Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 19:11   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Ja jeg kan bruke det med ordet uten å mene noe rasistisk med det. F.eks. kan jeg si: jeg lå lenge bak en fyr som kjørte dødsbra. Det var en guling.

Ikke noe værre enn det.

Og selv om det viktigste for noen er å høre at personen kjørte bra liker jeg å poengtere det noen ganger. F.eks. hvis det var en kvinne. Kvinnelige sjåfører har jo et dårlig rykte på seg i trefikken. Akkurat som jeg fint kunne poengtert i en slalåmbakke at det var en danske som stod dødsbra på ski. Og visste jeg ikke at det var en danske ville jeg jo sagt at han var hvit. Hadde jeg sett en god neger på slalåm synes jeg det hadde vært kult å poengtere at han/hun var neger, siden det ikke er helt vanlig.

Jeg ser ikke noe galt i det.

OK, enten er du mer enn gjennomsnittlig treg i oppfattelsen eller så er du rasist på ordentlig. Jeg vet ikke hva som er verst, jeg.

At ikke du ser noe galt i det, betyr ingenting, så lenge NOEN, og da særlig de du omtaler på denne nedsettende måten, synes det er kjipt.

HOLD OPP! Slutt med å kalle folk neger, guling og lignende.

:tydelig:

Gammel 23-08-07, 19:13   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

OK, enten er du mer enn gjennomsnittlig treg i oppfattelsen eller så er du rasist på ordentlig. Jeg vet ikke hva som er verst, jeg.

At ikke du ser noe galt i det, betyr ingenting, så lenge NOEN, og da særlig de du omtaler på denne nedsettende måten, synes det er kjipt.

Gammel 23-08-07, 19:56   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vil gjerne slutte meg til Mims tydelig oppfordring: HOLD OPP MED DET!

Gammel 23-08-07, 21:35   #4
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei. Fordi negere omtaler andre negere for neger og pakistanere omtaler andre pakistanere for pakkis uten at det gjør dem til rasister. Men hvis jeg som hvit nordmann sier det så er jeg plutselig rasist da?

Mulig jeg er en annen generasjon enn deg. Men for meg er ike disse ordene rasistiske eller nedsettende.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:56   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Fordi negere omtaler andre negere for neger og pakistanere omtaler andre pakistanere for pakkis uten at det gjør dem til rasister. Men hvis jeg som hvit nordmann sier det så er jeg plutselig rasist da?

Skjønner du ikke hvorfor det er slik? Hvite mennesker har kidnappet afrikanere og sendt dem til Europa og USA som slaver, under betegnelsen "neger". Her har disse menneskene blitt mishandlet, og senere diskriminert. Hvite har behandlet dem nedlatende og ansett seg selv som overmennesker. Er det ikke da ganske naturlig at svarte ikke liker å bli omtalt negativt av hvite? Er det ikke forståelig at de, som et ledd i å oppnå rettferdighet ber om at gamle betegnelser med sår bakgrunn forsvinner ut av dagligtalen? Er det ikke forståelig at det er greit at de kan spøke og omtale seg selv som neger, men at det blir noe helt, helt annet om en hvit mann gjør det?

Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er du ikke forstår.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:00   #6
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Skjønner du ikke hvorfor det er slik? Hvite mennesker har kidnappet afrikanere og sendt dem til Europa og USA som slaver, under betegnelsen "neger". Her har disse menneskene blitt mishandlet, og senere diskriminert. Hvite har behandlet dem nedlatende og ansett seg selv som overmennesker. Er det ikke da ganske naturlig at svarte ikke liker å bli omtalt negativt av hvite? Er det ikke forståelig at de, som et ledd i å oppnå rettferdighet ber om at gamle betegnelser med sår bakgrunn forsvinner ut av dagligtalen? Er det ikke forståelig at det er greit at de kan spøke og omtale seg selv som neger, men at det blir noe helt, helt annet om en hvit mann gjør det?

Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er du ikke forstår.

Det er ikke jeg som ikek forstår, jeg skjønner hva du sier, men dette er jo faen i meg votter og vinter siden. Det er nye tider og ting forandrer seg. Ord trenger ikke ha samme mening nå som før. Nye generasjoner vokser til og ord får en annen "mening".

Gammel 24-08-07, 09:28   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke jeg som ikek forstår, jeg skjønner hva du sier, men dette er jo faen i meg votter og vinter siden. Det er nye tider og ting forandrer seg. Ord trenger ikke ha samme mening nå som før. Nye generasjoner vokser til og ord får en annen "mening".

Kan du for pokker'n slutte å fordumme hele vår (for jeg går ut i fra at du er yngre enn gjennomsnittet her) generasjon?

At vi som er unge nå, som lever i et samfunn hvor hverdagsrasisme og fremmedfrykt er så fremtredende, ikke tar ansvar for å snu trenden og innfører respekt og empati med andre, er forkastelig. Mange av oss prøver, men uttalelser fra en sånn som deg ødelegger mye.

Shame on you.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:31   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ack er sikkert minst 150 år gammel. Min farmor var født i 1913 og hun kalte ikke svarte for negere, og det var hun som forklarte meg at enkelte merkenavn på kolonialvarer i bunn og grunn var svært rasistiske. (Hindu, Black Boy, osv)

Gammel 24-08-07, 09:41   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

ack er sikkert minst 150 år gammel. Min farmor var født i 1913 og hun kalte ikke svarte for negere, og det var hun som forklarte meg at enkelte merkenavn på kolonialvarer i bunn og grunn var svært rasistiske. (Hindu, Black Boy, osv)

Nå må jeg si at din farmor høres i overkant opplyst og oppegående ut. Er hun i slekt med deg?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:40   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ack

Vet ikke om du sikter til det at homsene har "tatt tilbake" og snudd skjellsordet homo. Det var lenge et skjellsord (i visse kretser er det dessverre fortsatt det). Homobevegelsen har tatt et bevisst standpunkt og tatt i bruk en del av det språket som tidligere var nedverdigende. For min del kunne godt andre grupper gjort det samme. Same og nordlending er begreper som er snudd fra å være negativt til å bli fyllt med stolte mennesker.

Nå har den fargede majoriteten i verden valgt å gjøre dette. De har for mange dårlige erfaringer med de omdiskuterte uttrykkene, da er det vår plikt å respektere deres valg om hva de ønsker å bli kalt, eller ikke. Jeg er forsåvidt enig i at det er lett å ty til det som er annerledes når det kommer til å beskrive en person: "du vet hun der tink.. trønderen med rødt hår og fregner, som alltid maser så fælt". Men er det nødvendig å bruke de uttrykkene som folk selv ber om at vi skal la være?

Kan noen forklare meg hvorfor det er så viktig å holde fast ved disse arkaiske og rasistiske uttrykkene?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:56   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Mulig jeg er en annen generasjon enn deg. Men for meg er ike disse ordene rasistiske eller nedsettende.

Man har en annen slækk internt, vettu. Jeg kan spøke om blondiner med andre blondiner også. Men jeg liker ikke alltid blondinevitser fra andre.

Med homser og svarte jeg kjenner kan jeg tulle med begrepene, men det er først etter å ha blitt godt kjent og hatt antennene ute en god stund.

Gammel 23-08-07, 22:02   #12
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Man har en annen slækk internt, vettu. Jeg kan spøke om blondiner med andre blondiner også. Men jeg liker ikke alltid blondinevitser fra andre.

Med homser og svarte jeg kjenner kan jeg tulle med begrepene, men det er først etter å ha blitt godt kjent og hatt antennene ute en god stund.

Ja men det er da det jeg også gjør. Jeg går da ikke bort til en vilt fremmed mann og sier, hei neger.

Jeg synes man bør kunne tulle med alle.

Gammel 23-08-07, 22:13   #13
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes man bør kunne tulle med alle.

Et lite tips; (helt gratis ) Det er to grupper mennesker man ikke tuller med
1. De man ikke kjenner
2. De man ikke liker

Holder man seg til den regelen så er man gjerne på trygg grunn.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:06   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron for eksempel, omtaler seg selv som "smellfeit". Jeg har ikke sett henne, men jeg er likevel rimelig sikker på at jeg ikke ville omtale henne som dette dersom noen ba meg beskrive hvordan hun så ut. Selv om hun (og til nød noen nære venner som kjenner henne veldig godt) bruker det uttrykket for å beskrive hvordan hun ser ut er det ikke nødvendigvis greit at fremmede gjør det samme. Og spesielt ikke hvis en politibetjent hadde brukt det uttrykket i intervju av et vitne dersom hun hadde blitt utsatt for noe (som jo var utgangspunktet for denne diskusjonen).

