|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Det er virkelig noe jeg aldri kunne funnet på og gjøre selv, men hva andre gjør blåser jeg i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jeg synes ikke om å premiere på den måten, spesielt om det er knyttet opp til et mål om gode karakterer.
![]() |
#23 |
Pauset
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?
Forskjellen mellom å stå i en butikk og få lønn for jobben man gjør er at man står i butikken og gjør en jobb for ANDRE. Læring er noe man gjør for egen del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
frakoblet
|
Jeg er enig i betraktningene dine, og er veldig skeptisk til det å belønne gode karakterer med penger. Det gir et pengefokus jeg ikke mener er heldig, det strider mot de verdiene jeg ønsker å formidle til barna mine.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jeg synes det er greit å motivere med penger på lik linje med alle andre slags premier. Jeg mener imidlertid at premieringen må stå i stil med prestasjonen. 200 kr for å ha alt rett på en gloseprøve (10 ord) synes jeg blir litt tåpelig. Noen av elevene mine hevder at en 6 er en 6, og at de da belønnes på samme måte uansett hva slags prøve det er snakk om.
![]() |
#26 |
weird
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Ringskrømt
|
Enig.
![]() |
#28 |
weird
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jeg synes det blir litt naivt, Jessica. Ja, i teorien skulle jeg ønske at det var den indre motivasjonen som lå til grunnlag, men enkelte ganger trenger vi et lite spark, eller en ytre motivasjonsfaktor om du vil. Jeg håper feks at ungene ønsker å hjelpe meg med husarbeidet, men jeg innser jo at de, som jeg, mener at husarbeid ikke akkurat er morsomt å holde på med. En liten belønning kan være på sin plass. Jeg syns det er greit med en liten belønning selv, jeg, som lønn for hardt arbeid. Enkelte ting kommer jeg alltid til å gjøre fordi jeg må, og ikke fordi jeg vil eller ønsker det, og sånn er det med våre håpefulle også. Noen seiler gjennom skolen uten problemer, andre sliter mer og anser skolen og alt som har med det å gjøre som et ork - uansett.
![]() |
#30 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jeg har klokketro på ytre motivasjon. Det er utrolig hva man får tenåringer til å gjøre om man lover dem noe (dere ville ikke tro hvor mye mer effektiv en 10.klasse blir om man belønner god jobbing med å få gå fem minutter før tida). Og jeg er egentlig så rar at jeg er mer opptatt av resultatet (for de husker og lærer uansett hva motivasjonen er) enn hvordan de kom dit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Passiv
|
Det er jeg enig i, jeg oppfattet mer at diskusjonen vår gikk på at man kan gi barn en bonus eller en påskjønnelse for at de kommer hjem med gode karakterer til jul eller til sommeren. |
![]() |
![]() |
#33 |
By the Sea
|
Signerer Alfa helhjertet.
![]() |
#34 |
By the Sea
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jeg synes forøvrig at den ytre motivasjonen bør bestå av ros, positive tilbakemeldinger, ekte oppriktig interesse og heder&ære.
![]() |
#35 |
weird
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det må være en motsetning.
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
By the Sea
|
Det er ingen motsetning. Bare en ugunstig kombinasjon.
![]() |
#37 |
weird
Ugunstig? Hvordan?
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Har ponny, ønsker høyhest
![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkuratt slik var det for min og min venninnes del også, og jeg er helt enig med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
I mål
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jeg har fått ganske mange gode karakterer i min tid, aldri fått penger for det. Jeg synes det er noe tull og kommer ikke til å gi det til mine barn; jeg ønsker ikke at de skal venne seg til den typen motivasjon. Jeg husker de som fikk det; de gadd gjøre det bra litt innimellom for å få litt ekstra. Ingen av de jeg kjenner som har gjort det jevnt bra har fått penger for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
I mål
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Det betyr ikke at jeg ikke vil fokusere på å rose mine barn for god innsats, men da blir det for fremgang eller for innsats og jobbing de gjør uavhengig av betaling. Det kan godt hende det en gang kan vanke en bukse eller noe slikt for god innsats det siste halve året, men når jeg tenker på "betale for karakterer" er det sånn type "100 kroner for hver sekser" og slikt som jeg husker noen hadde. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|