Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 14:32   #181
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Her fant jeg mye nyttig info fra AYIN

Kunsten å forsvare ordet "neger"

Publisert 2006-09-28
På oppfordring fra sine medlemmer tok Afrikan Youth In Norway (AYIN) i 1996 initiativet til en debatt rundt ordbruk og rasisme. Begreper som ble påpekt var bl.a. ”neger”, ”mulatt” og ”svarting”. AYIN fikk overveldende positive tilbakemeldinger. Kampanjen førte bl.a. til at media og skoleverket ble mer oppmerksom på ord og uttrykk og deres rasistiske historie.

Men det er fortsatt noen få som hevder uvitenhet om denne sammenhengen. Blant dem er Kultur- og Kirkedepartementet, Utenriksdepartementet og Justis- og Politidepartementet.
Det vekker internasjonal oppsikt at det i Norge lages en film med tittelen ”Svidd neger”. Reaksjonene har blant annet ført til at FN’s spesialrapportør for rasisme har skrevet brev til Kultur- og Kirkedepartementet hvor han ønsker at Norge redegjør for bruken av ordet ”neger”. I sitt forsvar viser de blant annet til at ord må tolkes ut fra sammenhengen de opptrer i, og at så lenge det ikke er vondt ment må det, i kunstens navn, være akseptabelt å bruke kontroversielle titler.
Forsvarsargumentasjon for begrepet ”neger” har i stor grad vært preget av individualistisk og ufaglig innhold. Enkelte oppfatter afrikaneres informasjon som et ”dere-får-ikke-lov-til-å-si” argument, med tilsvarende hevet pekefinger. Dette synes å fremkalle en barnlig stahet; ”jeg-sier-hva-jeg-vil”. I et forsøk på å nå frem til de som fortsatt mener at debatten kun handler om afrikaneres hårsårhet og slitsom politisk korrekthet, la oss studere noen av argumentene for å bruke ”neger” begrepet. Holder de mål?
1. - Jeg mener ikke noe vondt med det

Et negativt resultat kan ikke alltid vurderes ut i fra hva som var intensjonen. Dersom en handling (eller et ord) har en diskriminerende effekt hjelper det lite om det ikke var ment slik. Afrikanere har vært mer opptatt av å opplyse om at begrepet ”neger” er et rasistisk ord enn å stemple folk som rasister.
2. - Ordet ’neger har alltid vært en del av norsk språk’

Å påstå at ”neger” opprinnelig er et norsk ord, er i beste fall misvisende. Ordet har sin bakgrunn i det latinske negre/negro, som opprinnelig betyr svart. Men bakgrunnen for at ordet har blitt tatt inn i det norske språk er at europeiske nasjoner satte dette som en merkelapp på afrikanske slaver. Språk er ikke statisk og norsk språk plikter å oppdatere seg på lik linje med andre.
3. - Man må vel kunne beskrive hudfarge

Selv om det kan være slitsomt å kun bli beskrevet ut i fra hudfarge, er det få afrikanere som motsetter seg ord som beskriver hudfarge, for eksempel svart. Begrepet ”neger” beskriver ikke hudfarge, men en kulturell/politisk oppfatning av svarthet, som en uverdig posisjon.
4. - Men de er jo negere

Dette argumentet har en viss filosofisk sannhetsverdi. ’Negeren’ er en europeisk konstruksjon og nordmannen som sier hun/han ”ser en neger” beskriver det individuelle bildet som er arkivert mentalt. Men dette er en idé som bare fungerer, og er sann, i en kontekst hvor hvit overhøyhet er akseptert.
5. - Jeg kan ikke forholde meg til det som til enhver tid anses som politisk korrekt

Politisk korrekthet omfatter begreper som anses som uheldige (for eksempel åndssvak) og derfor omskrives til nye, bedre begreper (for eksempel psykisk utviklingshemmet). ”Neger” anses ikke som uheldig. Det tilhører en historie som rettferdiggjorde mishandling og utrydding av afrikanere. Mer enn et oppgjør med ordtrender er kritikken av ordet ”neger” en forventning om at Norge tar et oppgjør med denne fortiden.
6. – Å bytte ut ordet ’neger’ fjerner ikke det stigma som knyttes til svarte mennesker

Å ta et oppgjør med en rasistisk praksis fjerner nødvendigvis ikke rasisme som fenomen. I et demokratisk samfunn er det allikevel et uttalt mål å bekjempe diskriminering. Afrikanere tror ikke at rasisme forsvinner dersom man fjerner et begrep, men anser det som et skritt i riktig retning.
7. – Det er jo bare et ord

