|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
OK, enten er du mer enn gjennomsnittlig treg i oppfattelsen eller så er du rasist på ordentlig. Jeg vet ikke hva som er verst, jeg.
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() |
#3 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg vil gjerne slutte meg til Mims tydelig oppfordring: HOLD OPP MED DET!
![]() |
#4 |
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
Nei. Fordi negere omtaler andre negere for neger og pakistanere omtaler andre pakistanere for pakkis uten at det gjør dem til rasister. Men hvis jeg som hvit nordmann sier det så er jeg plutselig rasist da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Peppy!
|
Skjønner du ikke hvorfor det er slik? Hvite mennesker har kidnappet afrikanere og sendt dem til Europa og USA som slaver, under betegnelsen "neger". Her har disse menneskene blitt mishandlet, og senere diskriminert. Hvite har behandlet dem nedlatende og ansett seg selv som overmennesker. Er det ikke da ganske naturlig at svarte ikke liker å bli omtalt negativt av hvite? Er det ikke forståelig at de, som et ledd i å oppnå rettferdighet ber om at gamle betegnelser med sår bakgrunn forsvinner ut av dagligtalen? Er det ikke forståelig at det er greit at de kan spøke og omtale seg selv som neger, men at det blir noe helt, helt annet om en hvit mann gjør det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
HATER Bergen by
![]() |
Det er ikke jeg som ikek forstår, jeg skjønner hva du sier, men dette er jo faen i meg votter og vinter siden. Det er nye tider og ting forandrer seg. Ord trenger ikke ha samme mening nå som før. Nye generasjoner vokser til og ord får en annen "mening". |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Kan du for pokker'n slutte å fordumme hele vår (for jeg går ut i fra at du er yngre enn gjennomsnittet her) generasjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?ack er sikkert minst 150 år gammel.
![]() |
#9 |
har tatt seg sammen
|
Nå må jeg si at din farmor høres i overkant opplyst og oppegående ut. Er hun i slekt med deg?
![]() |
#10 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Vet ikke om du sikter til det at homsene har "tatt tilbake" og snudd skjellsordet homo. Det var lenge et skjellsord (i visse kretser er det dessverre fortsatt det). Homobevegelsen har tatt et bevisst standpunkt og tatt i bruk en del av det språket som tidligere var nedverdigende. For min del kunne godt andre grupper gjort det samme. Same og nordlending er begreper som er snudd fra å være negativt til å bli fyllt med stolte mennesker.
![]() |
#11 |
Epikur
|
Man har en annen slækk internt, vettu. Jeg kan spøke om blondiner med andre blondiner også. Men jeg liker ikke alltid blondinevitser fra andre.
![]() |
#12 |
HATER Bergen by
![]() |
Ja men det er da det jeg også gjør. Jeg går da ikke bort til en vilt fremmed mann og sier, hei neger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Et lite tips; (helt gratis |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sitron for eksempel, omtaler seg selv som "smellfeit". Jeg har ikke sett henne, men jeg er likevel rimelig sikker på at jeg ikke ville omtale henne som dette dersom noen ba meg beskrive hvordan hun så ut. Selv om hun (og til nød noen nære venner som kjenner henne veldig godt) bruker det uttrykket for å beskrive hvordan hun ser ut er det ikke nødvendigvis greit at fremmede gjør det samme. Og spesielt ikke hvis en politibetjent hadde brukt det uttrykket i intervju av et vitne dersom hun hadde blitt utsatt for noe (som jo var utgangspunktet for denne diskusjonen).
Det er ikke relevant hva de er for deg så lenge de oppfattes rasistisk for dem de brukes om. Da oppfattes de som nedsettende og sårende uan-pokker-sett hva du legger i dem.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 23-08-07 kl 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
HATER Bergen by
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Håper du aldri får deg en stilling hvor du blir nødt til å uttale deg i en offisiell sammenheng/jobbsammenheng hvor dette kan være aktuelt å nevne. Bruker du ordet neger i en slik sammenheng vil det få deg til å virke håpløst uvitende i beste fall, og i verste fall rasistisk. Om du liker det eller ikke.
![]() |
#17 |
HATER Bergen by
![]() |
Nå har det seg sånn at jeg allerede har vært i en slik jobb i 6 år og brukt dette ordet flere ganger offentlig blant alle slags mulige folkeslag. INGEN reagerte. INGEN!!!!! Men det var jo før i tiden hvor folk ikke trengte å være så jævlig politisk korrekte og før det ble "forbudt" å bruke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Peppy!
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?ack; du kan si hva du vil. Ingen som arresterer deg av den grunn. Du må imidlertid være klar over at du 1) sårer mennesker, 2) er med på å opprettholde et menneskesyn som ikke er heldig, 3) av mange vil bli betraktet som potte tett i hue og 4) antakeligvis ikke får så veldig mye ut av det selv å tviholde på en dårlig ordbruk. Be my guest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Semiaktiv
Hvis det var før i tiden, mens det fortsatt var sosialt akseptert å bruke uttrykket, så skjønner jeg godt at ingen reagerte. Det betyr ikke det samme som at ingen ville reagere i dag. Men du kan jo tviholde på et avlegs begrep hvis du vil, jeg bare advarer deg med hvordan det vil få deg til å fremstå. Ikke bare her i tråden, men i samfunnet ellers også.
![]() |
#20 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Hvis de som blir omtalt med begrepene gir opp kampen mot dem og i stedet prøver å ta makten over begrepene ved å ufarliggjøre dem eller "tømme dem" for negative assosiasjoner, så er det noe andre vanskelig kan delta i med mindre man er "innafor" den sosiale settingen.
![]() |
|
|