Vis enkelt innlegg
Gammel 22-12-07, 20:27   #43
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det å betale barn for gode karakterer?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det er jeg enig i, jeg oppfattet mer at diskusjonen vår gikk på at man kan gi barn en bonus eller en påskjønnelse for at de kommer hjem med gode karakterer til jul eller til sommeren.

Jeg fikk det av mine foreldre og det fungerte bra for meg. Det er ikke sikkert at jeg kommer til å velge akkurat det systemet. I alle mine innlegg har jeg skrevet at den indre motivasjonen er viktigst å styrke, men jeg mener altså at det ikke er noe problem om man gir ungene en påskjønnelse ved f. eks. gode karakterer ved årsslutt. Og - hvis jeg visste at ungen min hadde jobbet hardt for en 3-er eller en 4-er hadde det vært like bra - man kjenner jo ungene sine selv best.

Jeg tror ikke vi er veldig uenige her Jessica - men jeg tror vel at foreldre kan benytte slik honorering hvis det er ønskelig.

Nei vi er ikke veldig uenige. Forskjellen er nok at jeg foretrekker annen ytre motivasjon enn penger. Samfunnet vårt verdsetter penger for mye som det er. Jeg foretrekker å verdsette at barna mine jobber godt og prøver så godt de kan. Jeg vil ikke fokusere for mye på karakterer. Mine barn er dyktige på skolen og heldigvis klarer de seg bra. De ligger over gjennomsnittet og vel så det. Likevel så er jeg forsiktig med å fokusere på karakterene de har fått. Jeg legger mer vekt på innsatsen.

15-åringen min skal ha avsluttende eksamen til våren. Jeg tror jeg skal be henne om å vise at hun kan jobbe godt den siste terminen og hvis hun gjør det så kan hun og jeg ta en fottur på Finnskogen sammen. Det vet jeg hun vil sette pris på.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat