Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort
Opprinnelig lagt inn av Jr., her.
For en del menn kan det være forferdelig traumatisk at deres ufødte barn "drepes" og for min del, ble jeg først klar over det nylig da jeg leste en del uttalelser fra menn som ufrivillig var blitt/ikke var blitt fedre.
Jeg har full forståelse for at det kan være traumatisk å ikke bli pappa til et ønsket barn, men jeg mener alternativet blir enda mer traumatisk for kvinnen.
At det er traumatisk å bli pappa til en ikke ønsket barn kan jeg også til en viss grad forstå, men mener at der må man faktisk ta en god del av ansvaret selv.
Man kan godt erkjenne traumet og kvinnens "makt", men så lenge man ikke har alternativer som vil funke like bra eller bedre for alle parter enn løsningen man har i dag så ser jeg virkelig ikke helt vitsen med å diskutere det.
Jeg syns også begrepet "makt" blir brukt på en litt dårlig måte i denne sammenhengen. Det blir ofte fremlagt som om dette er easy-peasy for kvinnen og hun omtrent gjør det kun for å hevne seg. Jeg har ikke et eneste sted i den pågående debatten sett det nevnt fra de diskuterende mennene at både tvungen abort eller svangerskap kan være traumatisk eller mer traumatisk.
Hele debatten blir kun en maktkamp, et spill for galleriet for å stadfeste hvem som har det værst, hvem som utøver mest makt over den andre og hvem som må gi fra seg makt.
Alle det er i og for seg interessant, men ikke på det grunnlaget.