Sv: Er jeg virkelig rasist?
Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.
Dere våknet ikke en dag dere heller, og bare bestemte dere for at neger plutselig var et forferdelig ord. Noen har måttet fortelle dere at dette blir oppfattet negativt, og hvorfor. Ikke sant?
Jeg er oppvokst med nære familiemedlemmer som har bodd og jobbet i lange perioder i Kenya, Sudan og Tanzania. Og de omtalte aldri dem de tok med hjem på besøk eller dem de jobbet med, hadde møtt eller lignende som negere. De omtalte feks sine svarte kolleger med fornavn, folk de ikke kjente så godt ved fornavn og etternavn eller bare etternavn, eller folk de ikke vistte hva het som "damen" eller "mannen".
Jeg gjør det samme. Jeg kaller ikke mine svarte kontorkolleger "pakkis" og "neger", men sier navnet deres og omtaler dem som menn, og bruker navnet deres, ettersom jeg ser på dem som mennesker. Som meg selv.
Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.
Jo, absolutt. Ser ikke du forskjellen på det jeg sa, og det du sier nå?
Dixie: Negresse er fint og jeg forbinder fine ting med ordet negresse.
Svart dame: jeg liker IKKE å bli kalt negresse. Jeg synes det er rasistisk, sårende og nedlatende. '
Dixie: Men jeg mener det bare godt!
Fiktiv nabo: Kjerringhore er fint og jeg forbinder fine ting med ordet kjerringhore.
Mim: jeg liker IKKE å bli kalt kjerringhore. Jeg synes det er sexistisk, sårende og nedlatende. '
Fiktiv nabo: Men jeg mener det bare godt!
Hva er forskjellen?