|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gamle sanger om igjenMannen min og jeg hørte denne saken på NRK radio i går, og kjente begge to at haka falt mer og mer nedover. Kort oppsummert er det forskjellige meninger rundt om artister har plikt til å spille sine største hits eller ei når de avholder konsert.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Gamle sanger om igjenJeg tenker hun skal være glad for at noen gidder komme høre på henne dersom hun har den holdningen at publikum bare skal være glade noen gidder spille for dem.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gamle sanger om igjenJeg tror det handler litt om hvilken sang det er snakk om. Jeg tror den der «gjev du batt meg..»-sangen har blitt litt runkesang for visse, og jeg skjønner godt at hun er dritt lei av at det er den absolutt eneste sangen publikum har hørt eller vil høre.
|
|
|
#4 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Gamle sanger om igjenJeg har og lest den debatten, og som Lars Lilloe-Stenberg i DeLillos sa, de hadde prøvd konsert uten og spille "Neste Sommer" og "En smak av honning". Folk forventer at de blir spilt.
|
|
|
#5 |
|
Sv: Gamle sanger om igjenRunkesang altså.
|
|
|
#6 |
|
Kakemonster
|
Sv: Gamle sanger om igjenTja, jeg er enig med henne. Jeg er en ivrig konsertgjenger, og selvsagt har jeg noen sanger jeg da håper å få høre live, men hallo. Det er faktisk artisten som velger hva som skal spilles. Om de vil stå med ryggen til og spille Bæ, bæ lille lam så blir det kanskje en sær opplevelse, men den blir neppe glemt med det første.
|
|
|
|
#7 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Gamle sanger om igjenJeg vil høre gamle sanger og synge høyt. :enkel: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Gamle sanger om igjenJeg vil helst ha en delvis forundringspakke på konsert, ikke en full forundringspakke. Det er jo noe som har fått meg til å kjøpe billettene, dvs. at jeg har hørt noe, og noe av det vil jeg gjerne høre på konserten. Konserter med bare nytt materiale synes jeg bør profileres som nettopp det. Da vet jeg det. Man trenger jo ikke å spille kun gamle sanger om igjen, eller alle gamle sanger om igjen, men noen gamle sanger om igjen liker jeg godt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Gamle sanger om igjenDet er jo ikke unormalt at de spiller noe nytt på konsert, men bare nytt? Nei takk.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gamle sanger om igjenJeg liker valkyrien kjempegodt og syns Tuva er en fantastisk allsidig og rik artist med dybde og bredde i repertoaret, og den ene hiten, som er det absolutt eneste mange kjenner til, er ikke så veldig representativ for resten, egentlig. Jeg syns hun skal ha lov til å gå lei av den ene sangen, og ikke spille den.
|
|
|
#11 |
|
Kakemonster
|
Sv: Gamle sanger om igjen
Noen ganger, for all del. Artisten/bandet skal gjerne tekkes et spekter av tilhørere. Du har blodfansen, som kanskje er på sin førtieåttende konsert, som gjerne vil ha noe som ikke er ihjelspilt. Så har du de som ser bandet for første og kanskje eneste gang. Og alt der imellom.
|
|
|
|
#12 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Men hun sier ikke at hun er lei av én sang, at den sangen ikke er spesielt representativ for Valkyrien Allstars og at hun derfor ikke vil spille akkurat den live. Hvis man går på konsert med dem, så vet man jo nå at de ikke kommer til å spille den sangen - og det er greit.
|
|
|
#13 |
|
Kakemonster
|
Ok, her er vi uenige. En konsert er kunst, og en konsertbillett er adgang til å se og høre det kunstneren ønsker å vise. Det å holde konserter innebærer ofte en betydelig økonomisk risiko for artistene, så jeg tror de færreste bygger setlister på trass. Å snurte for at ikke alle artister kjører Greatest Hits på hver turné, det er respektløst.
|
|
|
|
#14 |
|
One of These Days
|
Sv: Gamle sanger om igjenJeg reagerte litt på den artikkelen og spesielt fordi den helt sikkert ble skrevet etter at Ed Sheeran spilte en ny sang på konserten. Sangen var Sapphire, og den ble faktisk sluppet 5.juni, så den var nesten to måneder gammel. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
One of These Days
|
Ja, konsert er kunst. Har vært på Christine and the Queens et par ganger, og de konsertene har vært helt forskjellige. Festivalset var hits, headliner var performance og virkelig sydd sammen på en helt fantastisk kunstnerisk måte og uten en eneste av de store hitene. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
can-jur
|
Tja…
|
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Tja. Men da er det godt mulig at jeg ikke går på konsert med dem neste gang de kommer hvis de bare spiller nye låter. Jeg kan godt tenke meg å høre noe nytt, men vil veldig gjerne høre en del "gamle sanger om igjen" også. Ikke sånn at det er én sang de må spille, men at det er noen låter som jeg kjenner godt fra før ... og kan synge til.
|
|
|
|
#18 |
|
Kakemonster
|
Sv: Gamle sanger om igjenJeg mener i alle fall at det ikke er artistenes ansvar om de besøkende ikke har gjort noe research i forkant om de bruker så mye penger på det. Konseptturnéer, som det gjerne er om det ikke kommer så mye kjent, er sjelden hemmeligholdt i forkant. Som for eksempel deLillos i fjor, hvor hele poenget var at de skulle spille sanger de av ulike grunner ellers valgte bort, men som de ville fremføre. Det var hele poenget med turneen. Klart det krevde litt av meg som publikum (for sikkerhets skyld på første rad, og scene på gulvet..
|
|
|
|
#19 |
|
One of These Days
|
Sv: Gamle sanger om igjenIsola, enig. Noen konserter har et konsept hvor det tydelig kommer fram at gamle sanger ikke kommer til å bli spilt. Publikum sitt ansvar å lese. Ofte er dette også informert om i beskrivelsen av konserten når man kjøper billett. |
|
|
|
|
|
#20 |
|