Jeg har selv hørt en same omtale seg selv og sine venner for "lapp-jævler". Det gjør det ikke greit for meg å bruke det uttrykket likevel.

Opprinnelig lagt inn av ack

Det er ikke relevant hva de er for deg så lenge de oppfattes rasistisk for dem de brukes om. Da oppfattes de som nedsettende og sårende uan-pokker-sett hva du legger i dem.

Sist redigert av My : 23-08-07 kl 22:12.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:14   #15
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er ikke relevant hva de er for deg så lenge de oppfattes rasistisk for dem de brukes om. Da oppfattes de som nedsettende og sårende uan-pokker-sett hva du legger i dem.

Ja ja, nå hører uansett ikke "de" hvordan ord jeg bruker så jeg snakker akkurat sånn jeg vil. Hva "de" eller noen her mener om saken er ett fett for meg. Jeg kommer aldri til å slutte å kalle en neger en neger.

Hilsen politisk ukorrekt.

Gammel 23-08-07, 22:21   #16
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja ja, nå hører uansett ikke "de" hvordan ord jeg bruker så jeg snakker akkurat sånn jeg vil. Hva "de" eller noen her mener om saken er ett fett for meg. Jeg kommer aldri til å slutte å kalle en neger en neger.

Hilsen politisk ukorrekt.

Håper du aldri får deg en stilling hvor du blir nødt til å uttale deg i en offisiell sammenheng/jobbsammenheng hvor dette kan være aktuelt å nevne. Bruker du ordet neger i en slik sammenheng vil det få deg til å virke håpløst uvitende i beste fall, og i verste fall rasistisk. Om du liker det eller ikke.

Gammel 23-08-07, 22:27   #17
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Håper du aldri får deg en stilling hvor du blir nødt til å uttale deg i en offisiell sammenheng/jobbsammenheng hvor dette kan være aktuelt å nevne. Bruker du ordet neger i en slik sammenheng vil det få deg til å virke håpløst uvitende i beste fall, og i verste fall rasistisk. Om du liker det eller ikke.

Nå har det seg sånn at jeg allerede har vært i en slik jobb i 6 år og brukt dette ordet flere ganger offentlig blant alle slags mulige folkeslag. INGEN reagerte. INGEN!!!!! Men det var jo før i tiden hvor folk ikke trengte å være så jævlig politisk korrekte og før det ble "forbudt" å bruke det.

Gammel 23-08-07, 22:30   #18
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ack; du kan si hva du vil. Ingen som arresterer deg av den grunn. Du må imidlertid være klar over at du 1) sårer mennesker, 2) er med på å opprettholde et menneskesyn som ikke er heldig, 3) av mange vil bli betraktet som potte tett i hue og 4) antakeligvis ikke får så veldig mye ut av det selv å tviholde på en dårlig ordbruk. Be my guest.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:32   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Nå har det seg sånn at jeg allerede har vært i en slik jobb i 6 år og brukt dette ordet flere ganger offentlig blant alle slags mulige folkeslag. INGEN reagerte. INGEN!!!!! Men det var jo før i tiden hvor folk ikke trengte å være så jævlig politisk korrekte og før det ble "forbudt" å bruke det.

Hvis det var før i tiden, mens det fortsatt var sosialt akseptert å bruke uttrykket, så skjønner jeg godt at ingen reagerte. Det betyr ikke det samme som at ingen ville reagere i dag. Men du kan jo tviholde på et avlegs begrep hvis du vil, jeg bare advarer deg med hvordan det vil få deg til å fremstå. Ikke bare her i tråden, men i samfunnet ellers også.

Jeg skjønner bare ikke problemet med å la være å bruke det.

Gammel 23-08-07, 22:12   #20
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvis de som blir omtalt med begrepene gir opp kampen mot dem og i stedet prøver å ta makten over begrepene ved å ufarliggjøre dem eller "tømme dem" for negative assosiasjoner, så er det noe andre vanskelig kan delta i med mindre man er "innafor" den sosiale settingen.

Dermed blir det et tynt argument for å forsvare bruken av ordet i sin allminnelighet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.