Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 21:17   #221
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Dixie er litt kul
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei, vettu hva. Om naboen min assosierte noe positivt med ordet kjerringhore, og dermed forbeholdt seg retten å kalle meg det, selv om JEG ble sint, såret og følte meg regelrett forulempet av ordet? Skal HAN eller JEG bestemme hva som er et skjellsord?

Jo, absolutt. Ser ikke du forskjellen på det jeg sa, og det du sier nå?

Dixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:17   #222
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Denne tråden er litt morsom. Viktige poenger for all del at å bruke ordet neger er 'ut'. Likevel er det merkelig at så mange av disse opplyste menneskene anbefaler å bruke ordet afrikaner.

Afrikaner er jo betegnelsen på hvite sør-afrikanere som stammer fra Nederland, og de opprettet jo apartheid regimet, og kan neppe være det de sorte fra afrika ønsker å bli betegnet som ?

Hva skulle ellers være den norske betegnelsen på en person fra Afrika? (Nederlenderne kalte det vel strengt tatt afrikaaner, eller?)

Gammel 23-08-07, 21:21   #223
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Denne tråden er litt morsom. Viktige poenger for all del at å bruke ordet neger er 'ut'. Likevel er det merkelig at så mange av disse opplyste menneskene anbefaler å bruke ordet afrikaner.

Afrikaner er jo betegnelsen på hvite sør-afrikanere som stammer fra Nederland, og de opprettet jo apartheid regimet, og kan neppe være det de sorte fra afrika ønsker å bli betegnet som ?

Afrikander - er ordet for "hvit sydafrikaner med afrikaans som morsmål"

Afrikaner - er ordet for "en person fra Afrika"

I følge min bok:
Guttu, Tor (red.): Norsk illustrert ordbok. Moderat bokmål og riksmål. Kunnskapsforlaget, Oslo. 1993.

Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:26   #224
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.

Dere våknet ikke en dag dere heller, og bare bestemte dere for at neger plutselig var et forferdelig ord. Noen har måttet fortelle dere at dette blir oppfattet negativt, og hvorfor. Ikke sant?

Når, og hvordan resten blir klar over dette, er da vel ikke det tellende her?

Jo, men poenget er at jeg ikke brukte masse tid og krefter på å argumentere for at så lenge jeg ikke mente noe galt med det, var det vel greit?

Mange mennesker blir med rette såret, fornærmet eller forbanna om du sier neger/negresse. Så enkelt er det. Case closed. Hvorfor gidde å gjøre mer ut av det? Bare slutt!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:26   #225
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere våknet ikke en dag dere heller, og bare bestemte dere for at neger plutselig var et forferdelig ord. Noen har måttet fortelle dere at dette blir oppfattet negativt, og hvorfor. Ikke sant?

Jeg er oppvokst med nære familiemedlemmer som har bodd og jobbet i lange perioder i Kenya, Sudan og Tanzania. Og de omtalte aldri dem de tok med hjem på besøk eller dem de jobbet med, hadde møtt eller lignende som negere. De omtalte feks sine svarte kolleger med fornavn, folk de ikke kjente så godt ved fornavn og etternavn eller bare etternavn, eller folk de ikke vistte hva het som "damen" eller "mannen".

Jeg gjør det samme. Jeg kaller ikke mine svarte kontorkolleger "pakkis" og "neger", men sier navnet deres og omtaler dem som menn, og bruker navnet deres, ettersom jeg ser på dem som mennesker. Som meg selv.

Jo, absolutt. Ser ikke du forskjellen på det jeg sa, og det du sier nå?

Dixie: Negresse er fint og jeg forbinder fine ting med ordet negresse.
Svart dame: jeg liker IKKE å bli kalt negresse. Jeg synes det er rasistisk, sårende og nedlatende. '
Dixie: Men jeg mener det bare godt!

Fiktiv nabo: Kjerringhore er fint og jeg forbinder fine ting med ordet kjerringhore.
Mim: jeg liker IKKE å bli kalt kjerringhore. Jeg synes det er sexistisk, sårende og nedlatende. '
Fiktiv nabo: Men jeg mener det bare godt!

Hva er forskjellen?

Gammel 23-08-07, 21:28   #226
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hva skulle ellers være den norske betegnelsen på en person fra Afrika? (Nederlenderne kalte det vel strengt tatt afrikaaner, eller?)

Siden jeg nå sitter her med boka: Afrikaans (med dobbel a) er navnet på det offisielle språket i Syd-Afrika-republikken.

Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:30   #227
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Siden jeg nå sitter her med boka: Afrikaans (med dobbel a) er navnet på det offisielle språket i Syd-Afrika-republikken.

Ja, derfor tenkte jeg afrikaaner. Takk for opplysningen. Afrikander har jeg hørt når jeg tenker meg om.

