Vis enkelt innlegg
Gammel 31-07-25, 00:28   #12
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gamle sanger om igjen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg liker valkyrien kjempegodt og syns Tuva er en fantastisk allsidig og rik artist med dybde og bredde i repertoaret, og den ene hiten, som er det absolutt eneste mange kjenner til, er ikke så veldig representativ for resten, egentlig. Jeg syns hun skal ha lov til å gå lei av den ene sangen, og ikke spille den.

Men hun sier ikke at hun er lei av én sang, at den sangen ikke er spesielt representativ for Valkyrien Allstars og at hun derfor ikke vil spille akkurat den live. Hvis man går på konsert med dem, så vet man jo nå at de ikke kommer til å spille den sangen - og det er greit.

Men jeg syns det er hårreisende å si til et betalende publikum at de bare skal være glade for at noen vil spille for dem, uavhengig av hva de spiller. Det er noe ganske annet om man for eksempel er på en gratiskonsert. En konsert er et produkt som folk har betalt for. Å påstå noe annet er bare tullprat. Og ganske respektløst. Hun forsøker å sammenligne det med at hun helst vil spise mat som en kokk har lyst til å lage. Men en kokk må servere det som står på menyen, enten hen har lyst til å lage det eller ei.

Da syns jeg Grini, vokalist og låtskriver i Big Bang, framstår mye mer ydmyk i det han sier at de har en ganske løs set-liste hvor de tilpasser etter hvordan publikum framstår. Mye energi i publikum = mer rocka sanger. Samtidig påpeker han at de med 15 utgitte album har ganske sanger å ta av. Det er selvsagt også et poeng.

Jeg går ikke på konsert for å høre nye og eventuelt rare varianter av sanger jeg egentlig er glad i eller helt nye sanger jeg fremdeles ikke kan og derfor ikke kjenner igjen. Jeg ønsker meg ting jeg har hørt før når jeg først er på konsert. Ellers kan jeg like gjerne høre sangen alene hjemme. Jeg vil ikke høre en låt for første gang på en konsert. Jeg vil høre den hjemme hos meg selv. Da kan jeg høre den flere ganger. Få med meg forskjellige nyanser. Oppfatte nye meninger underveis. Bedre forstå teksten og meningen bak teksten. Først etter dette er jeg i stand til å virkelig nyte det å høre sangen live. Og gjerne sammen med andre. I et fellesskap.

Selvsagt er ikke alle konsertgjengere sånn som meg. Men jeg er helt opplagt ikke alene om å ønske å høre låter jeg kjenner igjen på konsert. Og for meg er det å synge med (for rock/pop-konserter) en stor del av konserten. Den opplevelsen får jeg ikke av å høre på Spotify alene hjemme.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat