Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det å takke for seg - avsporing

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-06, 11:23   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det å takke for seg - avsporing

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg synes dette en interessant problemstilling og jeg er delvis enig. Det er ikke noe vits med høflighetsfraser som ikke kommer innenfra... med noen unntak.

Personlig sliter jeg veldig på julaften når man liksom skal være så takknemlig for alt rælet man får :S

Samtidig tror jeg nok at vi må guide barna våre litt på veien... som f.eks i det eksempelet som Skilpadda nevner. Noen barn vil kanskje aldri vise takknemlighet dersom de ikke får en viss "opplæring".

Jeg vil gjerne skrive mer, men nå må jeg ta minstemor her.

Jeg er uenig i dette. Høflighetsfraser og alminnelig "skikkelig oppførsel" er olje i samfunnsmaskineriet. Det får samfunnet til å fungere bedre og oss til å gå bedre sammen. Det er en selvfølge at man er takknemmlig for "ræl" (hva er det for noe forresten), selv om man egentlig ikke er det, fordi at den som ga oss det har ment det godt. Mine barn skal takke for gaver, enten de er glade for dem eller ikke, de skal takke for maten, enten de likte den eller ikke. De skal oppføre seg slik at mennnesker rundt dem synes at det er hyggelig å være sammen med dem og hyggelig å gi dem ting. Jeg er overbevist om at det kommer dem til gode både nå og senere.

I begynnelsen er høflighetsfrasene automatisk innøvd, ja, men etterhvert blir de naturlig og en del av hvordan de er, og oppfører seg, og det mener jeg er viktig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.