Vis enkelt innlegg
Gammel 16-12-24, 10:25   #27
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [SpinOff] Retro-mat

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Jeg er født i 73, så det jeg tenker på som retromat er nok det vi spiste på tidlig 80-tall. Tror ikke vi pleide å ha det hjemme, men på skolekjøkkenet lagde vi 80-talls "risotto", en gryte med tomatsaus og andre grønnsaker, og vanlig middagsris.

Ellers så husker jeg Toro-grytene, spesielt meksikansk gryte, husker vi pleide å ha det de fredag- og lørdagskveldene pappa jobbet seint skift, for han kunne virkelig ikke utstå disse nymotens smakene Dette var før tacoen ble allemanseie, så tex-mex var skikkelig eksotisk.

Meksikansk gryte fra Toro smaker speidertur for meg. Tror aldri jeg spiste det annet enn på speidertur. Men vi hadde andre posegryteretter hjemme.

Mamma var aldri glad i å lage mat. Enkelte ting lagde hun fra bunnen av, som hvit og brun saus, tomatsuppe, blomkålsuppe m.m. Men det var mye fra pose (lasagne, potetmos, diverse gryteretter, pizzafyll ...), hermetikk (spaghetti a la capri, lapskaus, trøndersodd ... ) og frysedisken (fiskepinner, amerikansk grønnsaksblanding, kjøttfarse ... ). Kjøttkaker kjøpte vi ferdig fra butikken eller den lokale slaktebutikken, jeg så aldri mamma lage kjøttkaker selv. Det samme med fiskekaker.

A propos pizzafyll fra Toro, det er skikkelig retromat for meg. Langpannepizza med hjemmelaget, tykk bunn, pizzafyll fra toropose og kjøttdeig.