Sv: Gruffetråden #12
Opprinnelig lagt inn av Millen, her.
Men, jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn fri for å kjøpe julegaver? Det har ikke noe med det i det hele tatt.
Men, er eleven borte 1-2 dager er en jo nesten oppi fraværsgrensen på 10%.
Fordi elever som blir syke sier de MÅ til legen for å få dokumentasjon i tilfelle de blir borte senere. Sykdom kan man få dokumentasjon for, så med mindre man er borte for å handle julegaver og ha kjøretimer, er det mulig å ha 0% udokumentert fravær. Men det TRENGER man ikke, for man kan ha udokumentert fravær de første 10% og SÅ kan man gå til legen hver gang man blir syk etter det. På den måten fungerer det jo akkurat som våre egenmeldinger.
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Dette kjenner jeg mye på, selv om jeg vet at det bare er tull. På onsdag innså jeg at jeg hadde feber, og i forrige uke vet jeg med sikkerhet at jeg hadde nærkontakt med en som testet positivt på koronatest samme kveld. Det var INGENTING som tilsa at jeg da skulle dra på jobben. Særlig ikke med tanke på at jeg faktisk sov to dager i strekk og helt tydelig var syk. Men drit dårlig samvittighet hadde jeg allikevel.
Sånn når det først er i gruffetråden.
Det er virkelig utrolig kjipt! Sånn er jeg også, og nå i fjor så sjefen min hvor ekstremt noen av oss drar det, så nå er hun veldig flink til å være tydelig på at man aldri skal føle seg mistenkeliggjort. Sånn burde alle ledere være. Fraværsgrensa, handler sånn jeg ser det, IKKE om mistenkeliggjøring. For da hadde den jo kunnet være på 0%. Grunnen til at det kreves legeerklæring er at ungdom over 16 er medisinsk myndige (med unntak), sånn jeg forsto det da den ble vedtatt. Vet ikke om din gruffing egentlig hadde noe med fraværsgrensa å gjøre, så beklager om det var veldig malplassert. Jeg håper du føler deg bedre nå. 
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Da hjelper det ikke på vurderingsgrunnlaget at man har legeerklæring. Og for den eleven som faktisk var syk er det ingen trøst at regelen får disse andre elevene til å være i timen. Så da bør det være mulighet (inkludert ressurser) til å hente igjen den tapte undervisningen på et annet tidspunkt.
Og det er vel også noe av poenget med legeerklæringer. Hvis man mangler vurderingsgrunnlag er lærere/ledelser mer villige til å legge til rette for ekstra vurderingssituasjoner. Og for de elevene som er flinke, pliktoppfyllende og som møter opp i undervisningen, ER det bedre at fraværsregel får de andre til å dukke opp. Fravær stjeler så ENORMT mye tid fra undervisning, dere har rett og slett ingen anelse.
|