Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-06, 10:05   #22
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det synes jeg hørtes rart ut. Antall nervetråder/-forbindelser er jo høyest hos barn, det blir færre og færre jo eldre man blir. Hos barn i alderen 4 - 12 måneder er antallet nerveforbindelser 50 % høyere enn hos voksne. Og det er vel slik at de nerveforbindelsene som er sterkest, det vil si de som blir brukt, er de som overlever.

Jeg tror det som det er snakk om er nevrale nettverk, ikke nervetråder. I nevrale nett får man foretrukkete "veier" og ting som egentlig ikke har noen "ytre" sammenheng kan få en "indre" sammenheng. Eksempelvis: Når du hører klinelåta fra ungdomsskolen vil du kanskje huske noen personer som du ellers aldri tenker på. Da er det en form for forbindelse mellom denne musikken og personen. Og denne forbindelsen eksisterer kun i hjernen din. På samme måte er det med problemløsning. Hvis du alltid løser et problem på samme måte vil problemet og løsningsmetoden ha en "indre" sammenheng hos deg som "hindrer" deg (eller vanskeliggjør) at du finner nye løsningsmetoder.

Opprinnelig lagt inn av Clarie

Og læring er jo en type stimulans. Hvis man ser på hvordan det jobbes med autister (og andre utviklingsforstyrrelser), f. eks., hvor man går inn for tidlig og intensiv læring, så skulle man jo tro at det motsatte var tilfelle?

Poenget er at all læring lager "mønster" i hjernen. Også sansing. I ekspemplet mitt med musikk vil du ha "lært" deg at den sangen har en korrelasjon til den opplevelsen. Og følelsene i forbindelse med den opplevelsen vil da bli overført til den sangen.

Ja, dette er i alle fall det jeg tror.

him er ikke aktiv   Svar med sitat