![]() |
#221 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
Jo, absolutt. Ser ikke du forskjellen på det jeg sa, og det du sier nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva skulle ellers være den norske betegnelsen på en person fra Afrika? (Nederlenderne kalte det vel strengt tatt afrikaaner, eller?)
![]() |
#223 |
Passiv
|
Afrikander - er ordet for "hvit sydafrikaner med afrikaans som morsmål" |
![]() |
![]() |
#224 |
|
Jo, men poenget er at jeg ikke brukte masse tid og krefter på å argumentere for at så lenge jeg ikke mente noe galt med det, var det vel greit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Epikur
|
Jeg er oppvokst med nære familiemedlemmer som har bodd og jobbet i lange perioder i Kenya, Sudan og Tanzania. Og de omtalte aldri dem de tok med hjem på besøk eller dem de jobbet med, hadde møtt eller lignende som negere. De omtalte feks sine svarte kolleger med fornavn, folk de ikke kjente så godt ved fornavn og etternavn eller bare etternavn, eller folk de ikke vistte hva het som "damen" eller "mannen".
Dixie: Negresse er fint og jeg forbinder fine ting med ordet negresse.
![]() |
#226 |
Passiv
|
Siden jeg nå sitter her med boka: Afrikaans (med dobbel a) er navnet på det offisielle språket i Syd-Afrika-republikken. |
![]() |
![]() |
#227 |
godtemonster
Ja, derfor tenkte jeg afrikaaner. Takk for opplysningen. Afrikander har jeg hørt når jeg tenker meg om.
![]() |
#228 |
Passiv
|
Det er ikke nødvendig å bli ufin. Det er et av de aller mest negative trekkene med en nettdiskusjon, nemlig at man ikke "stopper" i tide. Men det skjer nå likevel med de fleste av oss. |
![]() |
![]() |
#229 |
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
Nei. Fordi negere omtaler andre negere for neger og pakistanere omtaler andre pakistanere for pakkis uten at det gjør dem til rasister. Men hvis jeg som hvit nordmann sier det så er jeg plutselig rasist da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Men er du totalt inkompetent, Dixie? Vi har brettet det sammen og lagt det fint frem for deg i denne tråden. Hvis du ikke gidder å lese den, kan du lete etter informasjon andre steder på nettet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Peppy!
|
Skjønner du ikke hvorfor det er slik? Hvite mennesker har kidnappet afrikanere og sendt dem til Europa og USA som slaver, under betegnelsen "neger". Her har disse menneskene blitt mishandlet, og senere diskriminert. Hvite har behandlet dem nedlatende og ansett seg selv som overmennesker. Er det ikke da ganske naturlig at svarte ikke liker å bli omtalt negativt av hvite? Er det ikke forståelig at de, som et ledd i å oppnå rettferdighet ber om at gamle betegnelser med sår bakgrunn forsvinner ut av dagligtalen? Er det ikke forståelig at det er greit at de kan spøke og omtale seg selv som neger, men at det blir noe helt, helt annet om en hvit mann gjør det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Epikur
|
Man har en annen slækk internt, vettu. Jeg kan spøke om blondiner med andre blondiner også. Men jeg liker ikke alltid blondinevitser fra andre.
![]() |
#233 |
HATER Bergen by
![]() |
Det er ikke jeg som ikek forstår, jeg skjønner hva du sier, men dette er jo faen i meg votter og vinter siden. Det er nye tider og ting forandrer seg. Ord trenger ikke ha samme mening nå som før. Nye generasjoner vokser til og ord får en annen "mening". |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det er egentlig ikke relevant hvorvidt du ser noe negativt i uttrykket eller ikke, så lenge noen føler seg såret over at begrepene brukes. Da kutter du ut å bruke dem. Så enkelt er det.
![]() |
#236 |
HATER Bergen by
![]() |
Ja men det er da det jeg også gjør. Jeg går da ikke bort til en vilt fremmed mann og sier, hei neger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sitron for eksempel, omtaler seg selv som "smellfeit". Jeg har ikke sett henne, men jeg er likevel rimelig sikker på at jeg ikke ville omtale henne som dette dersom noen ba meg beskrive hvordan hun så ut. Selv om hun (og til nød noen nære venner som kjenner henne veldig godt) bruker det uttrykket for å beskrive hvordan hun ser ut er det ikke nødvendigvis greit at fremmede gjør det samme. Og spesielt ikke hvis en politibetjent hadde brukt det uttrykket i intervju av et vitne dersom hun hadde blitt utsatt for noe (som jo var utgangspunktet for denne diskusjonen).
Det er ikke relevant hva de er for deg så lenge de oppfattes rasistisk for dem de brukes om. Da oppfattes de som nedsettende og sårende uan-pokker-sett hva du legger i dem.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 23-08-07 kl 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Kleintje I + II
Så strengt tatt tar jeg feil, men likevel bruker jeg ikke ordet afrikaner i betydningen at en kommer fra afrika, det kommer nok av at jeg snakker flere språk og derfor tillegger ord en felles betydning når jeg skjønner at de har samme opphav.
![]() |
|
|