Vis enkelt innlegg
Gammel 03-11-06, 12:23   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det å takke for seg - avsporing

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg er uenig i dette. Høflighetsfraser og alminnelig "skikkelig oppførsel" er olje i samfunnsmaskineriet. Det får samfunnet til å fungere bedre og oss til å gå bedre sammen. Det er en selvfølge at man er takknemmlig for "ræl" (hva er det for noe forresten), selv om man egentlig ikke er det, fordi at den som ga oss det har ment det godt. Mine barn skal takke for gaver, enten de er glade for dem eller ikke, de skal takke for maten, enten de likte den eller ikke. De skal oppføre seg slik at mennnesker rundt dem synes at det er hyggelig å være sammen med dem og hyggelig å gi dem ting. Jeg er overbevist om at det kommer dem til gode både nå og senere.

I begynnelsen er høflighetsfrasene automatisk innøvd, ja, men etterhvert blir de naturlig og en del av hvordan de er, og oppfører seg, og det mener jeg er viktig.

Enig! Jeg blir litt satt ut av (større) barn som aldri takker for seg når de får noe. Har et par i blokka her som har fått både avlagte leker, penger, mat osv her i huset, men de har ikke takket EN gang. Ikke virket takknemlige engang. Ikke at det er det viktigste for meg med all denne takkingen, men jeg synes det er litt kjipt, dessuten virker det en smule frekt overfor andre når man gir og gir og aldri får noen som helst takknemlighet tilbake.
Det er annerledes med små barn, men jeg synes allikevel vi foreldre kan lære dem normal høflighet fra de er ganske små. Min datter på 3 år takker alltid for ting hun får, hun takker tilogmed når jeg tar på henne jakken.

Vi er en del av et samfunn, og normal høflighet er faktisk viktig! Jeg synes også det er trist å lese om folk som kaller julegaver for "dritt" (var vel egentlig et annet ord som ble brukt, men nå snakker jeg jo generelt uansett). Ikke alle treffer spikeren på hodet når de kjøper gaver til andre, men som regel er det alltid gode tanker bak. Jeg er alltid takknemlig for ting jeg får, og om det ikke skulle falle i smak, kunne det aldri ramlet meg inn å vise antydning til dette overfor giveren!! Jeg takker varmt for alt jeg får, uansett hva det er!