Gammel 23-08-07, 21:35   #228
TBM
Passiv

Standard

Hvorfor er det alltid nødvendig å bli ufin og å håne folk som spør for å få en forklaring, og kanskje dermed bli i stand til å forstå saken bedre?

Det er ikke nødvendig å bli ufin. Det er et av de aller mest negative trekkene med en nettdiskusjon, nemlig at man ikke "stopper" i tide. Men det skjer nå likevel med de fleste av oss.

Jeg er uenig i det siste du sier. I min familie har jeg vokst opp med en viktig leveregel - og det er at man "slarver" ikke om andre mennesker. Hvis vi hadde vært mer opptatt av å snakke om mennesker enn å slarve om hvordan de er, tror jeg mye av denne diskusjonen hadde vært unødvendig.

Spør deg selv - i hvilke sammenhenger har du behov for å fortelle om at noen er svart i huden? Hvis jeg omtaler et annet menneske så dreier det seg som oftes om å fortelle om det er en hun eller han, hva slags utdanning/jobb denne har eller andre kvaliteter med mennesket som er viktig. Såklart man "fort" toucher inn på nasjonalitet - men ikke sekkebetegnelser som "neger" eller "svart". Da synes jeg det er viktig å kunne si noe om hvilket land eller ihvertfall hvilket kontinent.

Hva er egentlig en "neger" - er det en sekkebetegnelse på alle mørkhudete mennesker? Har vi et behov for en slik betegnelse fordi vi ønsker å distansere de fra oss? Eller er det bare en gammel, dårlig vane som vi alle bør bestrebe oss på å bli kvitt?

Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:35   #229
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

OK, enten er du mer enn gjennomsnittlig treg i oppfattelsen eller så er du rasist på ordentlig. Jeg vet ikke hva som er verst, jeg.

At ikke du ser noe galt i det, betyr ingenting, så lenge NOEN, og da særlig de du omtaler på denne nedsettende måten, synes det er kjipt.

HOLD OPP! Slutt med å kalle folk neger, guling og lignende.

:tydelig:

Nei. Fordi negere omtaler andre negere for neger og pakistanere omtaler andre pakistanere for pakkis uten at det gjør dem til rasister. Men hvis jeg som hvit nordmann sier det så er jeg plutselig rasist da?

Mulig jeg er en annen generasjon enn deg. Men for meg er ike disse ordene rasistiske eller nedsettende.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:44   #230
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er du totalt inkompetent, Dixie? Vi har brettet det sammen og lagt det fint frem for deg i denne tråden. Hvis du ikke gidder å lese den, kan du lete etter informasjon andre steder på nettet.

Hvordan pleier du å innhente informasjon? Er det slik at du må ha det med teskje av en eller flere personer, eller er du i stand til å lete deg frem til noe, samt lære noe av det, helt selv?

Det blir sånn:

Hvorfor kan jeg ikke si neger eller negresse?
-Det er fordi sånn og sånn.
Men jeg lærte det sånn og sånn da jeg var et lite menneskebarn.
-Men nå har det seg slik at det aldri har vært OK å bruke de begrepene.
Jammen, jeg mener jo ikke noe med det. Jeg kjenner en som kjenner en neger, og han er skikkelig, skikkelig grei.
-Det spiller ingen rolle hva du legger i det.
Herlighet, du trenger ikke å være så krass, altså.

Så fortsetter det:

-Jeg synes at det uvitende neket har fått gjennomgå nok. Det må da være rom for å behandle hverandre med respekt.
Ja, for jeg ville jo bare lære noe.

Dog litt treg i oppfattelsen ...

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:56   #231
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Nei. Fordi negere omtaler andre negere for neger og pakistanere omtaler andre pakistanere for pakkis uten at det gjør dem til rasister. Men hvis jeg som hvit nordmann sier det så er jeg plutselig rasist da?

Skjønner du ikke hvorfor det er slik? Hvite mennesker har kidnappet afrikanere og sendt dem til Europa og USA som slaver, under betegnelsen "neger". Her har disse menneskene blitt mishandlet, og senere diskriminert. Hvite har behandlet dem nedlatende og ansett seg selv som overmennesker. Er det ikke da ganske naturlig at svarte ikke liker å bli omtalt negativt av hvite? Er det ikke forståelig at de, som et ledd i å oppnå rettferdighet ber om at gamle betegnelser med sår bakgrunn forsvinner ut av dagligtalen? Er det ikke forståelig at det er greit at de kan spøke og omtale seg selv som neger, men at det blir noe helt, helt annet om en hvit mann gjør det?

Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er du ikke forstår.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:56   #232
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig jeg er en annen generasjon enn deg. Men for meg er ike disse ordene rasistiske eller nedsettende.

Man har en annen slækk internt, vettu. Jeg kan spøke om blondiner med andre blondiner også. Men jeg liker ikke alltid blondinevitser fra andre.

Med homser og svarte jeg kjenner kan jeg tulle med begrepene, men det er først etter å ha blitt godt kjent og hatt antennene ute en god stund.

Gammel 23-08-07, 22:00   #233
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Skjønner du ikke hvorfor det er slik? Hvite mennesker har kidnappet afrikanere og sendt dem til Europa og USA som slaver, under betegnelsen "neger". Her har disse menneskene blitt mishandlet, og senere diskriminert. Hvite har behandlet dem nedlatende og ansett seg selv som overmennesker. Er det ikke da ganske naturlig at svarte ikke liker å bli omtalt negativt av hvite? Er det ikke forståelig at de, som et ledd i å oppnå rettferdighet ber om at gamle betegnelser med sår bakgrunn forsvinner ut av dagligtalen? Er det ikke forståelig at det er greit at de kan spøke og omtale seg selv som neger, men at det blir noe helt, helt annet om en hvit mann gjør det?

Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er du ikke forstår.

Det er ikke jeg som ikek forstår, jeg skjønner hva du sier, men dette er jo faen i meg votter og vinter siden. Det er nye tider og ting forandrer seg. Ord trenger ikke ha samme mening nå som før. Nye generasjoner vokser til og ord får en annen "mening".

Gammel 23-08-07, 22:00   #234
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ingen steder brukes negresse som noe negativt. Jeg er nok bare rett og slett for gammel og iflg Mim, for dum, til å se det negative i disse begrepene.

Det er egentlig ikke relevant hvorvidt du ser noe negativt i uttrykket eller ikke, så lenge noen føler seg såret over at begrepene brukes. Da kutter du ut å bruke dem. Så enkelt er det.

Gammel 23-08-07, 22:01   #235
Marian
29 år

Marian sin avatar

Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

ack er selvsagt et forumtroll.

Eller kanskje ikke like politisk korrekt som en gjennomsnittlig FP'er?

Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:02   #236
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Man har en annen slækk internt, vettu. Jeg kan spøke om blondiner med andre blondiner også. Men jeg liker ikke alltid blondinevitser fra andre.

Med homser og svarte jeg kjenner kan jeg tulle med begrepene, men det er først etter å ha blitt godt kjent og hatt antennene ute en god stund.

Ja men det er da det jeg også gjør. Jeg går da ikke bort til en vilt fremmed mann og sier, hei neger.

Jeg synes man bør kunne tulle med alle.

Gammel 23-08-07, 22:02   #237
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Eller kanskje ikke like politisk korrekt som en gjennomsnittlig FP'er?

*tenker etter*

Nope. Forumtroll.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:06   #238
Marian
29 år

Marian sin avatar

Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

*tenker etter*

Nope. Forumtroll.

Sist redigert av Marian : 24-08-07 kl 07:19.
Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:06   #239
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron for eksempel, omtaler seg selv som "smellfeit". Jeg har ikke sett henne, men jeg er likevel rimelig sikker på at jeg ikke ville omtale henne som dette dersom noen ba meg beskrive hvordan hun så ut. Selv om hun (og til nød noen nære venner som kjenner henne veldig godt) bruker det uttrykket for å beskrive hvordan hun ser ut er det ikke nødvendigvis greit at fremmede gjør det samme. Og spesielt ikke hvis en politibetjent hadde brukt det uttrykket i intervju av et vitne dersom hun hadde blitt utsatt for noe (som jo var utgangspunktet for denne diskusjonen).

Jeg har selv hørt en same omtale seg selv og sine venner for "lapp-jævler". Det gjør det ikke greit for meg å bruke det uttrykket likevel.

Opprinnelig lagt inn av ack

Det er ikke relevant hva de er for deg så lenge de oppfattes rasistisk for dem de brukes om. Da oppfattes de som nedsettende og sårende uan-pokker-sett hva du legger i dem.

Sist redigert av My : 23-08-07 kl 22:12.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:08   #240
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Det er kanskje derfor de sorte i USA kaller seg afro-americans etc fordi det er vanskelig å finne et godt ord ellers? Og Nederlenderne sier afrikaaner, det er riktig, men det er jo det samme ordet likevel. Ala negro-neger uttrykket som har blitt diskutert i denne tråden.

Inspirert av ordbokinnlegget måtte jeg google litt

Afrikaner

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk
Afrikaner kan referere til

• enhver person fra kontinentet Afrika
  • upresis betegnelse på neger
Afrikandere er en etnisk gruppe av nordvest–europeisk opphav tilknyttet Sør-Afrika og språket afrikaans.

Så strengt tatt tar jeg feil, men likevel bruker jeg ikke ordet afrikaner i betydningen at en kommer fra afrika, det kommer nok av at jeg snakker flere språk og derfor tillegger ord en felles betydning når jeg skjønner at de har samme opphav.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.