Sv: Hvor lovlydig er du?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
"Regellydig", da? Norsk lov sier neppe noe om aldersgrense for barnebillett på bussen heller, men jeg synes det er et uakseptabelt regelbrudd å lure inn fireåringen uten billett (barn under fire går gratis på bussen i Oslo). Jeg er enig med deg i at det å gå på "feil" toalett knapt kan regnes som noe "ordentlig" regelbrudd, i alle fall så lenge man gjør sitt beste for å ikke sette de andre gjestene i forlegenhet, og det å ta med seg syv år gamle gutter inn i damegarderoben er også noe jeg ikke helt klarer å se på som umoralsk og galt (igjen, hvis man ikke sjenerer de andre). Jeg synes det går et skille mellom lov- og regelbrudd som skader noen (eller fellesskapet) eller setter noen i fare, og mer "tilfeldige" regler.
Som så ofte er jeg langt på vei enig med Skilpadda. Valg av toalett uavhengig av merket på døra er selvsagt flåsete, og kan ikke tas med i den seriøse enden av debatten om å være lovlydig, slik som f. eks. triksing med dagpenger eller lignende. Når det innebærer bevisst triksing og sniking gjør jeg det ikke - og Andungen fikk sitt eget flexikort da han ble fire år.
Hadde Knøtto vært så stor at hun skjønte at vi må betale for ting i butikken (eller jeg hadde sett det på vei gjennom kassen eller rett i nærheten der) hadde jeg levert pastillesken tilbake, eller sørget for å betale for den. Min grense gikk tydeligvis ved parkeringshuset. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg hadde gått tilbake med regntøyet der butikken gjorde en feil slik som Teofelia, men det tror jeg rett og slett er latskap fra min side. Og tydeligvis et snev av dårlig moral og.
|