Norske ordbøker har – i over 20 år – bekreftet at ordet ”neger” oppfattes som rasistisk. Norske språkforskere har vært tilbakeholdne i debatten og gitt fritt spillerom for de få som, på sviktende språkpolitisk grunnlag, forsvarer bruken av ordet ”neger”. ”Neger”, sett fra et språkvitenskapelig ståsted er på ingen måte nøytralt. Det kan ikke skilles fra sin historiske bakgrunn og politiske innhold.
8. – Jeg kjenner en som sier det er greit å bli kalt ’neger’

Noen få personer med afrikansk bakgrunn har offentlig sagt at de ikke reagerer på ordet ”neger” (blant annet Johan Golden, Rune Drevland, Kingsford Siayor og Sara Natasha Melbye). De har imidlertid hevdet dette som privatpersoner og ikke som representanter for det afrikanske miljøet i Norge. Et pluralistisk samfunn må selvsagt tillate individuelle synspunkter, men har også et ansvar for å forholde seg til de generelle oppfatninger marginale grupper i samfunnet har. Det finnes enkelte kvinner som motsetter seg ideen om likestilling. Dette motstrider allikevel ikke at de fleste kvinner er for, eller at saken er relevant.
9. – Hva skal jeg si da, svart høres så negativt ut. Og alle svarte er jo ikke afrikanere

Svart er i europeisk forståelse tilknyttet en negativ assosiasjon. I mange afrikanske kulturer, derimot, er svart et symbol for verdighet. Mer enn hudfarge, beskriver svart en politisk posisjon, i motsetning til hvit. Begrepet sier ikke noe om geografisk opphav eller kulturell tilknytning, og har derfor en begrensning. Afrikaner er et mer konkret og inkluderende uttrykk som omfatter alle med opprinnelig bakgrunn fra kontinentet Afrika. Noen vil spørre ’hva da med personer av europeisk og asiatisk opprinnelse som er født på det afrikanske kontinentet’? En enkel måte å klargjøre dette på er for eksempel å si ”hvit sør-afrikaner” eller ”indisk kenyaner”.
Oppsummert kan vi si at mange av argumentene for å bruke ordet ”neger” bunner i en kulturimperialistisk forståelse hvor tesen er ”afrikanere er ”negere” fordi vi er hvite og vi bestemmer”. Dette er sannsynligvis ikke en bevisst ide hos de fleste nordmenn, men uttrykker allikevel en motvilje til å akseptere sammenhengen mellom ord, verdier, historie og politikk.
Jo mer vi engasjerer oss i den såkalte ”globale landsbyen”, blir det også smertelig klart at europeiske ideer ikke er universelle. Så heller ikke norske. At afrikanere i Norge fortsatt engasjerer seg i debatten rundt ordet ”neger” handler ikke om hårsårhet, manglende språkkunnskaper eller følelsesladde reaksjoner. Men uttykker heller en kombinasjon av forbauselse over at begrepet fortsatt brukes av enkelte i Norge (mens andre land sluttet å bruke begrepet på 60-tallet), en velvilje til å gi informasjon og et håp om at Norge faktisk står for sin uttalte anti-rasisme og flerkulturelle ideologi.
Majoriteten av afrikanere i Norge har på ulike måter gitt klart uttrykk for at man ikke ønsker å identifisere seg med ordet ”neger”. Det fremstår som rimelig å forvente at Norge tar dette til følge og begraver en debatt – som er både repeterende, gammeldags og meningsløs – en gang for alle.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 14:39   #182
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Her fant jeg mye nyttig info fra AYIN

Jeg hadde ikke hørt om AYIN før jeg startet tråden. Hadde jeg det, så hadde jeg aldri startet tråden heller. Det var en utrolig informativ nettsite!

Forøvrig synes jeg det er hårreisende at man blir dømt av folk på nett for å være dum uten å vite noe om personen man dømmer. Man kan faktisk være syk uten at det har noe med intelligens å gjøre.

Gammel 23-08-07, 14:45   #183
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Forøvrig synes jeg det er hårreisende at man blir dømt av folk på nett for å være dum uten å vite noe om personen man dømmer. Man kan faktisk være syk uten at det har noe med intelligens å gjøre.

Den skjønte jeg ikke. Hvem er syk?

