Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Dixie: Negresse er fint og jeg forbinder fine ting med ordet negresse.
Svart dame: jeg liker IKKE å bli kalt negresse. Jeg synes det er rasistisk, sårende og nedlatende. '
Dixie: Men jeg mener det bare godt!
Hva er forskjellen?
Jeg tenker at det har noe å si hva "folk flest" synes om et utsagn.
Jeg vil tro at andel av befolkningen som synes "negresse/neger" er et nøytralt ladet ord er noe større enn andel av befolkningen som synes "kjerringhore" er et nøytralt ladet ord. Vurdering av hvilke utsagn som er krenkende er ingen enkel oppgave og er jo ikke opp til et enkelt individ å bedømme. En 20-åring kan føle seg krenket av å bli kalt "dame" fordi det får henne til å føle seg gammel, men det betyr ikke at hun har blitt krenket. Og hun vil neppe få gehør for å kunne kalle seg krenket.
En parallell problemstilling er personer tiltalt for diverse utsagn mot politimenn og -kvinner, hvor retten må ta stilling til hvorvidt utsagnet er grovt nok til å kvalifisere til straff.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle882699.ece for eksempel.
Og for ordens skyld: Jeg synes "Neger" og "Svart(ing)" er unødvendige sekkebetegnelser som ofte brukes i en negativ setting, der andre og mer nøytrale eller mer beskrivende ord kunne blitt brukt med større hell for å beskrive personer. Så er det sagt.