å forstå saken bedre?

Dere våknet ikke en dag dere heller, og bare bestemte dere for at neger plutselig var et forferdelig ord. Noen har måttet fortelle dere at dette blir oppfattet negativt, og hvorfor. Ikke sant?

Når, og hvordan resten blir klar over dette, er da vel ikke det tellende her?

Gammel 23-08-07, 21:09   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Nei, vettu hva. Om naboen min assosierte noe positivt med ordet kjerringhore, og dermed forbeholdt seg retten å kalle meg det, selv om JEG ble sint, såret og følte meg regelrett forulempet av ordet? Skal HAN eller JEG bestemme hva som er et skjellsord?

Gammel 23-08-07, 21:17   #13
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Dixie er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei, vettu hva. Om naboen min assosierte noe positivt med ordet kjerringhore, og dermed forbeholdt seg retten å kalle meg det, selv om JEG ble sint, såret og følte meg regelrett forulempet av ordet? Skal HAN eller JEG bestemme hva som er et skjellsord?

Jo, absolutt. Ser ikke du forskjellen på det jeg sa, og det du sier nå?

Gammel 23-08-07, 21:06   #14
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Fordi om du synes afrikansk utseende kvinner er vakre, så har da vel det ingen ting med saken å gjøre? Det er jo ikke det som er poenget her. Dette handler om hvorvidt det er riktig å klassifisere folk på bakgrunn av forgangne ideer om rase. Og ikke alle folk, men bare noen ganske få - faktisk bare en eneste gruppe.

Gammel 23-08-07, 22:00   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er egentlig ikke relevant hvorvidt du ser noe negativt i uttrykket eller ikke, så lenge noen føler seg såret over at begrepene brukes. Da kutter du ut å bruke dem. Så enkelt er det.

Gammel 23-08-07, 22:11   #16
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er egentlig ikke relevant hvorvidt du ser noe negativt i uttrykket eller ikke, så lenge noen føler seg såret over at begrepene brukes. Da kutter du ut å bruke dem. Så enkelt er det.

Hvorfor det? Hvordan skal man hele tiden vite om "noen" kanskje føler seg såret over ord? Ordet hore er sikkert sårende for noen, ordet kjerring er sårende for noen, flatbanker er sikkert sårende for noen, sånn er det sikkert med mange ord. Skal man liksom ikke få bruke disse ordene da?

Jeg har da hørt utlendinger kalle "oss" for potteter (ja med 3 t'er) og horer (hvite norske jenter (og ja nå hadde jeg behov for å poengtere hvite)). Fordi noen synes det er sårende sluttet de ikke å bruke det for det.

Jeg var ikke klar over før at kjerring var et nedsettende ord steder i Norge. Men herregud, JEG kan da bruke det for det.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:15   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så merkelig. jeg har ikke noe problem med å snakke uten å bruke noen av ordene Ack nevner. Og på et eller annet snodig vis vet jeg at det finnes mange som ikke liker å bli omtalt som hore, neger, flatbanker, kjerring o.l.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:17   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Hvorfor det? Hvordan skal man hele tiden vite om "noen" kanskje føler seg såret over ord? Ordet hore er sikkert sårende for noen, ordet kjerring er sårende for noen, flatbanker er sikkert sårende for noen, sånn er det sikkert med mange ord. Skal man liksom ikke få bruke disse ordene da?

Nei, hore og flatbanker er ord man bare kan bruke i vei

Gammel 23-08-07, 22:18   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My

Litt som "hensynsløs breikjeft", kanskje?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:21   #20
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, omtaler du ikke de på strøket for horer? Det gjør jeg for det er jo det de er. (stakkars)

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.