Forøvrig (og dette er generelt sagt og ikke rettet mot deg i det hele tatt) mener jeg det er fullt mulig å vite en hel del om en person man bare kjenner fra nett, og det er i høyeste grad mulig å se om folk er dumme eller kloke ut i fra det de skriver på et diskusjonsforum – det skinner ofte veldig tydelig igjennom.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 14:52   #184
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg skal innrømme at jeg ikke kan gi deg dag og tid for når jeg lærte dette. Det har langsomt glidd inn ettersom jeg har fulgt med i samfunnsdebatten i det meste av mitt voksne liv.

Samme her.

Gammel 23-08-07, 17:18   #185
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den skjønte jeg ikke. Hvem er syk?

Forøvrig (og dette er generelt sagt og ikke rettet mot deg i det hele tatt) mener jeg det er fullt mulig å vite en hel del om en person man bare kjenner fra nett, og det er i høyeste grad mulig å se om folk er dumme eller kloke ut i fra det de skriver på et diskusjonsforum – det skinner ofte veldig tydelig igjennom.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern

Og min favoritt:

Jeg må med hånden på hjertet si at jeg nok er lite oppdatert, fordi jeg de siste 10-12 årene faktisk tatt meg av barn alene m.m.

Altså.. Skremmern har altså ikke noe tro på at det går ann å ikke holde seg oppdatert på sosiale ting, og disser meg på grunn av at jeg har skrevet det. Men det Skremmern ikke vet er at jeg faktisk har vært syk, og derfor har sosial omgang med noen som helst kun skjedd det siste halvåret omtrent. Og for å være helt ærlig synes jeg slike uttalelser som har kommet fra Skremmern vært like ille som å bruke n-ordet om ikke verre. Jeg mente det ikke ille, og sluttet med det, mens Skremmern helt klart er ute etter å fortelle både meg og alle hvor dum jeg er.

Forøvrig tror jeg at man kan vite noe om de man diskuterer med, men det finnes faktisk mennesker som uttrykker seg dårlig som allikevel kan være kjempesmarte.

Gammel 23-08-07, 17:39   #186
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Dixie er litt kul
Standard

Men negresse da? Det er vel lov enda? Eller skal jeg nå omstille hjernen til å si afrikanerinne?

Dixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 17:45   #187
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

(...)det er i høyeste grad mulig å se om folk er dumme eller kloke ut i fra det de skriver på et diskusjonsforum – det skinner ofte veldig tydelig igjennom.

Jge ble feks foreslket i deg flere år før jeg traff deg første gang, utelukkende pga ting du skrev på nett.

[/i](...)at jeg faktisk har vært syk, og derfor har sosial omgang med noen som helst kun skjedd det siste halvåret omtrent.

Men man må vel ha vært syk og vekk fra normal sosial omgang, aviser, nett, radio og TV siden andre verdenskrig for å ikke ha fått med seg at "neger" er litt ut...

Forøvrig tror jeg at man kan vite noe om de man diskuterer med, men det finnes faktisk mennesker som uttrykker seg dårlig som allikevel kan være kjempesmarte.

Jeg synes vel i grunnen at tendensen er at folk uttrykker seg bedre jo smartere de er. Evne til å uttrykke seg morsomt, treffende, engasjerende, presist og intelligens henger tett sammen. Har jeg erfart. Men man skal ikke undervurdere trening. Å øve seg på å skrive er en veldig fin måte å bli bedre til å skrive på.

Gammel 23-08-07, 17:51   #188
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men man må vel ha vært syk og vekk fra normal sosial omgang, aviser, nett, radio og TV siden andre verdenskrig for å ikke ha fått med seg at "neger" er litt ut...

Evt. ha vært syk siden man flyttet til sivilisasjonen. Der jeg er oppvokst f.eks. ble det stadig vekk sagt neger, men det var jo da langt utti ingenmannsland. Det er ikke alle som er oppvokst på sentrale, informerte steder. Eller så finnes det mennesker som ikke bruker uttrykket nevneverdig, som heller ikke har funnet det interessant å finne ut om det er ok å bruke det eller ikke.

Gammel 23-08-07, 18:02   #189
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La nå for guds skyld Maggie74 være.

Å være uopplyst om noe, så gjøre et forsøk på å bli opplyst, og deretter ta ny informasjon og integrere den med en gang - det må da sannelig være godt nok.

Å behandle andre på en akseptabel måte er også en av kriteriene for å kunne skryte på seg intelligens og klokhet.

Gammel 23-08-07, 18:09   #190
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Å behandle andre på en akseptabel måte er også en av kriteriene for å kunne skryte på seg intelligens og klokhet.

