Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Jeg spurte ham idag om han kunne utdype litt, og han sa det var en finsk forsker (som han ikke husket navnet på i farten) som mente det var et problem når barn ble påtvunget lærdom. At man altså arrangerte oppgaver til barnet. At barnet selv søker lærdom, og man legger til rette for det er altså ikke noe problem. Tvert imot - det er akkurat slik han mente barns hjerne utviklet seg riktig.
Finsk, ja! Tilfeldig? Neppe! Jeg er helt sikker på at han har rett.
Og når det gjelder at noen synes skolen er kjedelig i starten, så ja. Det kan jeg forstå. Men det er de samme som det stort sett går rimelig greit med uansett. Det er de sårbare, de som risikerer å falle helt av lasset på et tidlig tidspunkt, jeg bekymrer meg mest for. Jeg er helt sjokkert over hvor lese-/skrive- og regnesvake mange er på videregåendenivå, og jeg tror ikke løsningen er mer av den medisinen som tydeligvis ikke virker.
__________________
|