Dsjiiiiizes, litt tulletøysing må vel være greit. Jeg er helt enig med Teofelia at det ståår respekt av at Maggie har vært åpen og ælig omkring sine fordommer og utdaterte holdninger, og defintivt har fått med seg amsse de siste dagene. det samme håper jeg de andre som brakte utdatert kunnskap til torgs har.

Men Zoë, det MÅ være lov å si til noen at man er uenig. At man ikke respekterer alle ting. At man synes noe er tåpelig. At man tar avstand fra noe. Blir man for snill og opptatt av å forstå og respektere i huet og ræva, så blir man jo komplett holdnings- og meningsløs (pun intended). Noe er forkastelig. Noe er for dumt. Noe er grusomt. Noe er latterlig. Noe er vulgært. Det BØR være lov å ta stilling (egentlig burde det være et krav) og mene om ditt og datt.

Jeg antar du sier dette fordi du får en del tyn i engle-alternativ-tarot-astrologi-trådene dine og nå ber for din syke mor...

Gammel 23-08-07, 18:26   #191
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dsjiiiiizes, litt tulletøysing må vel være greit. Jeg er helt enig med Teofelia at det ståår respekt av at Maggie har vært åpen og ælig omkring sine fordommer og utdaterte holdninger, og defintivt har fått med seg amsse de siste dagene. det samme håper jeg de andre som brakte utdatert kunnskap til torgs har.

Men Zoë, det MÅ være lov å si til noen at man er uenig. At man ikke respekterer alle ting. At man synes noe er tåpelig. At man tar avstand fra noe. Blir man for snill og opptatt av å forstå og respektere i huet og ræva, så blir man jo komplett holdnings- og meningsløs (pun intended). Noe er forkastelig. Noe er for dumt. Noe er grusomt. Noe er latterlig. Noe er vulgært. Det BØR være lov å ta stilling (egentlig burde det være et krav) og mene om ditt og datt.

Jeg antar du sier dette fordi du får en del tyn i engle-alternativ-tarot-astrologi-trådene dine og nå ber for din syke mor...

Nei, nå trakk du en konklusjon som ikke stemmer, Mim!

Jeg reagerte kun ut fra denne tråden ( englegreiene (tarot?? Har jeg da aldri snakket om) har havnet litt langt bak i bevisstheten de siste dagene).

SELVFØLGELIG er det lov å være uenig. Skulle jeg noen gang og noe sted å uttrykt noe annet?
Alt jeg ville si, var at når noen har innrømt egne feil, så kan jeg ikke fatte motivasjonen bak å fortsette kritikken.

Ikke tenkte jeg på ditt innlegg først og fremst heller ( og humoren & tulletøysingen må ha gått meg hus forbi).

Gammel 23-08-07, 18:48   #192
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nei, nå trakk du en konklusjon som ikke stemmer, Mim!

Jeg reagerte kun ut fra denne tråden ( englegreiene (tarot?? Har jeg da aldri snakket om) har havnet litt langt bak i bevisstheten de siste dagene).

SELVFØLGELIG er det lov å være uenig. Skulle jeg noen gang og noe sted å uttrykt noe annet?
Alt jeg ville si, var at når noen har innrømt egne feil, så kan jeg ikke fatte motivasjonen bak å fortsette kritikken.

Ikke tenkte jeg på ditt innlegg først og fremst heller ( og humoren & tulletøysingen må ha gått meg hus forbi).

Ok, da så.

Gammel 23-08-07, 19:03   #193
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

At noen skulle ha BEHOV ( ) for å si neger, er jo som å si at man har behov for å si Pakkis, Svarting, Hore eller Bygdetulling om andre mennesker som ser annerledes ut, har annet kjønn eller bor et annet sted.

Alle skjønner hva Maggie74 mener, men de fleste oppegående folk i denne tråden har forsøkt å forklare at det er en tåpelig og rasistisk ting å si. Selv om DU ikke forbinder noe negativt med det, så er det mange, og særlig de det uttrykket gjelder, som oppfatter det negativt, og da synes jeg du skal finne ordboka og lete etter et annet ord.

JEg brukte ordet behov fordi en over sa: jeg skjønner ikke behovet med å si neger. Der
for ordla jeg meg på den måten.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 19:08   #194
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Og måten du sier guling på i bilen er hyggelig? Ikke rasistisk? "Åh, for en fin bil den gulingen der kjører!"

Ja jeg kan bruke det med ordet uten å mene noe rasistisk med det. F.eks. kan jeg si: jeg lå lenge bak en fyr som kjørte dødsbra. Det var en guling.

Ikke noe værre enn det.

Og selv om det viktigste for noen er å høre at personen kjørte bra liker jeg å poengtere det noen ganger. F.eks. hvis det var en kvinne. Kvinnelige sjåfører har jo et dårlig rykte på seg i trefikken. Akkurat som jeg fint kunne poengtert i en slalåmbakke at det var en danske som stod dødsbra på ski. Og visste jeg ikke at det var en danske ville jeg jo sagt at han var hvit. Hadde jeg sett en god neger på slalåm synes jeg det hadde vært kult å poengtere at han/hun var neger, siden det ikke er helt vanlig.

Jeg ser ikke noe galt i det.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 19:10   #195
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Men det er vel et stykke fra at noe er grusomt til at NOEN er grusomme? Evt. noe er dumt og at noen er dumme?

Selv har jeg ikke problemer med at folk er uenige med meg, for det skjer kjempeofte. Også IRL. Men når man begynner å komme med usakligheter og personangrep synes jeg det blir for dumt.

Og for å rette opp en feil jeg tror jeg skrev i denne tråden, så trenger man ikke nødvendigvis å respektere andres meninger, men man må _akseptere_ at ikke alle tenker likt.

Gammel 23-08-07, 19:11   #196
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Ja jeg kan bruke det med ordet uten å mene noe rasistisk med det. F.eks. kan jeg si: jeg lå lenge bak en fyr som kjørte dødsbra. Det var en guling.

Ikke noe værre enn det.

Og selv om det viktigste for noen er å høre at personen kjørte bra liker jeg å poengtere det noen ganger. F.eks. hvis det var en kvinne. Kvinnelige sjåfører har jo et dårlig rykte på seg i trefikken. Akkurat som jeg fint kunne poengtert i en slalåmbakke at det var en danske som stod dødsbra på ski. Og visste jeg ikke at det var en danske ville jeg jo sagt at han var hvit. Hadde jeg sett en god neger på slalåm synes jeg det hadde vært kult å poengtere at han/hun var neger, siden det ikke er helt vanlig.

Jeg ser ikke noe galt i det.

OK, enten er du mer enn gjennomsnittlig treg i oppfattelsen eller så er du rasist på ordentlig. Jeg vet ikke hva som er verst, jeg.

At ikke du ser noe galt i det, betyr ingenting, så lenge NOEN, og da særlig de du omtaler på denne nedsettende måten, synes det er kjipt.

HOLD OPP! Slutt med å kalle folk neger, guling og lignende.

:tydelig:

Gammel 23-08-07, 19:13   #197
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, enten er du mer enn gjennomsnittlig treg i oppfattelsen eller så er du rasist på ordentlig. Jeg vet ikke hva som er verst, jeg.

At ikke du ser noe galt i det, betyr ingenting, så lenge NOEN, og da særlig de du omtaler på denne nedsettende måten, synes det er kjipt.

HOLD OPP! Slutt med å kalle folk neger, guling og lignende.

:tydelig:

Gammel 23-08-07, 19:18   #198
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Men det er vel et stykke fra at noe er grusomt til at NOEN er grusomme? Evt. noe er dumt og at noen er dumme?

NOEN er grusomme. Det er feks de som utfører grusomme handlinger. Grusomme mennesker torturerer andre mennesker eller dyr. De lager konsentrasjonsleirer, driver etnisk rensing eller skyter alle menn i en landsby og dumper dem i en amssegrav, før de voldtar alle kvinnene og tar med seg barna som slaver og barnesoldater. Grusomme mennesker voldtar barn, hugger av armer og ben på folk fra en annen stamme med machete. Grusomme mennesker smitter andre med HIV med viten og vilje. Og jeg kan fortsette....

Noen er dumme også. Fabian Stang, feks. Mediestrategifolkene i Høyre. Ingeborg Sørensen. En av naboene mine. En fyr i lokallaget mitt. En dame jeg jobbet med sommeren 1997. Noen på NM. Osv. osv. osv.

Gammel 23-08-07, 19:29   #199
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen er dumme også. Fabian Stang, feks. Mediestrategifolkene i Høyre. Ingeborg Sørensen. En av naboene mine. En fyr i lokallaget mitt. En dame jeg jobbet med sommeren 1997. Noen på NM. Osv. osv. osv.

Gammel 23-08-07, 19:51   #200
Frost

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er flere som lurer på det samme om dagen. http://www.vgb.no/25800/perma/235990/

Sist redigert av Frost : 23-08-07 kl 21:32.
Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.